• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apples lumpna trick.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag undrar hur många som har köpt Apples paddor utan 3G/4G och GPS! Jag säljer min iPad mini med 3G och GPS på Tradera just nu och jag noterar hurusom mängder av iPad mini med enbart WiFi, många av dem nästa nya, är till salu. Jag tycker faktiskt det är lumpet av Apple att marknadsföra en padda, som är så lämpad för navigering, utan vare sig 3G/4G eller GPS. Sådana tricks hittar man inte i den androida världen!

Jag undrar hur alla de som realiserar sina paddor nu känner för Apple efter en sådan miss. Köper de en padda en gång till med internetuppkoppling och GPS eller vänder de sig till den mer hederliga androidsfären?

Appleanhängarna är en makabert dompterad skara som betalar vad som helst för att komma åt de senaste utgåvorna, helst innan de "släpps"! Jag har sett bilder där folk köar utanför affärer bara för att köpa en telefon eller padda med märkvärdigt höga priser! Ett nutidsfenomen som jag tycker är ganska svårbepripligt!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Folk köper iPad för enkelhet, säkerhet och bättre appar men jag kan hålla med om att säljare kunde informera om att GPS saknas i WiFi-varianten.

Något som vi informerat om i flera år här på forumet. Till och med vänner har blivit lurade av försäljare att WiFi-versionen går att navigera med trots mina varningar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Ja om vi ändå är inne på lumpna trick så hör väl Apples vanliga Lightning kontakt dit också.

Hela den övriga världen använder billiga vanliga USB sladdar och kontakter för laddning och dataöverföring men inte Apple. Nej dom har en egen kontakt med ett litet chip i som kabeltillverkarna måste betala licens för. Billigt? Det är bara kolla vad kablarna som passar Iphone kostar.

Fast den inbitne Applefantasten hävdar givetvis att chippet gör det enklare för användaren och man slipper en himla massa problem. Allt är för vår skull. :wink:
Ok, möjligen slipper man fundera på vad man skulle ha gjort med pengarna...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Apples lumpna trick.

Lightningkontakt=Lumpet trick? Nej absolut inte!
Lightningsladden är väl det absolut bästa uppfinningen i sladdvärlden som kommit till! :)
Chip hit och pengar dit, en sån anslutning i mina androider hade verkligen lyft nivån på dem för det är dyrt att reparera grejerna när man tryckt in en micro-usb upponer. Om det någonsin skulle bli en standard värd namnet på sladdar till telefoner och plattor hoppas jag verkligen att Apple konsulteras och får kontraktet. :)

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Folk köper iPad för enkelhet, säkerhet och bättre appar men jag kan hålla med om att säljare kunde informera om att GPS saknas i WiFi-varianten.

Något som vi informerat om i flera år här på forumet. Till och med vänner har blivit lurade av försäljare att WiFi-versionen går att navigera med trots mina varningar.

Att ni bara orkar.
Har ni någon gång kollat vad Androidvärlden erbjuder?
Seriöst? Eller helt låsta psykologiskt till IOS?

GPS så klart. Appar med hög kvalitet.
Android erbjuder lika bra appar som Itunes'

Fastna inte i "traditioner"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Lightningkontakt=Lumpet trick? Nej absolut inte!
Lightningsladden är väl det absolut bästa uppfinningen i sladdvärlden som kommit till! :)
Chip hit och pengar dit, en sån anslutning i mina androider hade verkligen lyft nivån på dem för det är dyrt att reparera grejerna när man tryckt in en micro-usb upponer. Om det någonsin skulle bli en standard värd namnet på sladdar till telefoner och plattor hoppas jag verkligen att Apple konsulteras och får kontraktet. :)

mvh jocke

Instämmer!
Om man sabbat några microUSB i mörkret längtar man till lightning. Den går inte att placera fel!
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Jag undrar hur många som har köpt Apples paddor utan 3G/4G och GPS! Jag säljer min iPad mini med 3G och GPS på Tradera just nu och jag noterar hurusom mängder av iPad mini med enbart WiFi, många av dem nästa nya, är till salu. Jag tycker faktiskt det är lumpet av Apple att marknadsföra en padda, som är så lämpad för navigering, utan vare sig 3G/4G eller GPS. Sådana tricks hittar man inte i den androida världen!

Jag undrar hur alla de som realiserar sina paddor nu känner för Apple efter en sådan miss. Köper de en padda en gång till med internetuppkoppling och GPS eller vänder de sig till den mer hederliga androidsfären?

Appleanhängarna är en makabert dompterad skara som betalar vad som helst för att komma åt de senaste utgåvorna, helst innan de "släpps"! Jag har sett bilder där folk köar utanför affärer bara för att köpa en telefon eller padda med märkvärdigt höga priser! Ett nutidsfenomen som jag tycker är ganska svårbepripligt!

