• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antal hk på husbil?

Phille & Åsa

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Lomma
HBK-Nr
20081
Medlemskap
2021
Hej!

Jag är helt ny på denna sidan och ska köpa husbil nu under hösten/vintern. Men har en fråga för är intresserad av en husbil.

Är 110 hk för lite på en halvintegrerad husbil på ca 3500 kilo?? (den bilen har 110 hk motor.

Tacksam för hjälp.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.637
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Antal hk på husbil?

Blir tråkigt att köra. Jag har beställt 170 hk automat på min kommande plåtis.
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Jag hade husbil med 90 hk 3000kg totalvikt den fungerade bra
men i backarna saknade man lite hästar . 110 hk är säkert okej
om man inte har för bråttom . Fram kommer man alltid , fast det tar kanske
lite längre tid .
Med vänlig hälsning
Stefan
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Även 170 hk är i minsta laget om man är van vid 177:):D.
Allvarligt talat så hade vi en 130 hk och 4 ton och det var i klenaste laget, det gick ganska segt i uppförsbackarna utomlands. Här hemma kan jag tänka att det är OK eftersom det för det mesta är moderata sluttningar på våra motorvägar och vanliga vägar. Det som jag tycker är värst är motvinden, den drar diesel och håller på länge. Backarna tar ju slut efter ett tag.
Fast å andra sidan, det är bara att använda växellådan flitigt och låta ekipaget ta sig fram lite långsammare och kanske undvika omkörningar av långtradare och andra långa ekipage. På tyska autobahn, där man hamnar förr eller senare, är det lite enerverande att ha en bamselångtradare i baken som tycker att man ligger i vägen när det "bara" går i 80.
Jag skulle i alla fall inte vilja byta tillbaks till en 130 hk motor. 177 hästarn drar till och med lite mindre än 130 hästarn eftersom den inte behöver jobba livet ur sig i motvind.

//Evanders
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

På en mindre bil typ plåtis skulle jag aldrig beställa med 3,0 liters motorn. Vet ej exakt men den väger betydligt mer än 150 hk motorn.
150hk är den motor som passar dom flesta bilarna.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.485
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Antal hk på husbil?

Även 170 hk är i minsta laget om man är van vid 177:):D.
Allvarligt talat så hade vi en 130 hk och 4 ton och det var i klenaste laget, det gick ganska segt i uppförsbackarna utomlands. Här hemma kan jag tänka att det är OK eftersom det för det mesta är moderata sluttningar på våra motorvägar och vanliga vägar. Det som jag tycker är värst är motvinden, den drar diesel och håller på länge. Backarna tar ju slut efter ett tag.
Fast å andra sidan, det är bara att använda växellådan flitigt och låta ekipaget ta sig fram lite långsammare och kanske undvika omkörningar av långtradare och andra långa ekipage. På tyska autobahn, där man hamnar förr eller senare, är det lite enerverande att ha en bamselångtradare i baken som tycker att man ligger i vägen när det "bara" går i 80.
Jag skulle i alla fall inte vilja byta tillbaks till en 130 hk motor. 177 hästarn drar till och med lite mindre än 130 hästarn eftersom den inte behöver jobba livet ur sig i motvind.

//Evanders

Vad är högsta tillåtna hastighet för långtradare och husbilar över 3500kg på Autobahn ?

Kostnaden mellan en 130 hk och en 177 hk gör många tusen mil i diesel det och jag har kört 157hk tidigare och märker ingen skillnad då vi inte har så bråttom när vi är ute och reser. :D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Högsta tillåtna hastighet för husbilar över 3500 kg på autobahn i Tyskland är 100 km/tim. 130 km/tim för de under 3500 kg.
För långtradare är det 80 km/tim men jag har ännu inte träffat på en lastbil med eller utan släp som kör under 90.

Jag kan ju tänka att en 157 hk räcker mer än väl men frågeställaren undrade ju om en bil på 3500 kg klarar sig med 110 hk. Står man i valet och kvalet hade jag satsat en lite slant på en med mer hästar än 110. Det är ju min åsikt som jag har framfört och sen är det ju upp till var och en att själv avgöra hur brådis man har det på en semester och hur mycket man vill spendera på sin bil.
Det finns ju både nackdelar och fördelar i det mesta. Bäst är det väl att provköra hela ekipaget för att känna hur det känns med last i bilen. Tycker man det är helt OK så är det väl bara att slå till :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.637
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Antal hk på husbil?

På en mindre bil typ plåtis skulle jag aldrig beställa med 3,0 liters motorn. Vet ej exakt men den väger betydligt mer än 150 hk motorn.
150hk är den motor som passar dom flesta bilarna.

Visst kostar 177 hk motorn både i pengar och vikt men om du samtidigt väljer 3500 kg istället för 3300 kg har du råd till det. Du får både bättre drag i motorn och en motor utan kamrem att byta till en retligt hög kostnad.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Har 174 kusar i min lilla VW California och dom används väldigt sällan samtidigt. I min förra alkovhusbil hade jag "bara" 102 hk och det räckte mer än väl!
 
L

linde

Guest
Sv: Antal hk på husbil?

Vi har 122 hk på en 4,6 ton bil. Funkar bra, viktigare med bra vridmoment. Vi har den 5 cylinriga 3 litersmotorn.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Är det hästkrafter ni är ute efter så finns det mc-motorer med närmare 200 hk men jag tror inte ni blir glada när den skall släpa på 3 500 kg.
Det är viktigare med rejäl volym och ett rejält vridmoment som följer med upp i varvtalen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.005
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Ifall det "bara" är motorn som gör att ni tvekar, så går det alldeles utmärkt att "optimera" 110-hästaren på avsedd verkstad till önskat hästantal, brukar gå på runt 5-6tusen, gissar att det är en 2-liters motor, och 150 hästar är inget problem att plocka ur en sådan, men det är vridet man vill ha upp, man använder sällan över 100 hästar vid "normal" körning.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Vi har 150 hästaren på en 3,5t, mycket trevlig kombination, drar lite fast vi har alkov. 130hk hade säkert räckt men nästan alla av vår modell har 150hk (Chausson, tyskimport).


Peter :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.715
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Antal hk på husbil?

Hästkraftsantalet är ganska oitressant, det man i första hand skall kolla är hur mycket volym och vridmoment en motor har och vid vilket detta varvtal detta ligger.

Man kan lätt få 150 hk ur en två-liters motor, men den skulle kännas mycket svag i jämförelse med 150 hk ur en femlitersmotor.

Som jämförelse kan nämnas att vår traktormotor har 68 hk men 4,7 liters slagvolym. Den är mycket stark redan vid 800 rpm och den arbetar oftast runt 1200 rpm. Skulle vår husbilsmotor på 3 liter och 157 hk suttit i traktorn skulle den inte orkat mycket i dessa varvtal trots mer än dubbla hästkraftsantalet.

Så när ni tittar på husbilsmotorer stirra er inte blinda på hästkraftsantalet utan se mer efter volym och vridmoment.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Antal hk på husbil?

Om husbilen är utrustad med drag så är det nog befogat med några flera hästkrafter, enbart fordonet räcker det med en svagare motor. /Bernt
 
Toppen