• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AR glasögon.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag funderar på om det finns någon som använder speciella glasögon för spel och liknande för att titta på tv i husbilen tar ju ingen plats minimalt med ström och man får en stor skärm iställer för en liten 20 tummare som ofta av utrymmes själ sitter uppe vid taket och ger nackspärr. Sen kanske man vill se sport istället för en snyftfilm.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Nääää, sport vill jag definitivt INTE se. Det räcker att de flåshurtiga sportreportrarna förstör kvällar, lördagar och söndagar på radions P4.
Man skulle ha egna kanaler för sport både i TV och på radio. Nu är de förgiftade av upphetsade sportdårar som gallskriker hundradels sekunder, millimetrar, passningar mm. Bespara oss from "GOOOOOOOAAAAAAALLLLLL!":msn_wall::msn_wall:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nääää, sport vill jag definitivt INTE se. Det räcker att de flåshurtiga sportreportrarna förstör kvällar, lördagar och söndagar på radions P4.
Man skulle ha egna kanaler för sport både i TV och på radio. Nu är de förgiftade av upphetsade sportdårar som gallskriker hundradels sekunder, millimetrar, passningar mm. Bespara oss from "GOOOOOOOAAAAAAALLLLLL!":msn_wall::msn_wall:
Det var bara ett exempel fotboll och ishockey och flämtande kommentatorer som imiterar ja man hör ju vad de imiterar.
Det är jag inte intresserad av utan om någon köpt ar glasögon där man kan få en storbildstv direkt via glasögon och en mobil.
De är ju inte gratis men man kan ju fördriva långa kvällar bekvämt i soffan och se både nyheter och filmer.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja vr glasögon är ju mest för att få 3d i spel och filmer som är gjorda för det, Jag tänkte mej sån glasögon som kopierar skärmen på mobilen eller datorn. Jag tittade ofta på svenska nyheter i mobilen när jag var i spanien men skärmen är ju så liten. Det finns ju glasögon som ger en storbildstv upplevelse. Skulle ju fungera på tråkiga resor i flygplan och tåg även som passagerare i en husbil. Ska ju gå bra att surfa också man kan ju göra allt med mobilen och använda appar, jo det går ju att ha en navigations app igång men den kan ju inte den som kör använda. Problemet är ju att de är dyra dvs, inte för alla bara för pensionärer med dålig pension. Ligger man på sjukhus skulle det fungera eller när man får sitta timmavis i ett väntrum.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Göte det där var en underlig variant, normalt med dom biliga ska man stoppa in en telefon. Har en sån som jag skulle använda till drönaren, problemet var ju att man behövde komma åt telefonen men det gick ju inte inne i plastlådan. Har inte använt dom, man ska ha en app som delar upp skärmen i två sen behöver man bilder som passar in där man får två bilder på samma skärm som ger en stereobild eller som jag tror att man skickade två bilder efter varandra som programmet sorterade upp och eftersom det blev ju problem med flimmer från uppdateringen det var ju långsamt på den tiden.
Hade glasögon som kunde styras av en spänning så att en lins för ett öga i taget var öppet för ljus det kopplade man till datorskärmen det blev ett väldigt blinkande men fungerade i princip.
Bäckis ja det är ju såna jag är ute efter men 6000+ är ju inte direkt billigt, dessa anses i testerna tillhöra de bästa om inte de just nu är bäst?
De jag tittar på har jag hittat för halva det priset inte så mycket funktioner men ska vara en bra bild.
I princip är nästan alla likadana med en prisma framför ögonen som från en skärm skickar bilder rakt in i ögonen. Styrningen av skärmarna skiljer sig åt och även kvaliteten på dom.
Det jag är ute efter är ett enkelt sätt att se på tv i husbilen, har mest använt en bärbar dator och mobil men det blir inte riktigt vad man trivs med, saknar min 55tums smartv som jag ibland kopplar ihop med mobilen det drar ju lite ström men jag lägger mobilen på en trådlös laddplatta.
