Sv: Apple eller pc dator
Kolla vad du får för PRESTANDA för pengarna istället för vilken tillverkare det är. Man får ruskigt mycket PC för 9-10.000:-
En Mac innehåller idag i mångt och mycket samma komponenter som i en PC, exempelvis Intels processorer (i5 och i7) etc.
Macbook Air är en trevlig liten maskin maskin, inga tvivel om det, men det finns PC som väl matchar Air, t.ex.:
Sony VAIO Pro (SVP1321L1EBI) - Superlätt 13,3-tums Full HD-Ultrabook!
eller
Sony VAIO Pro 13.3 Ultrabook (svart) - Elgiganten (med pekskärm)
Båda ovan nämnda PC väger 1,06kg (Air väger 1,35kg), de har en upplösning på 1920x1080 (Air 1440x900), tjockleken exakt samma som Air.
Jag utgår från att du gillar formatet på Air och har ovan presenterat ett par exempel som både är billigare och prestandamässigt bättre än Air. Givetvis finns både billigare/dyrare, större/mindre, tyngre/lättare, snabbare/långsammare alternativ.
Min yngsta son och dotter har både iPhones och Macbook Air, men ändå sitter de med varsin PC som komplement av någon anledning. Sonen har utbildning inom den grafiska branschen och där är det ju av tradition Mac som gäller.
Hoppas jag inte rör till det för dig, jag vill bara visa att det finns (fullgoda och till och med bättre) alternativ som gör att du kanske inte behöver vända upp och ner på det du är van vid (Windows).
P.S. Jag kör själv en Sony Vaio fast en i7 QuadCore och en lite större FullHD-skärm på 15,5" samt en total vikt på 1,96kg. Jag är ruskigt nöjd med den! Det var länge sedan jag blev så förtjust i en bärbar dator!