• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Archer tp link 600 igen

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Köpte en router i höstas och fick hjälp här att ställa på rouming. Så långt allt väl och nu äntligen har vi kommit iväg med bilen. Har inte testat mycket men det verkade fungera.

Nu har vi stannat till på vår resa i Ringsted och det blir ett utropstecken vid wifi-bågarna. Ingen koppling till internet! Kan inte komma åt routern på något vis. Går inte logga in för det finns ingen uppkoppling!

Är det verkligen meningen att jag skall åka som en jojo över bron för att ställa in något, över bron igen för att testa, tillbaks för att försöka igen osv. Blir ganska dyrt.

Nu har jag visserligen så jag kan dela från telefonen så det är ingen katastrof men det var ju inte tänkt så. Att dela från telefånen till routern och lösa det den vägen går väl knappast då det bara finns två knappar där och bara två symboler lyser, power och wifi.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Köpte en router i höstas och fick hjälp här att ställa på rouming. Så långt allt väl och nu äntligen har vi kommit iväg med bilen. Har inte testat mycket men det verkade fungera.

Nu har vi stannat till på vår resa i Ringsted och det blir ett utropstecken vid wifi-bågarna. Ingen koppling till internet! Kan inte komma åt routern på något vis. Går inte logga in för det finns ingen uppkoppling!

Är det verkligen meningen att jag skall åka som en jojo över bron för att ställa in något, över bron igen för att testa, tillbaks för att försöka igen osv. Blir ganska dyrt.

Nu har jag visserligen så jag kan dela från telefonen så det är ingen katastrof men det var ju inte tänkt så. Att dela från telefånen till routern och lösa det den vägen går väl knappast då det bara finns två knappar där och bara två symboler lyser, power och wifi.
Förstår om du konfigurerat den som du vill ha den, men du kan också Reseta/Nollställa den. Då kommer du in i den igen men måste konfigurera den på nytt.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vad jag förstår dig rätt. Så kan du inte koppla upp dig på routerns wifi. Då får du söka efter routerns wifi i telefonen igen å ange routerns trådlösa wifi igen
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Klart att du inte ska behöva åka som en jojo över bron för att få täckning. Inte om du hade gjort inställningarna rätt från början. Vi har kört med vår Archer i en herrans massa år kors och tvärs i Europa. Dessutom med olika providers. Har aldrig haft problem.

Hur försöker du koppla upp dig mot routern? Använder du bärbar pc så ska du skriva in ip-adressen 192.168.0.1 i browserns sökfält.
Har du padda eller smartphone, så börja med att försöka detsamma.
Funkar inte det, så ladda ner appen Tether, finns både till Apple och Android. Följ anvisningarna så hjälper Tether dig att hitta din Archer.
Sedan kan du behöva ställa in din providers internetinställningar. Finns på din providers hemsida.
Lycka till!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Apropå täckning så har jag ett roligt minne från en tågresa
en man kom gående i tågvagnen och pratade i sin mobil, helt plötsligt fick han ingen kontakt med den han talade med och då sa han "vänta så går jag tillbaka till restaurangvagnen det var bättre täckning där" att tåget åkte i 180 km /h tänkte han inte på.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du får kontakt med routern så försök kontrollera så att roaming verkligen är på.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Du bör vara i Sverige och koppla upp din dator på husbilens WIFI och sedan logga in på webbsidan 192.168.0.1.
Där kan du ställa in routern för roming med surf.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Du bör vara i Sverige och koppla upp din dator på husbilens WIFI och sedan logga in på webbsidan 192.168.0.1.
Där kan du ställa in routern för roming med surf.
Det har absolut ingen betydelse vart i värden man befinner sig när man loggar in på det IP nummret.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Klart att du inte ska behöva åka som en jojo över bron för att få täckning. Inte om du hade gjort inställningarna rätt från början. Vi har kört med vår Archer i en herrans massa år kors och tvärs i Europa. Dessutom med olika providers. Har aldrig haft problem.

Hur försöker du koppla upp dig mot routern? Använder du bärbar pc så ska du skriva in ip-adressen 192.168.0.1 i browserns sökfält.
Har du padda eller smartphone, så börja med att försöka detsamma.
Funkar inte det, så ladda ner appen Tether, finns både till Apple och Android. Följ anvisningarna så hjälper Tether dig att hitta din Archer.
Sedan kan du behöva ställa in din providers internetinställningar. Finns på din providers hemsida.
Lycka till!
OK, förklarar igen. För att jag skall komma ut på nätet där jag befinner mig så har jag delat mobil hotspot till plattan som jag plitar ned bokstäver på här och nu. Routern är inte inblandad för där kommer jag ingenstans!

När jag är färdig här skall jag stänga av hotspot på telefonen, koppla in mig på routerns wifi. Sedan testar jag tether som jag har på telefonen så får vi se.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du kan konfigurera router oavsett var du är i världen. Routern behöver inte ha mobiltäckning för detta

Har du kollat så sim kortet är upplåst för att användas utanför Sverige. Om inte ring din mobiloperatör
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
För att kunna gå in på routern via dens egna wifi behövs varken SIMkort eller någon som helst kontakt med Nätet. Bara att surfa till 192.168.x.x.
Väl inne får man kolla vad som står fel. Kan vara att roaming är avslaget, att fel APN är angivet etc.
 
Toppen