• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antal hk på husbil?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Vi har haft en radda husbilar:)
Allt från Alkovbilar med 75 hk bensinare till nuvarande 160pållars vridmonster!
Det jag vill säga är att allt räcker, det beror lite på hur man är funtad!

Med en liten 75 hk bensinare så går det visst att följa Svensk trafikrytm alldeles utmärkt, det gäller bara att växla ner i tid och "ge på".
Lite aktiv körning med andra ord!
Motorn vi har nu med ett herrejössesvrid gör att backar knappt märks, visst är det bra!
Sen är ju mycket beroende av hur själva bilen ser ut.....Alkov, hel eller havintegrerad! En jäsikens stor skillnad!

OM man skall prata "vass" husbil så var våran föra husbil med en "påställd" 2,3liters 130hästars motor den snabbaste husbil vi haft. Lite varvig i karaktären till skillnad från 3,0motorn.

Jag kan begripa att om man har den motorn i en Alkov eller Helintgrerad bil med lite tyngd så kan den upplevas orkeslös ......men i en Halvintregerad så är den en pärla faktiskt!

Fast en sak är jag förundrad över;), byggs det nya husbilar med lilla bensinaren?
Det har hänt flera gånger att man har blivit fast i en kö på en 3-1 väg och främst ligger det en glidare i 70-80 knyck och bromsar trafiken! Dessa bilar måste ju vara duktigt undermotoriserade, eller:confused:
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Har en halvintegrerad med totalvikt 3,5 ton 130 hk.
Kör 100 - 110 och har inga problem att hålla denna hastighet i tex Kasselbackarna på autobahn i Tyskland.
Upplever Fiatmotorn väl anpassad till ekipaget även om fler hästar alltid är roligt
/Thomas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Antal hk på husbil?

Jag som bytt ner mig från 157 till 130 hk märkte en enorm skillnad men man vänjer sig motvilligt.
Min miljöbil som förbrukar under halvlitern har högre effekt än min husbil, visserligen med annan utväxling.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Antal hk på husbil?

Vi bestämde oss att "sällan" dra över 100 km/h då det känns "vingligt" och obehagligt, speciellt om det är blåsigt ute. Med den inställningen spelade det egentligen ingen roll om hur många HK vi hade, vi kom ju fram ändå. Det som vi däremot var rädda för var alla branta backar & höjder dit vi tänkte "släpa" en vikt på 3,5 ton. Nu har vi testat våra 163 HK och klarat oss utmärkt på höjder upp till 1 800 m. Att ha mer "power" än man verkligen behöver avspeglas även i plånboken och miljön. Vi är nöjda med våra HK!
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Min forrige halvintegrerte,3,5t hadde 130hk, og det fungerte fint, synes jeg. Den nye-2015 mod.-er også halvint.3,5t. Den har samme motor,men 150hk. Den er etter mitt skjønn en ideell størrelse.
Har i sommer kjørt ca.10000 km i Norge og Sverige, med et forbruk på 0.87.
Dessuten er reversen godt tilpasset bilvekten! På min siste bil, var reversen alt for høyt gearet.
med helsing,
Berit & Ola
 

Phille & Åsa

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Lomma
HBK-Nr
20081
Medlemskap
2021
Sv: Antal hk på husbil?

Tack alla för era svar, det hjälpte. Det är många frågetecken man ska tänka på när man ska köpa sin första husbil :)
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Optimerad till 178hk (150hk) 4250kg totalvikt.
Drar mycket bättre i uppförsbackarna och behöver inte växla ner.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Skall man åka "Nordschleife" på Nürburgring räcker nog inte husbilshästar till om man vill undvika att bli omkörd.

(resonemanget störst och bäst påminner mig om tidiga tonåren):)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Tack alla för era svar, det hjälpte. Det är många frågetecken man ska tänka på när man ska köpa sin första husbil :)

Det skulle vara intressant med motormärke, motorstorlek och årsmodell för att kunna bedöma hur din motor är.
Hästkrafter är inte allt, mer viktigt är hur motorn är anpassad till det fordon den sitter i.

