• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android- eller iPhone- eller Nokia

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

OT
Tankar om uppdateringar. . .
"Det kommer i nästa version" eller "I nästa release är det löst". Hur många gånger har man hört det av mindre seriösa försäljare? Allt för att sälja ytterligare ett exemplar till en ny kund.

Uppdatering - uppfylla eller överträffa?
Jag ser två olika anledningar till uppdateringar, utifrån ett kundperspektiv.
1) En uppdatering som måste ske för att kundens förväntningar på produkten ska uppfyllas. Dessa kunder är det synd om då de köpt en produkt som sedan visar sig att den inte lever upp till förväntningarna. Dessa kunder måste sätta hoppet till en förhoppningsvis kommande uppdatering som förhoppningsvis innehåller en komplett lösning på den brist som kunden upplever. M.a.o.: att uppfylla kundens förväntningar som han/hon hade på produkten vid köptillfället.

2) En uppdatering som sker för att förbättra en eller flera funktioner eller kanske t.o.m. möjliggör nya funktioner. M.a.o.: att överträffa kundens förväntningar som han/hon hade på produkten vid köptillfället.

Uppdatering(ar) löser allt! eller Uppdatering(ar)löser allt?
Jag ser tre olika typer av uppdateringar. Brister/förbättringar som kräver att:
A) Mjukvaran måste uppdateras.
B) Hårdvaran måste uppdateras.
C) Mjukvara och hårdvara måste uppdateras.
Allt kan tyvärr inte avhjälpas genom att enbart uppdatera mjukvaran och än så länge är fri uppdatering av hårdvara väldigt ovanligt från producenterna.

Idag kom första uppdateringen med allt vad det innebär, ta back-up, ladda ner, installera. Återstår att se om jag uppdaterar eller ej. . .
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Beträffande uppdateringar kan nämnas att iPhone 3S har uppdaterats/uppgraderats 2 1/2 år efter att den började säljas. Inte bara buggfixar utan också nya funktioner har tillkommit som gör att telefonen fortfarande känns modern.

Det är inte bara telefoner och surfplattor som uppdateras utan även kameror vilket inte så många känner till.

Och visst är det gratis!

PS! Jag såg att även Nokia N9 har en stor uppdatering idag med bl.a. nya funktioner!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

OT
Uppdateringar
Fortsätter med några fler exempel: Vissa TV-apparater och bilar uppdateras också.

Att mjukvaruuppdateringar är fria, det känner jag till och säkert alla andra också. Jag syftade på fri uppdatering av hårdvara. Finns det någon producent som tar eller har tagit sitt ansvar och bytt ut enheter/komponenter när något varit felkonstruerat? Detta är förenat med mycket större utgifter för producenten kontra att uppdatera mjukvaran.
***************

För att återgå till ämnet och kanske t.o.m. utvidga det lite så har jag, när jag granskat, olika operativsystem hittat för och nackdelar med samtliga. Det är således användarens behov (krav och önskemål) som avgör vilket operativsystem som är mest lämpligt för honom/henne.

Liknande resultat blev det för hårdvaran. Olika smartphones med samma operativsystem har sina respektive för- och nackdelar, så även på denna punkt är det användarens behov (krav och önskemål) som avgör.

Till slut är det upp till användaren att försöka hitta den mix av hård- och mjukvara som passar bäst. Inget konstigt med detta.

Jag hade uppskattningsvis 15-20 urvalskriterier som är viktiga för mig, varav 3-4 användes för att först göra en grovsortering av vad som fanns tillgängligt på marknaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Jag hade uppskattningsvis 15-20 urvalskriterier som är viktiga för mig, varav 3-4 användes för att först göra en grovsortering av vad som fanns tillgängligt på marknaden.

Det skulle vara intressant att veta vilka kriterier som fick dig att år 2011 välja en Nokia?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Hmmm. . . Får nästan känslan att jag av någon anledning måste försvara mitt val men så kan det bli när man inte går "main stream" (väljer något annat istället för det som "alla" andra väljer).

