• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Apple eller pc dator

I

Ice-Man

Guest
Sv: Apple eller pc dator

Det fungerar faktiskt riktigt bra med virtuella maskiner på moderna datorer. Jag har en VirtualBox på min Mac. I den har jag en virtuell PC med Windows XP. En kul lösning där man lätt, vid behov, kan dra igång PC:n i ett eget fönster när man jobbar i macmiljön. Det går även att ha en gemensam mapp som är åtkomlig från båda sidor.

Man förlorar ALLTID en massa kraft och kompabilitet när man kör via "emulator". Det fungerar oftast bra för enklare ändamål, men så fort den vill ha access mot hårdvara eller liknande så brukar de gå bet.
För några år sedan köpte min dåvarande arbetsplats in 6 st Intergraph-maskiner - riktiga monstermaskiner som gick lös på totalt 720.000:-. Dessa körde Alphaprocessorer som var "top notch" då. Dock fick man emulera via FX32 och det visade sig i vanlig ordning inte fungera riktigt som tänkt, bara nästan. Vilket bry vi hade....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Apple eller pc dator

Selv om utviklingen har gått frem når det gjelder Virtual PC så er fortsatt det store problemet tilgang og deling av hardware - en får endast inn de enheter som den virtuelle har bridging drivere for.

Faktisk er det nesten ingen implementasjon i dag som er i nærheten av de to første virtuelle OS jeg var i kontakt med rundt 1970. Mest ekstremt var simulatoren vi hadde på universitet i Oslo på en Nord-10 - under denne kunne vi kjøre Sintran OS (Norsk Data sitt os for Nord-10 og nyere) på en maskin som var for liten til å kjøre Sintran direkte - og timingene var fortsatt riktige.

Også Digital VAX-VMS var en bra VM monitor (samme system arkitekt).

PC-verdenen sine diverse VM omgivelser hadde så lenge jeg jobbet med testing mange svakheter, men fordelen var jeg kunne gjenvinne kontroll og analysere hva som gikk galt - så lenge den Virtuelle maskinen ikke gikk i frø selv. Det var et kjempeskritt fremover når vi fikk en VM som selv kjørte i 64-bit selv om den bare tilbød en 32-bit omgivelse.

Ohh, nå kom vi inn på min virkelige bakgrunn innen vedlikehold, testing og utvikling på OS nivå. Fra stormaskiner før 1970 til CPM og MPM (var beta-kunde på MPM) sammen med UCSD Pascal OS/Virtuell maskin (som jeg portet til nye platformer og var en av meget få kommersielle lisenstagere på, samme som Apple - de brukte denne som basis for Lisa og Mac sine første OS). Senere ble det mange år med UNIX - og utvikling av hardware drivere, før jeg gikk over til Microsoft og Windows. En sideaktivitet mye av tiden var databaser.

Toppen