Jappe

Jag håller med dig Jappe till en viss nivå men det finns faktiskt folk som bara har den hemma där dom har Wifi och kan använda dom så. Sen att dom som är ute och reser har andra behov är ju en annan sak. Det är ju faktiskt bra att man inte behöver betala för det man behöver men då måste man tala om vad vad man går miste om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Jag håller med dig Jappe till en viss nivå men det finns faktiskt folk som bara har den hemma där dom har Wifi och kan använda dom så. Sen att dom som är ute och reser har andra behov är ju en annan sak. Det är ju faktiskt bra att man inte behöver betala för det man behöver men då måste man tala om vad vad man går miste om.

Jag håller delvis med, det är ju inte alla som använder navigeringsappar i bilen.
Jag tycker dock att Apple kunde lägga in GPS och GLONASS i sina WiFi-plattor för de ynka dollar som det skulle kosta och få bättre goodwill på köpet.

När allt kommer omkring finns ingen bättre navigator än iGO på en iPad.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Jag håller delvis med, det är ju inte alla som använder navigeringsappar i bilen.
Jag tycker dock att Apple kunde lägga in GPS och GLONASS i sina WiFi-plattor för de ynka dollar som det skulle kosta och få bättre goodwill på köpet.

När allt kommer omkring finns ingen bättre navigator än iGO på en iPad.

Jag kan hålla med dig om att det det borde ingå i plattorna sen att iGO är det bästa vet jag inte om jag håller med dig om. Går det att ställa in längd och höjd på fordonet på iGO? Jag vet inte, kanske gör det, bara undrar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Jag kan hålla med dig om att det det borde ingå i plattorna sen att iGO är det bästa vet jag inte om jag håller med dig om. Går det att ställa in längd och höjd på fordonet på iGO? Jag vet inte, kanske gör det, bara undrar.

Truck navigation gör ingen skillnad på ruttval för en husbil, den är till för stora trailers och farlig last och har ingen eller liten inverkan i Sverige.

Däremot kan man i iGO lägga in bränsleförbrukning och hastighet för att beräkna kostnad, koldioxidutsläpp (för beräkning av grön väg) samt tidsåtgång.

Jag testar regelbundet de vanligaste navigeringsapparna för att kunna jämföra.

image.jpg
 
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Truck navigation gör ingen skillnad på ruttval för en husbil, den är till för stora trailers och farlig last och har ingen eller liten inverkan i Sverige.

Däremot kan man lägga in bränsleförbrukning och hastighet för att beräkna kostnad, koldioxidutsläpp (för beräkning av grön väg) samt tidsåtgång.

Jag testar regelbundet de vanligaste navigeringsapparna för att kunna jämföra.

Visa bilaga 100037

Okey. Jag har en Garmin 760 som varnar för låga broar så då håller jag mig nog till den. Det är nog att man håller sig till det man gillar. Dessutom har jag en backkamera till min garmin så det gör nog att jag inte byter..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apples lumpna trick.

Okey. Jag har en Garmin 760 som varnar för låga broar så då håller jag mig nog till den. Det är nog att man håller sig till det man gillar. Dessutom har jag en backkamera till min garmin så det gör nog att jag inte byter..

Jag hade ett tag låga broar som intressepunkter i iGO med inställbar höjd. Tyvärr varnades det stup i kvarten vid körning på motorväg för låga passager under själva vägen.

Än har jag inte råkat ut för broar, tunnlar eller viadukter som varit lägre än 3,03 resp. 2,90.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Jag hade ett tag låga broar som intressepunkter i iGO med inställbar höjd. Tyvärr varnades det stup i kvarten vid körning på motorväg för låga passager under själva vägen.

Än har jag inte råkat ut för broar, tunnlar eller viadukter som varit lägre än 3,03 resp. 2,90.

Eftersom jag har alkov så har jag 3,15 att gå på och då har min Garmin varnat i tid, än så länge..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Apples lumpna trick.

Lightningkontakt=Lumpet trick? Nej absolut inte!
Lightningsladden är väl det absolut bästa uppfinningen i sladdvärlden som kommit till! :)
Chip hit och pengar dit, en sån anslutning i mina androider hade verkligen lyft nivån på dem för det är dyrt att reparera grejerna när man tryckt in en micro-usb upponer. Om det någonsin skulle bli en standard värd namnet på sladdar till telefoner och plattor hoppas jag verkligen att Apple konsulteras och får kontraktet. :)

mvh jocke

Att Apples Lightningkontakt i sig är bättre utformad rent fysiskt/tekniskt än Micro USB köper jag. Bra att dom tänkt till där.

Men att sen fula in ett chip i den med enda syfte att tvinga tillbehörstillverkarna att betala licenspengar till Apple är riktigt grisigt. I slutändan är det ju ändå alltid telefonanvändaren som får betala denna licenskostnad för kabeln. Precis som att Apple inte redan tagit riktigt ordentligt betalt för telefonen/paddan.

Fasiken, tänk att behöva betala licenspengar till Fiat för att kunna kränga på nya däck på husbilen.:wideeyed:

Någonstans går ju gränsen för överdriven girighet. Jag tycker att Apple balanserar på den även om dom har bra produkter.
 
Toppen