Nokia var inget aktivt val, det var mina krav och önskemål på funktioner och egenskaper som till slut ledde fram till Nokia eller Nokia.

Inga problem för mig att räkna upp de krav och önskemål som jag hade. I gengäld så önskar jag att du, "Knarrevik", räknar upp de kriterier som du har på en smartphone idag. Jag tror vi kommer se en del skillnader på våra listor.

Krav=Måste uppfyllas.
Önskemål=Måste inte uppfyllas, men fördel om det uppfylls.

Följande krav hade jag som grovsortering:
* Samtalstid 10h eller längre. Min gamla SE hade cirka 7h-8h, detta var för lite.
* GPS
* a-GPS
* "Högupplöst" skärm

Andra krav:
* Bra mottagning
* Bra telefondel som t.ex. låser skärmen vid samtal och som låser upp skärmen när telefonen rörs, t.ex. tas ner från kinden. Detta för att undvika att samtal avslutas oavsiktligen, eller att t.ex. videosamtal startas, eller att man ringer upp någon annan eller. . .
* Bra e-posthantering, i stil med t.ex. iPhone
* Bra kalenderhantering, i stil med t.ex. iPhone
* Bra multitasking, program/appar som körs ska ej avslutas bara för att t.ex. GPS:en startas.
* En skärm som även är tydlig utomhus.
* En skärm med bra känsla t.ex. vid zoomning.
* Tålig skärm. Ska alltså inte repas alltför lätt.
* Säkert operativsystem utan alltför stora säkerhetshål.
* Användarvänligt operativsystem
* Logiskt operativsystem
* Ska kunna fungera som modem och dela med sig till andra enheter.
* Greppvänlig, telefonen ska gå att hålla i med smorda (feta/oljiga) händer.
* Enkel att sätta i tyst läge.
* Enkelt att få den att sluta ringa. (Förtydligande: Vid inkommande samtal, ska det vara enkelt att få tyst på ringsignalen.)
* Sedan finns det en del "självklara" funktioner/egenskaper såsom:
------bra surfmöjligheter
------spel
------GSM, 3G och 3,5G
------Wi-Fi
------Blåtand
------Snabb i menyer och start av program etc.
------Enkelt att gå mellan öppna program/appar/hemsidor/menyer
------Kartor lagrade i mobilen
* Ska gå att hantera med en hand, så tummen måste nå nödvändiga knappar på displayen.

Önskemål
* Kamera med blixt och där autofokuspunkten är manuellt flyttbar.
* NFC
* Storlek, ju mindre desto bättre dock: max 120mm x 64mm x 14mm. Max bredd är uppskattat mått. (Se hand/tumme kravet ovan)
* Max 150g

Följande saker missade jag:
* Timer
* Stoppur
* Möjlighet att kunna rita
Tog detta som självklart men det finns appar som tillgodoser dessa funktioner.

Tror detta var allt.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Förutom NFC är dina krav ganska "basic" tycker jag.

Dessutom betyder apparnas kvalitet mycket och framför allt hur länge telefonen kan hållas up-to-date genom uppdateringar och uppgraderingar. 2 år är minimum pga att operatörerna ofta har låsningstid på just 2 år, tyvärr klarar de flesta tillverkare på sin höjd 1.

Synkning OTA (over the air) till "molnet" tycker jag också att man skall ställa som krav.

Sist men inte minst betyder enkelhet och kvalitetskänsla mycket och den har jag bara hittat hos en tillverkare.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Tack för dina kriterier! Ser direkt att jag missat följande kriterier i min lista.

Som krav (=måste ingå):
* Uppdateringar i form av buggfixar samt komplettering av bristande funktioner.
* Hög kvalitetskänsla. (Hur fasiken kunde jag missa att skriva detta???)
(* Enkelhet tycker jag ingår i användarvänligt os samt i logiskt os)
* Synkning av e-post, kalender & kontakter. (Samma med denna, hur kunde jag missa att skriva detta krav?)