Använder ju aldrig antenner eller parabol vilket en del gjorde på campingen. Min tanke är att det blir ett enkelt sätt att se tv på en fejkad storbildskärm och är man två så kan man ju se olika saker. Sen använder jag youtube mycket där hittar jag mycket intressant.
Jag har ju tittat lite mer på olika glasögon en del har egentligen bara ljud på ett par solglasögon så lurar och vanliga solglasögon fungerar lika bra / bättre.
En del har en liten monokrom skärm i grönt kamera och mikrofon den använder en app i mobilen via blåtand, om man tittar på en sak så kan man via appen få både ljud och text som talar om vad man ser. Eftersom glasögonen ser ut som som vanliga glasögon så kan man leka bror duktig och berätta för andra vad man ser. Man kan ju bli expert, samma kan man göra med en vanlig mobil men då måste man ju hålla den framför och ta ett foto. Så inget nytt bara att man använder glasögon som en enkel kanal till vetande.
Vr glasögon är ju bara ägnade åt spel egentligen och de är dyra stora och klumpiga och ägnade åt en helt annan sak men ganska perfekt till simulering av att flyga t.e.x.
Ja varför skrev jag inlägget? Jag har forskat en del har inga glasögon själv men funderar på att köpa, är ju prylgalen sen många år, det inser man när man börjar rota i lådorna med nedlagda projekt. Trodde i min enfald att det var folk som reste omkring som använde glasögon som ersättning för en skärm.
Har man 8 - 9m plus husbil med en massa grejor tänkte man ju att sånt här måste ju andra ha. Men det har nog med åldern att göra äldre brukar ju inte anamma ny teknik det kan man se på frågor om solpaneler batterier och liknande.
Ibland undrar man från vilken sten har de krupit upp under. Teknik bland äldre är inte populärt och när man köper en husbil fylld med teknik så får man problem. Jag är 77år och håller mej uppdaterad om teknik och använder det. Men samtidigt vill jag inte ha det i viktiga saker som berör livet, en blinkande lysdiod på en instrument bräda ska inte få avbryta min resa. Jag sorterar teknik/ elektronik i två fack, det som jag har som nöje, det som underlättar min vardag. Det tredje det som jag är beroende av för att leva och må bra får inte vara elektroniskt.
Orsaken är att jag har lagat en massa elektronik radio tv på både kretskortsnivå och färdiga apparater pcdatorer nc. maskiner fräs skärmaskiner svarv plåtbock nc. plus en massa annat. Jag ser elektronik som är billigt gjort som använder billigare kretsar gjorda för inomhusbruk, tunga saker som sitter helt ostagade på ett kretskort med enbart lödning på ett kretskort, då ska man veta att ett kretskort i bästa fall glasfiber har en ytterst tunn kopparfolie som är limmad och där sitter komponenter monterade som är tunga fastlödda på en limmad folie som är någon tiondels millimeter tjock sen ska de tåla temperaturer på -20 till +40. Klart de inte gör! Lödtenn är en dålig ledare där leder man ganska många ampere vilket gör att man får en lokal upphettning. Hur kan man lita på elektronik som konstrueras av människor som aldrig sett snö?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har nu söndag 11/5 beställt Ar glasögon RayNeo 3.
Jo de är inte gratis 3300kr eftersom jag betalade expressfrakt, vill ha dem i husbilen på årsmötet.
Sen tänkte jag att jag kunde sitta och titta på nyheterna i husbilen på en storbildstv istället för en liten mobil.
Tänkte lämna datorn hemma ska testa om en mobil och glasögon kan ersätta tv osv,
Jag letade länge innan jag beställde man vet inte hur mycket priserna ändras och jag vill ju helst att det kommer från eu.
Jo det fanns ju billigare från andra företag men då kommer ett antal pålagor, så betalade lite extra efter mycket letande så fick jag ett bra pris.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Redan idag måndag em fick jag reda på att mina glasögon är på väg från fabrik till transport firman och nu därifrån till flygplatsen i hongkong. Ska anlända på onsdag mitt på dagen. Det är några mil blir utkört till dörren!
Blir intressant och se om jag kan sitta ute på verandan och se på tv?
