• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Android och appar på minneskort

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har förgäves försökt att lägga appar på minneskortet (SD) på min Galaxy Camera med Jelly Bean. Det verkar som om endast bild- och ljudfiler kan lagras på kortet?

Hur gör ni som har erfarenhet av Galaxy S2och S3?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Android och appar på minneskort

Öppna inställningar, gå ner till Program och välj det.
Klicka på ett program du vill flytta. Nu har du en sida med en del info, bl.a "Tvings stopp" och avinstallera. Nedanför minnesinfon så har du två knappar till; "Rensa data" och, om appen tillåter det, "Flytta till SD-kort" (den är utgråad annars).

Ligger det redan på minneskortet så står det istället "Flytta till Telefon".

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så långt har jag också kommit. Möjligen är det så att ingen av mina appar tillåter att bli flyttade. I Android 2.3 gick de flesta appar att flytta.

Jag satte i ett snabbt SD-minne på 16 GB i tron att de flesta appar kunde flyttas men jag får väl använda det till musik istället. Bilderna lagras i Dropbox direkt efter exponering vilket innebär att jag slipper att föra över dem manuellt till datorn. Dropbox utökades automatiskt till 50 GB som bör räcka för min del.

F

F.d. 4220

Guest

Så långt har jag också kommit. Möjligen är det så att ingen av mina appar tillåter att bli flyttade. I Android 2.3 gick de flesta appar att flytta.

Beror det på droid-version? Jag misstänker att det mer har att göra med hur appen är gjord och hur mycket utrymme det finns på telefonen. Det är ju ganska rejält med utrymme direkt på telefonen numera...

Sen kan jag hålla med om att Dropbox och liknande vill man helst ha på externt kort (särskilt som jag har ett 32Gb kort).
Men vare sig Dropbox, Google drive eller Sugarsync går att lägga på SD-kortet. Däremot kan man flytta Box till minneskortet. (Man kan få 25GB gratisutrymme där via denna länken)
I alla fall gick den att flytta innan jag loggat in på Box...

//Stefan

F

F.d. 52943

Guest

Tack för tipset. Har nu flyttat de flesta av min appar till usb på plattan.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

När jag flyttade Sygic till SD-kortet använde jag utforskaren i datorn och makade helt enkelt över mappen från plattan till kortet, och det fungerade.
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag flyttade Sygic till SD-kortet använde jag utforskaren i datorn och makade helt enkelt över mappen från plattan till kortet, och det fungerade.
//W

Intressant, skall prova detta, kartorna tar ju stor plats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Beror det på droid-version? Jag misstänker att det mer har att göra med hur appen är gjord och hur mycket utrymme det finns på telefonen. Det är ju ganska rejält med utrymme direkt på telefonen numera...
//Stefan

Tyvärr finns det endast 8 GB på Galaxy Camera varav hälften är upptaget till annat. Jag är van med det sjudubbla på mina iOS-prylar (28 GB tillgängligt). Å andra sidan är jag mer restriktiv med vilka appar jag laddar ned, mina favoriter finns inte till Android.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag flyttade Sygic till SD-kortet använde jag utforskaren i datorn och makade helt enkelt över mappen från plattan till kortet, och det fungerade.//W

Kanon, det funkade!
Efter omstart hittades Sygic på SD-kortet.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Tyvärr finns det endast 8 GB på Galaxy Camera varav hälften är upptaget till annat. Jag är van med det sjudubbla på mina iOS-prylar (28 GB tillgängligt). Å andra sidan är jag mer restriktiv med vilka appar jag laddar ned, mina favoriter finns inte till Android.

Peta in ett Samsung Micro SDXC Super High Speed 64GB. Började säljas för några veckor sedan :)

Bosse

F

F.d. 4220

Guest

Imponerad, du höll dig ifrån att nämna apple i fyra inlägg i alla fall. ;)

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Imponerad, du höll dig ifrån att nämna apple i fyra inlägg i alla fall. ;)//Stefan

Ja, jag har lite svårt att finna bra appar till Galaxyn förutom Sygic och Copilot som är i stort sett identiska med iOS motsvarighet.

Är det någon som har hittat en bra ställplatsapp annat än Hakims Quickstop?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom Galaxy Camera har förinstallerat Instagram undrar jag om någon använder denna för att lägga ut bilder?
Eller har vi passerat åldersgränsen för sådana barnsligheter?

Wikipedia:
Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk som lanserades i oktober 2010. Programmet tillåter användaren ta bilder, lägga på ett filter och därefter dela med sig av bilden till olika sociala medier, som Facebook, Twitter, Foursquare, Tumblr, Flickr och Posterous. Applikationen fanns från början bara till operativsystemet IOS i produkterna Iphone, Ipad och Ipod Touch, men en version för Android släpptes den 3 april 2012. Redan den första veckan efter lanseringen laddades Androidversionen ned över en miljon gånger.
Den 9 april 2012 meddelades att Facebook köper Instagram för en miljard amerikanska dollar.
Hängivna Instagram-användare anordnar fotovandringar eller så kallade "instawalks" där flera personer fotograferar på en viss plats.

F

F.d. 4220

Guest

Jag använder inte Instagram, men allt är väl vad man gör det till.
Man måste ju inte överdriva.

Detta är en snabbinblick i hur många använder det. Rolig parodi på en bra låt dessutom...
Look at this Instagram (Nickelback Parody)

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Onekligen ett enkelt sätt att lägga ut bilder!
Bara att ta bilden och automatiken sköter resten. Jag får väl studera detta och återkomma i ärendet.
Några tips?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag använder Pixlr express , tycker den har allt jag behöver för bilder som tas med mobilen eller plattan...

Bosse

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Har kopierat Sygic till minneskortet på min adroidplattta och får till svar
"SD kortåtkomst nekas".
Har även gjort ominstallation av programmet. Vad görs?
mvh Arne B

Toppen