• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Apple eller pc dator

F

F.d. 55591

Guest
Hej
Jag har planerat att skaffa ny bärbar dator. Mina funderingar är om man har mindre problem med Apple datorn gentemot pc. Har sett på en Mac air dator, pc finns det ju hur mycket som helst, Mac air ligger på ca 9500 kr. Alltså kommer man att sväva på moln om man köper en Mac air.
Hälsningar.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Sv: Apple eller pc dator

Det bästa jag köpt var en iPad. Smidigare finns inte. Tar inte en evighet att starta upp som en pc.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Om du skall jobba med bildredigering så MAC klart att föredra i övrigt så är det en smaksak. En PC startar nästan lika snabbt som en MAC om man sätter den i viloläge. MAC stängs inte av utan går i viloläge normalt. PC söker alltid efter nya prylar anslutna och söker i ett stort register på grejor MAC kan i stort bara ansluta USB och MAC prylar varför den inte söker i ett lika stort register. MAC är än så länge inte lika attraktivt för virus och spyware tillverkare men det ändras snabbt nu med alla IPAD som kan vara roliga att komma in i. MAC dyr för vad man får PC billigare. I övrigt så är smaken som r-ven klöven.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du tvunget vill ha ett fast tangentbord till skärmen med snabb uppstart samt en ljudlös gång borde du titta på ett tredje alternativ, nämligen Chromebook som säljer alltmer på PC:datorns bekostnad.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Mac är inte alls så mycket dyrare som många tror, dom jämför äpplen och päron då! Visst kan du få en billigare PC men vad är det tex för upplösning på skärmen. Mac har inga lågprisskärmar som många andra. För mej gäller "Once Mac never back!" Men vi har alla olika smak titta bara på vilka husbilar vi väljer, så frågan är vad prioriterar du?

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag tror att du, som de flesta andra som valt Mac kommer att gilla den. Om du mot förmodan skulle ogilla macken så är den förberedd för att köra windows via bootcamp. Det krävs bara en windowslicens så får du en kvalitets-PC också. Har en sån lösning på min air men använder mycket sällan windowspartitionen. Annars är ju en iPad tillsammans med Logitech Ultrathin Keyboard Cover for iPad ett bra alternativ tycker jag.

F

F.d. 24784

Guest

Det jag verkligen uppskattar på min MACBOOKPRO är den lilla storleken, den låga strömförbrukningen!!!!!! den mycket goda bildkvaliteten på bildskärmen, här duger en laptop väl för bildbehandling.
Och dess långa livslängd, förmodligen överelever en MAC 2 - 4 st PC, då ju PC verkar åldras, skall ominstalleras och servas ideligen.
Med en DC sladd 12 V i bilen, drar den omkring en A, när batteriet är laddat.
En PC kan dra det dubbla.

Visst är det lite ovant med operativsystemet, men det lär man sig snart och kan man få en stunds intro, är det snart gjort. Dessutom slipper man lära sig nya operativsystem i ett kör, som XP, WIN 7 sen Win 8 etc.
Med WORD, ADOBE PHOTOSHOP och de vanliga ljud och bilspelarna har man vad som trängs.

De gamla DOS-programmen dock, går ju inte att köra, men numera finns ju de flesta sådana beräkningsporgram jag använder online. det lär dock finnas DOS emulator till MAC.

De
Roy

F

F.d. 55591

Guest

TACK TACK, jag är tacksam för era svar, lite att fundera på bara :yes:
I morgon och på fredag skall vi logga in oss på Elmia :D

I

Ice-Man

Guest

Kolla vad du får för PRESTANDA för pengarna istället för vilken tillverkare det är. Man får ruskigt mycket PC för 9-10.000:-
En Mac innehåller idag i mångt och mycket samma komponenter som i en PC, exempelvis Intels processorer (i5 och i7) etc.

Macbook Air är en trevlig liten maskin maskin, inga tvivel om det, men det finns PC som väl matchar Air, t.ex.:
Sony VAIO Pro (SVP1321L1EBI) - Superlätt 13,3-tums Full HD-Ultrabook!
eller
Sony VAIO Pro 13.3 Ultrabook (svart) - Elgiganten (med pekskärm)
Båda ovan nämnda PC väger 1,06kg (Air väger 1,35kg), de har en upplösning på 1920x1080 (Air 1440x900), tjockleken exakt samma som Air.

Jag utgår från att du gillar formatet på Air och har ovan presenterat ett par exempel som både är billigare och prestandamässigt bättre än Air. Givetvis finns både billigare/dyrare, större/mindre, tyngre/lättare, snabbare/långsammare alternativ.

Min yngsta son och dotter har både iPhones och Macbook Air, men ändå sitter de med varsin PC som komplement av någon anledning. Sonen har utbildning inom den grafiska branschen och där är det ju av tradition Mac som gäller.

Hoppas jag inte rör till det för dig, jag vill bara visa att det finns (fullgoda och till och med bättre) alternativ som gör att du kanske inte behöver vända upp och ner på det du är van vid (Windows).

P.S. Jag kör själv en Sony Vaio fast en i7 QuadCore och en lite större FullHD-skärm på 15,5" samt en total vikt på 1,96kg. Jag är ruskigt nöjd med den! Det var länge sedan jag blev så förtjust i en bärbar dator!