Som gammal modelflygare skulle det vara roligt att testa microsoft flight simulation som jag använde för många år sedan. Sen finns ju Youtube så det finns ju mycket att titta på om kvällen blir lång i husbilen. Är ju ganska perfekt att fördriva tiden när man flyger till kanarieöarna vilket jag funderar på istället för att köra husbil till spanien.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag har nu söndag 11/5 beställt Ar glasögon RayNeo 3.
Jo de är inte gratis 3300kr eftersom jag betalade expressfrakt, vill ha dem i husbilen på årsmötet.
Sen tänkte jag att jag kunde sitta och titta på nyheterna i husbilen på en storbildstv istället för en liten mobil.
Tänkte lämna datorn hemma ska testa om en mobil och glasögon kan ersätta tv osv,
Jag letade länge innan jag beställde man vet inte hur mycket priserna ändras och jag vill ju helst att det kommer från eu.
Jo det fanns ju billigare från andra företag men då kommer ett antal pålagor, så betalade lite extra efter mycket letande så fick jag ett bra pris.
Var köpte du glasögonen?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kollade så mycket jag kunde om denna firma brukar normalt köpa från amazon men där kostade de 5600kr jämfört med 3100kr. eftersom de erbjöd snabbfrakt så betalade jag drygt 200kr extra för det. I skrivande stund ska de befinna sej någonstans i hongkong och flygas till sverige, jag beställde på söndag em och ska få dom onsdag middag så fort kan jag inte få någonting från stockholm de jobbar inte på söndag sen ska det skickas runt lite varstans.
Jo jag hittade dem från aliexpress det var låga priser men man skulle betala en massa extra pålagor så det blev dyrare än denna firman. Jag hittade den när jag sökte runt, men den dök upp ganska snart när jag använde Ai chatt gpi.
Har använt det en hel del men den ljuger lika bra som magdalena ibland så man måste kolla själv.
Bakom varje sak jag köper ligger det oftast timmar av undersökningar på nätet, jag kollar allt som går att kolla, när det gäller glasögonen är det ju en fråga om pengar det finns bättre men till dubbla priset med finesser jag inte behöver. Så ett antal timmar läsande recensioner och tittande på youtube som testat gjorde att jag beställde de här.
Eftersom jag har nya linser och normalsyn numera så var detta någonting som jag vågade prova och de fanns ju inte tidigare tror dessa är så nya att de kom ut på marknaden i år.
Verkar som att den här sorten av glasögon kommer att bli väldigt vanliga, jag brukar vara först med det mesta flera år innan man visste om elektriska sparkcyklar hade jag en som jag körde runt på.
Jag har varit först med ett antal tekniska prylar under årens lopp på gott och ont. Men det är sånt som är roligt och jag trivs med att utforska nya saker, tyvärr kommer nog många att inom ett eller två år springa omkring med glasögen som är kopplade till nätet och förklarar vad man tittar på.
Lär man sej av det är det ok men allt är inte sant all data kommer från vanliga människor som skrivit på nätet. Men kan man verka smart och intelligent så visst kan man lura folk med sin "kunskap".
Man får aldrig glömma att allt som Ai berättar handlar om mänsklig intelligens mera om att en duktig sökmotor letat på nätet. Konstgjord intelligens är vi långt ifrån än så länge men media tycker om att sätta den förkortningen på allt möjligt. Även fast det bara handlar om en sökmotor som söker mänsklig kunskap som samlats under många år, det som inte finns på nätet finns inte hos Ai heller. Det är i historisk synvinkel en ganska liten del under inte så många år som finns bland det material som finns på nätet. Jag försöker vara tydlig att påpeka detta eftersom massmedia inte verkar tala sanning utan tillskriver Ai någonting det inte är idag men vem vet kanske i morgon.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tror att länken känner igen mej som användare och skickar mej rätt. Har väl datorn full av spam. men det går ju att trassla sej dit.