Motorvolym gör också skillnad, en 2 liters motor på 160 hk kommer säkerligen tappa orken fortare än en 3 liters på 160 hk.

Sedan så har vi det som kallas vridmomentkurva, vridmoment är mer eller mindre motorns segdragningsförmåga, tidigare dieslar hade sitt vridmoment långt ner i varvtalet vilket gjorde dom urstarka på låga varv, men de tappade sugen när varvtalet steg och de var inte värst varvvilliga.

Moderna turbodieslar har om de är rätt byggda vridmoment som följer med från de låga varvtalen upp till de högre varvtalen vilket gör dem både varvvilliga och starka över ett större varvtalsområde, bättre vridmomentskurva.

Hästkrafter är egentligen ett konstigt mått för det handlar om att lyfta en vikt 1 meter vid ett visst varvtal.
Det är lättare att lyfta vikten om motorn varvar rejält, 6 000 varv t.e.x. varvar motorn bara 2 000 varv så kommer den tappa orken fortare.

Hästkrafter är alltså ett mått på hur stor vikt motorn kan " rycka " upp 1 meter och en motor som varvar mycket har ofta större ryckförmåga än en med mindre varvtal.

Vridmoment är snarare ett mått på hur stor vikt den kan dra under lång tid/sträcka utan att storkna.
 
Senast ändrad:

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

110hk är väldigt lite speciellt med last och körning på alpvägar eller i Norrlandsbackar. Dessutom blir bilen väldigt törstig även i normal motorvägsfart.
Det optimala bör vara 150hk.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Har kört på de flesta kända vägar i Norge med branta backar och serpentiner med en Ford 2,0 td på 100 hk, inga som helst problem. Klart att det kan gå lite sakta ibland men upp kommer man överallt med rätt växel.
På normal väg åker vi 90-100 behagligt med en förbrukning på ca 1,1-1,2 per mil i en 7m alkovbil 3500 kg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Om man har en 5 tonarter med en 2,3 L det motsvarar en 1,6 tons Volvo med en 900 cc motor Skulle nog inte bli så populär men vist den skulle nog klara trafikrytmen
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Om man har en 5 tonarter med en 2,3 L det motsvarar en 1,6 tons Volvo med en 900 cc motor Skulle nog inte bli så populär men vist den skulle nog klara trafikrytmen

En lastbil med 50 ton totalvikt 13 l cylindervolym 600 hkr
Då behöver en husbil på 5 ton en 1,3 l motor på 60 hk
Så var det med den logiken
/Thomas
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Antal hk på husbil?

Vår förra bil var halvintegrerad med Fiats 110 hk motor ( 2,3 l och 270 Nm).
Den krävde i motorvägsfart en aktiv och planerad körning, i Jönköpingsbacken tappade den farten men Kasselbackarna gick bra. MEN, hur stor del av vår totala körning skedde i dessa backar, 99 procent av körningen så var den motorn helt ok. Vid inköp så var min tanke att "chip-trimma" den efter en provperiod, men jag la ner dom tankarna då den var tillräcklig i mitt tycke.
Förbrukningsmässigt så lyckades jag komma ner som lägst på 0,7 l/mil på en tank, annars så låg den på oftast på 0,95 l/mil.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

En lastbil med 50 ton totalvikt 13 l cylindervolym 600 hkr
Då behöver en husbil på 5 ton en 1,3 l motor på 60 hk
Så var det med den logiken
/Thomas

Tror inte att man kan räkna så ! Om 50 tonnaren drar 4 liter milen skulle den då dra 4 dl. Milen ?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Om man har en 5 tonarter med en 2,3 L det motsvarar en 1,6 tons Volvo med en 900 cc motor Skulle nog inte bli så populär men vist den skulle nog klara trafikrytmen

Varför inte? Snart är vi nog där. Nu finns det stora bilar med 1.4liters motor. Cylindervolymen betyder inte allt när man kan ladda turbon med högre tryck och därmed få en momentkurva som tidigare var helt otänkbar.
 
Toppen