• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aperfection Biltema

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag blev besviken på Abnet, funkade sämre än Globex 80 för mig.
Ser ingen anledning att köpa en Biltemaprodukt till samma pris (mer eller mindre) än en välkänd märkesprodukt, Globex 80.

För den som har en mycket smutsig bil har du detta erbjudande :msn_hot: Globex i Släktförpackning

Edit, beställde precis en 20l dunk för 923 kr inkl frakt, bra att ha :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det som är lite klurigt med Biltemas produkter att man kan inte vara säker på vad man får.
Ibland är det världsklass,ibland OK och emellanåt sopor.
Så det är väl bara att köra på med det som man tycker att det fungerar.
Köpte en flaska Abnet för några år sedan av en nasare på någon mässa.
Provade på intorkat bomfett på en maskin , där biter inget som jag provat tidigare, det vart rent, och jag vart positivt överraskad. Har även fått ren en vit traktorfälg med en brun gödsel färgning.
Göran i Björnarbo

Inte så underligt egentligen, Abnet är ett kraftigt alkaliskt tvättmedel, nära lut, motsvarande det som används för att tvätta maskindelar
i industrin. Men akta ögonen, läs säkerhetsdatabladet.
Vad jag förstår är Biltema:s något liknande.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det man kommer på när man orkar läsa på lite och ämnet känns lite intressant.
Jag skickade efter en ultraljudstvätt till ett vettigt pris eftersom den troligen inte kommer att användas så mycket att den blir utnött i första taget.
Sedan kommer tvättvätska till den.... uppgifterna och priserna är vida skiftande och olika varningar om missfärgning av aluminium till frätskador m.m. finns. Kanske mest för att skrämma folk till "rätt" tvättmedel av just den firmans blandning.
Sedan kommer då några grunder som Anjoniska tensider och Nonjoniska tensider samt lite olika andra inblandningar i olika mängd, löddrande eller inte löddrande ämnen samt skumhämmande.
Efter ett tag så börjar man inse att min mormors gamla uttryck håller än i dag. Ursäkta språket, "Det är samma skit i grytan som i locket.", men i tvättmedelssammanhang bara olika blandningar och priset härrör troligen mer till vad man skall använda medlet till än kostnaden för att tillverka innehållet i dunken.
Vi får se men jag betvivlar att prisskillnaden inte helt är skillnaden mellan succé eller fiasko i detta fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag använder Abnet och blev lite nyfiken. Verkar som det trots allt är väldigt snällt även om man skall undvika att få det i ögonen.

Saxat från säkerhetsdatabladet:
Frätande/irriterande på huden : Produkten är, trots det extrema pH-värdet, inte klassificerad som frätande eller irriterande, baserat på testresultat.
Allvarlig ögonskada/ögonirritation : Irriterar ögonen.

Läser man mer om produktens påverkan så är det imponerande att den fungerar så jäkla bra som den gör utan att vara mer skadlig för hälsa eller miljö. Annars tänker man ju ofta att man helst skulle vilja använda allt med en massa dödskallar på för att det skall bli något resultat:)
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Ph14 låter inte så skonsamt på våra bilar, tror jag undviker detta.
Använder nog hellre min nya svampmopp med ett bra vax & schampo (Sanego Premium Gold):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ph14 låter inte så skonsamt på våra bilar, tror jag undviker detta.
Använder nog hellre min nya svampmopp med ett bra vax & schampo (Sanego Premium Gold):)

Du ska ju inte använda den outspädd, jag späder Abnet typ 1/10 på fälgar, och ca. 1/20 eller svagare på husbilen, ändå kan det uppstå ränder, har aldrig testat ouspädd, men det kanske någon annan gjort.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Abnet har ju gjorts sej ett namn och det är det bästa jag provat på många år, har svårt att tro att biltema av alla ska ha ett medel i den klassen skulle vara roligt att se en jämförelse test. Samma tycker jag med sikaflex och tech där det dyraste faktiskt är bättre. Vore det så enkelt att man kunde läsa på innehållsförteckningen för att se vilket som är bäst skulle alla vara lika bra men så är det inte, samma med mediciner det är skillnad och det kan betyda mer biverkningar.
Jag sålde rätt mycket kem i mitt tidigare jobb. Dock inte Sika utan Danalim. Efter tester av ett flertal kunder så kan jag säga att Sika och Danalim är likvärdiga. I dessa fall handlade det om sättlim. Danalimmet var tom lite bättre vid limning av metaller, men jag klassar dem som likvärdiga. Dock med fördelen att Danalim är 20-25% billigare.
 

