• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apples lumpna trick.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Apples lumpna trick.

Jag håller med dig Jappe till en viss nivå men det finns faktiskt folk som bara har den hemma där dom har Wifi och kan använda dom så. Sen att dom som är ute och reser har andra behov är ju en annan sak. Det är ju faktiskt bra att man inte behöver betala för det man behöver men då måste man tala om vad vad man går miste om.

I och för sig har du rätt men i praktiken blir många besvikna när de upptäcker att paddan inte fungerar utan wifi. Många betraktar 3G/4G som självklart eftersom det finns i alla androider, vad jag vet.

Minipaddan har ju en storlek (c:a 8 tum) som är som gjord för mobilt bruk. Den går ju ner i många jackfickor t.ex.

Missförstå mig inte! Jag gillar iPad mini som navigator tillsammans med iGoPrimo och flera navigationsappar men den säljs ju inte som navigator utan som "tablet" och där finns en del brister, tycker jag. Den stänger in sig i sin egen lilla fisförnäma värld och kommunicerar dåligt med den stora världen utanför.

Jättefin navigator men....

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Missförstå mig inte! Jag gillar iPad mini som navigator tillsammans med iGoPrimo och flera navigationsappar men den säljs ju inte som navigator utan som "tablet" och där finns en del brister, tycker jag. Den stänger in sig i sin egen lilla fisförnäma värld och kommunicerar dåligt med den stora världen utanför.

Jättefin navigator men....

Jappe

Jag kan hålla med att iOS och Android har svårt att kommunicera.
Därför lägger jag den kritikerrosade OnePlus One på hyllan och går tillbaka till min gamla iPhone 5 efter att egenhändigt bytt batteriet (37 spänn inkl. frakt på Ebay). Det är jag en smula stolt över eftersom en vän fick lämna allt isärplockat till en optiker för ihopsättning. En stor lättnad eftersom bilder och annat automatiskt dyker upp på iPaden.

Även kineserna har uppmärksammat iPhone då den på några månader har tagit över smartphone-marknaden. Inte så konstigt kanske eftersom 240.000 man sätter ihop telefonen i Shenzen Kina.

Nästa projekt är att få min nya Lumix TZ60 att kommunicera med iPad. Inte bara för att lägga över bilder via WiFi utan även att kunna fjärrstyras på samma sätt som mina Sony QX.

Google Foto kommer förhoppningsvis att katalogisera mina bilder med exifvärden på ett sätt som jag varit för lat att göra. Inga fler förlorade bilder pga diskkrascher, virus och trojaner eller laptops som blivit utrangerade.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

I och för sig har du rätt men i praktiken blir många besvikna när de upptäcker att paddan inte fungerar utan wifi. Många betraktar 3G/4G som självklart eftersom det finns i alla androider, vad jag vet.

Minipaddan har ju en storlek (c:a 8 tum) som är som gjord för mobilt bruk. Den går ju ner i många jackfickor t.ex.

Missförstå mig inte! Jag gillar iPad mini som navigator tillsammans med iGoPrimo och flera navigationsappar men den säljs ju inte som navigator utan som "tablet" och där finns en del brister, tycker jag. Den stänger in sig i sin egen lilla fisförnäma värld och kommunicerar dåligt med den stora världen utanför.

Jättefin navigator men....

Jappe
Många köper iPad som eboksläsare. I detta forum är förstås navigation viktigt för en padda, men det finns många andra "typer av folk" :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Apples lumpna trick.

IPadens hämnd? Skärmen lägger sig på sidan när den vilar? Varför gör den så, Knarrevik?

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Du har låst rotering med knappen högst upp till höger.
Titta efter i inställningar om funktionen är aktiverad.

Inställningar-allmänt-sidoknappens funktion.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Kan även vara låst i Kontrollpanelen. Svep upp från botten av skärmen, ikonen längst upp till höger.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Apples lumpna trick.

Jag förklarade det här med GPS & SIM-kort för min granne inför hans iPad köp och fick svar: Vad ska jag ha GPS till, jag vet väl vår min sommarstuga ligger när jag läser mina e-böcker...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Apples lumpna trick.

Idag fungerar paddan som den ska igen. Den var nog bara sur igår för att jag försökte sälja den på Tradera. En femtiolapp för hög reservationsnivå gjorde att den blev osåld. Kanske gör om försöket här på HBK.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Apples lumpna trick.

Det enda Jappe behöver är en väl fungerande platta och kanske en mobil (då man inte kan ringa från plattan), eller hur Anders?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Jo, det går att ringa men kräver uppkoppling (ipsamtal).
 
Toppen