Jag fick glasögonen idag beställde ju i söndags em. Jag trodde i min enfald att de kom från ett lager ganska nära i europa, men de kom direkt från hongkong till istanbul vidare till frankrike danmark örebro och landade hemma klockan 12 idag onsdag. Kostade lite extra men det var det värt Fedex var riktigt bra järnkoll hela vägen!
Tog ett tag att ställa in och fixa men vilken bild!
Har en 55 tums samsung smarttv som jag sitter 2,5m ifrån jag fick en bild som var dubbelt så stor minst.
Ljusstark tydlig och fint ljud, ett problem är att bilden blir nästan för stor ska mixtra lite med telefonen.
Det andra problemet är att bilden följer med när man vrider på huvudet, så kan man inte hålla huvudet still så flyttar sej bilden elller skärmen. Finns ett par glasögon som ligger lite bättre till där man kan låsa bilden i ett läge. Men de kostar nästan exakt dubbelt så mycket ja lite till faktiskt.
Jag ser inte det som ett stort problem och man vänjer sej säkert.
Att ha en storbildstv med sej i fickan eller etuit tillsammans med mobilen är ju ganska fantastiskt. Ganska perfekt för tågpendlare, förvånansvärt bra ljud men jag körde på högsta men man är ju gammal med sämre hörsel. Hade förväntat mej betydligt sämre ljud. Min mobil har 4000mA batteri det sjönk från 90 -60% på två timmar. Hemma är inte det ett problem eftersom jag lägger telefonen på en trådlös laddare har en likadan i husbilen och ett kraftigt uttag men annars finns det diverse apparater som medger att man kan ladda samtidigt som man använder usbuttaget till annat.
Har en stor surfplatta också med inbyggt tangent bord i fodralet med musplatta. Annars tycker jag det är enkelt att använda en vanlig mus att surfa med, den går på blåtand och kopplar upp sej automatiskt. blåtand för de som inte vet är en svensk uppfinning. man döpte den efter viking harald blåtand men nu heter det alltid bluetooth.
Vad man i själva verket har är ju en komplett dator men tangentbordet blir ju pekpenna men jag har ett litet sånt liggande också.
Jag ser att många använder mobilen för inlägg ser man på felstavningarna jag tror att de som sköter texttv sitter med en liten surfplatta och trasslar med fingrarna.
Det är ett riktigt lyft med glasögon och jag som fått bytt linser ser ju hur bra som helst följer med ett par linser utan styrka som man kan lämna till sin optiker så kan man få det att fungera även om man är närsynt eller har andra fel, vilket jag hade förr. Något jag inte hunnit testat är ju att använda kameran ihop med telefonen man borde kunna se långt med zomlinsen. Jag har en äldre drönare som det var problem att styra liten skärm som solen störde och man fick ta på och av glasögon när man skulle landa. Borde ju bli helt perfekt att kunna flyga omkring och ha en jätteskärm.
Kan jag hjälpa till om någon köper så inga problem men jag är ingen expert nästan allt finns på nätet. Jag är 100% säker på att många kommer att köpa såna glasögon utvecklingen har varit snabb mina är bara några månader gamla från fabrik. Om ett år förutspår jag att det kan finnas flera trådar här och ett antal som använder dom till att se på tv, man kommer lämna de vanliga tv apparaterna går ju att koppla ihop två glasögon till samma mobil så man kan se sammma film samtidigt. Jag kommer antagligen se melodifestivalen med glasögonen. Tänk vad ström man sparar i husbilen och man måste inte sitta på ett speciellt ställe eller ha en extra i sovdelen, om en vill sova kan den andra titta på en film utan att störa.