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag gick över till mac för tre år sen, skaffade både en stationär och en bärbar. Jag kommer aldrig att gå över till PC igen, har som flera skriver här ovan, inga problem som det fanns med PC:n. Och sen tillkommer ju priset för virusskydd på en PC. Tänk på vad det blir i pengar på tre år, då lägger jag hellre de pengarna på en dator som kostar lite mer och sen slipper hålla på med det strulet.

F

F.d. 2692

Guest

Problemet är inte datorkapaciteten. Skulle tro att alla nya datorer som säljs idag har kapacitet nog för att täcka normalbehovet för dom flesta användare.

Vad som skiljer är ju i första hand operativsystemet. Ingen (inte ens Ice-Man) kan säga att Windows 8 är ett användarevänligt operativsystem jämfört med Macens operativsystem.

Vad man däremot ska tänka på vid köp av ny dator är vad man ska använda den till. Ska man köra företag och använda program som tex bokföring och löner, då ska man absolut välja PC, utbudet för sådana program i Mac är nästan obefintliga.

För alla övriga är det Mac som gäller, mest på grund av det lättanvändliga operativsystemet förenat med mycket mindre strul.

Har naturligtvis både Mac och PC. (Kör HBK's bokföring i PC, allt annat gör jag i Mac)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Selv om jeg benytter Windows til daglig så ville jeg av teknisk årsak foretrukket Linux eller MacOS. Det som stopper meg er endel programmer som ikke cinnes på disse to platformer - selv om en kan kjøre Windows i en virtuell maskin så taper en litt for mye effekt. Skulle vært kult å installer MacOS på en Sony Vivo Ultrabok - 80% mulig det ville fungere!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Fundera också på om du har några program som du vill köra. Är dessa för PC eller Mac?

Jag använder till exempel Corel Draw från år 1997 på min 64 bitars PC. På min laptop har jag Autoroute som navigator. Båda dessa går inte att köra på Mac (möjligen på en Windowspartition kanske).

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Selv om jeg benytter Windows til daglig så ville jeg av teknisk årsak foretrukket Linux eller MacOS. Det som stopper meg er endel programmer som ikke cinnes på disse to platformer - selv om en kan kjøre Windows i en virtuell maskin så taper en litt for mye effekt. Skulle vært kult å installer MacOS på en Sony Vivo Ultrabok - 80% mulig det ville fungere!

Det fungerar faktiskt riktigt bra med virtuella maskiner på moderna datorer. Jag har en VirtualBox på min Mac. I den har jag en virtuell PC med Windows XP. En kul lösning där man lätt, vid behov, kan dra igång PC:n i ett eget fönster när man jobbar i macmiljön. Det går även att ha en gemensam mapp som är åtkomlig från båda sidor.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Föreslår att ska man köra PC på en Mac bör man ha en separat disk med Windows på. Då blir det som en äkta PC maskin.

I

Ice-Man

Guest

Och sen tillkommer ju priset för virusskydd på en PC. Tänk på vad det blir i pengar på tre år, då lägger jag hellre de pengarna på en dator som kostar lite mer och sen slipper hålla på med det strulet.

???! AVG (AVG Free | Antivirus | Free Virus Protection) är ett utmärkt gratis antivirusprogram.
Stora biffiga programsviter som t.ex. Norton tar jag inte ens i med tång, ett antivirus ska bara finnas, inte märkas (slöa ner eller skicka på användaren tusen frågor).

I

Ice-Man

Guest

Problemet är inte datorkapaciteten. Skulle tro att alla nya datorer som säljs idag har kapacitet nog för att täcka normalbehovet för dom flesta användare.

Vad som skiljer är ju i första hand operativsystemet. Ingen (inte ens Ice-Man) kan säga att Windows 8 är ett användarevänligt operativsystem jämfört med Macens operativsystem.

Vad man däremot ska tänka på vid köp av ny dator är vad man ska använda den till. Ska man köra företag och använda program som tex bokföring och löner, då ska man absolut välja PC, utbudet för sådana program i Mac är nästan obefintliga.

För alla övriga är det Mac som gäller, mest på grund av det lättanvändliga operativsystemet förenat med mycket mindre strul.

Har naturligtvis både Mac och PC. (Kör HBK's bokföring i PC, allt annat gör jag i Mac)

Troligen räcker kapaciteten för de flesta, men ibland gör man saker som faktiskt kräver lite mer datorkapacitet (t.ex. filmredigering). Jag håller oftast hastigheten på vägen, men jag älskar acceleration och har därför en V8 i min bil.... :)

Jag är nästan lika vilsen i Windows 8 som i OS X :) Allt beror ju på vad man är van vid! Det gäller väl i stort sett alla...

Beträffande program så är inte alltid folk särskilt medvetna - senast igår var det en som frågade mig om vi kunde installera Autocad på personens surfplatta. För några (många) år sedan var den en person på jobbet som i ett mediaprojekt lyckades tjata till sig en Silicon Graphics-dator för 110.000:-, när den skulle installeras frågade personen om vi kunde installera Photoshop, Premiere och de "andra vanliga programmen" som de brukade köra - han blev rätt lång i nosen när vi förklarade att det han körde inte var Windows utan Irix. Det blev ett jäkligt dyrt misstag och mycket riktigt stod maskinen bara där och samlade damm...

Toppen