PeterHagy

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
Hej!
Är det någon som har testat detta rengöringsmedel?
Vet verkar vara liknande Abnet. Det kanske tom. är samma produkt i ett annat namn. Någon som känner till detta?
Johan
Aperfektion och Abnet är inte samma produkt.

aperfektion: orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon, cancerframkallande, reproduktionsstörande, kan orsaka hörselskada... verkar som rena rama giftet. Skulle aldrig använda det. Titta på säkerhetsdatabladet avsnitt 16 och jämför med Abnet.

Abnet är bara irriterande för ögat. Jag betalar hellre 100 kr mer och behåller min hälsa. Dessutom så är Abnet snäll mot miljön.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Aperfektion och Abnet är inte samma produkt.

aperfektion: orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon, cancerframkallande, reproduktionsstörande, kan orsaka hörselskada... verkar som rena rama giftet. Skulle aldrig använda det. Titta på säkerhetsdatabladet avsnitt 16 och jämför med Abnet.

Abnet är bara irriterande för ögat. Jag betalar hellre 100 kr mer och behåller min hälsa. Dessutom så är Abnet snäll mot miljön.
Nu får du nog utveckla ditt inlägg lite. Jag tittade på säkerhetsdatabladen om Aperfektion (Biltema) och Abnet (KemRisk®) men för Biltemas produkt finns det inte ens avsnitt 16. Aperfection klassas med farokod H314 (orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon), medan Abnet klassas med H319 (orsakar allvarlig ögonirritation). Vid båda produkterna ska man använda ansiktskydd, och för Aperfection även skyddshandskar. Så stor skillnad upplever jag inte att det är.

Det övriga riskerna med Aperfektion som du anger, "cancerframkallande, reproduktionsstörande, kan orsaka hörselskada" kan jag inte hitta någon uppgift om. Avslutningsvis kan jag poängtera att jag inte på något sätt har någon koppling till någon av produkterna förutom att jag har provat båda.
 

PeterHagy

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
Nu får du nog utveckla ditt inlägg lite. Jag tittade på säkerhetsdatabladen om Aperfektion (Biltema) och Abnet (KemRisk®) men för Biltemas produkt finns det inte ens avsnitt 16. Aperfection klassas med farokod H314 (orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon), medan Abnet klassas med H319 (orsakar allvarlig ögonirritation). Vid båda produkterna ska man använda ansiktskydd, och för Aperfection även skyddshandskar. Så stor skillnad upplever jag inte att det är.

Det övriga riskerna med Aperfektion som du anger, "cancerframkallande, reproduktionsstörande, kan orsaka hörselskada" kan jag inte hitta någon uppgift om. Avslutningsvis kan jag poängtera att jag inte på något sätt har någon koppling till någon av produkterna förutom att jag har provat båda.
Du får skrolla ner i säkerhetsdatabladet. Självklart finns avsnitt 16 med.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Du får skrolla ner i säkerhetsdatabladet. Självklart finns avsnitt 16 med.
Nu får du visa var någonstans i säkerhetsdatabladet "https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/26caa6eb-5afc-4001-b1a2-fd89a150dc5d" du har fått de uppgifter du skriver om. Eller har du ett annat säkerhetsdatablad?

Avsnitt 16 är, enligt reglerna (artikel 31 och bilaga II till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 (Reach-förord-
ningen
) som kan läsas på Kemikalieinspektionens hemsida, avsett för "Annan information" som att beskriva sammanfattning och information om förändringar, förklaringar om förkortningar, källor etc. Här ska det, vad jag förstår, inte stå någon ny information om faror.
 
Toppen