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Satt uppe igår och tittade på youtube, finns en del gamla roliga saker där. Men en del är gammalt t.e.x. så ska det låta det är ju sparat via tvsignalen med 25 bilder/ sek och 312,5 linjer dvs 525 hela linjer där man visade halva bilden 50ggr/sek en krånglig förklaring för vårt gamla analoga tvsystem. När man stoppar in de bilderna i glasögon som visar en jättestor bild jämfört med det värsta de har i tv affärerna så ser man att bilden inte är så bra men säkert mycket bättre än då man kikade på en 26 tums färgtv när det begav sej. Enkelheten att kunna se allt och använda appar i telefonen är fantastisk man kan starta en appikon så får man hela telefonen som en musplatta som man kan styra med pekfingret. Själv har jag ju blåtand mus som fungerar bra. Jag lägger mobilen på laddplattan och stänger av skärmen så laddas telefonen eftersom det inte är något batteri i glasögonen så kommer strömmen från usb kontakten som måste vara usb-c finns en lista över vilka mobiler som passar eftersom de måste ha en videoutgång, äldre iphone fungerar inte men många surfplattor jag känner inte till hur det är med apples surfplattor finns program att ladda ned man skannar qr-koden som står på papper som följde med så får man en länk där drivrutiner laddas ned och som startas automatiskt när man stoppar i kontakten. Jag kan tänka mej att fotboll och ishockey blir fantastiskt att titta på. Själv har jag ju tittat på formel1 och motogp tidigare men blir dyrt med abonnemang. Google maps kan man ju starta och köra sattelitvy så får man en ganska bra bild över hur det ser ut, har inte fått till zomningen där jo det finns ett läge man kan få förstoring men zooma ut har jag inte lärt mej än. Det finns ett 3D- läge men dit har jag inte kommit än, då ska man få olika bilder för vardera ögat men då måste antagligen det man tittar på stödja det. Det finns en hel del tester på youtube bara att söka på xr glasögon men skriver man rayneo 3s så dyker det upp en hel del några bra andra sämre en del är däkert sponsade så man kan inte lita på det andra är riktigt bra och har riggat en kamera så man får ett hum om hur det ser ut.
Finns några töntar som påstår att dom bara har en liten bild men det beror säkert på att de inte tryckt på rätt ställe för man måste ju göra det för att se allt. Tråkigt att de ska lägga ut felaktigheter på nätet av inkompetens.
En sak som jag ska testa är en flygsimulator har jag haft tidigare speciellt hade jag nytta av den när jag köpte en helikopter men nu sitter jag med en liten bärbar dator så det har inte blivit av, men det finns numera till mobiler så det blir roligt att prova.
En sak är säker jag är nöjd med mitt köp det enda jag kan klaga på är att det inte går att låsa bilden på en bestämd plats i rummet utan bilden följer med, de riktigt dyra har en bredbild som man associera med flera skärmar och sitter man och jobbar med exel ska man kunna ha flera skärmar samtidigt. Men sånt jobbar jag inte med numera som pensionär och man får lära sej att hålla huvudet någorlunda stilla.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tittade lite på motogp det blev en mycket bättre upplevelse, när jag bytte upp mej till min 55" tv så tyckte jag att det nästan kändes för stort, blir lite samma nu med glasögonen.
Det är som tv har krympt, det är ganska fantastiskt att de har lyckats behålla en bra bildkvalitet trots att bilden blivit så mycket större.
Det som följer med att det blir lite ansträngande men det är sånt man vänjer sig vid. Har ju haft liggande på en platta så den ska få laddning det går ju åt lite mer ström till glasögonen men samtidigt har man mobilens skärm avstängd.
Det finns ju en lösning på detta med en liten box där man kopplar in en laddare eller ett powerpack om man vill vara mobil. Beställde en sån 180kr plus frakt beställde den för en stund sedan dvs.ca 23 lördag kväll och den ska dyka upp hemma i morgon kväll.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jaha då har jag fått och använt min laddare till mobilen när glasögonen är inkopplade, en liten blå dosa fungerar perfekt. Nu har jag hunnit titta på en film och ett fullt motorcykellopp, det ger en helt annan upplevelse så det är inget man sitter och slötittar med. Har inte hunnit prova spel men jag tror simulatorer ger en mycket bättre verklighetskänsla t.ex bil simulator. I så fall måste jag köpa en typ joystick som har batteri och går på blåtand och då kan jag styra med den eftersom ska man styra med musen måste man ju ha en slät yta, den är bäst att starta program med. Tänkte ta med den till Karlstad.

Senast ändrad:
Toppen