Som önskemål (=fördel om ingår/tillgång till men inget måste):
* Praktiska och användarvänliga appar med hög kvalitet.

************************
När det gäller kvalitetskänsla så har jag hittat några modeller från några tillverkare har lyckats riktigt bra med detta.

Jag tycker också att min lista är ganska "basic" men trotts det så var det bara ett fåtal smartphones som levde upp till kraven. Det klart, min lista innehåller krav som är väldigt individuella, t.ex. bra mottagning. Det betyder olika för olika användare. Samma sak är det med t.ex. bra multitasking och säkert operativsystem där olika användare har olika behov.

Det finns dock ett krav som sorterade bort väldigt många smartphones och det var kravet på samtalstiden - 10h eller längre.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Det finns dock ett krav som sorterade bort väldigt många smartphones och det var kravet på samtalstiden - 10h eller längre.

Ja, det är nog ingen 3G-telefon som klarar detta?

En iPad med Viber klarar säkert mer än tio timmar men det är ju ingen telefon i vanlig bemärkelse.

För mig spelar detta ingen roll då jag knappast ringer 10 timmar på en hel månad.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Om man ringer via 3G-nätet så har jag inte sett någon smartphone som klarar 10h i samtalstid. Använder man GSM-nätet så finns det ett antal att välja bland. Tur var det, annars hade jag inte hittat någon som kunde leva upp till mina övriga krav.
**********************
OT
En iPad/iPad2 med Viber*, vilket inte alls passar mina behov, klarar upp till 9h surfning via 3G-nätet (iPad2). Lyssnar man på musik så klarar iPad2 upp till 10h. Samtal via GSM/3G förbrukar generellt sett mer ström än musiklyssning. Men jag är inte tillräckligt insatt i iPad/iPad2 för att bedöma just dessa.

Tycker det är konstigt om det skulle vara en lägre strömförbrukning/tidsenhet vid samtal kontra musiklyssning.

*) Redigerat inlägg då jag först råkade skriva "Viper" i.s.f. "Viber"
***********************
Kom precis på en sak, undrar om man kan ställa in smartphonen så att den ringer via GSM men att surfning, mejl och annan synkning går via 3G/3,5G när detta finns tillgängligt?
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

En iPad/iPad2 med Viper, vilket inte alls passar mina behov, klarar upp till 9h surfning via 3G-nätet (iPad2). Lyssnar man på musik så klarar iPad2 upp till 10h.

Jag förstår att du inte har erfarenhet av varken iPad eller Viber. Viper är något annat!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

OT
Ooops! Tryckfelsnisse smög sig in där! Jag menade "samtalsappen", Viber. Tänk vad en uppochnervänd bokstav kan ställa till med! :wink:
***************
Undrar om tråden kan göra en vändning så att den åter handlar om: Android- eller iPhone- eller Nokia?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

OT
Ooops! Tryckfelsnisse smög sig in där! Jag menade "samtalsappen", Viber. Tänk vad en uppochnervänd bokstav kan ställa till med! :wink:
***************
Undrar om tråden kan göra en vändning så att den åter handlar om: Android- eller iPhone- eller Nokia?

Annars brukar inte Nokiaägare känna till Viber, det samma gäller för många av de bästa apparna.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Min kompis blev pålurad en Nokia N8 av en påstridig försäljare. Nu står han där med en telefon som är obrukbar med de riktiga apparna. I 24 månader!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Annars brukar inte Nokiaägare känna till Viber, det samma gäller för många av de bästa apparna.
OT
Viber finns för iPhone och Android, inte för Symbian så det kanske skulle vara förvånande om Nokiaägare brukade känna till den. Det finns andra liknande lösningar för Symbian. Tyvärr är ip-telefoni otillåtet i vissa abonnemang, vilket är tråkigt.:mad:
Operatörer förbjuder Viber och Skype - Mobil.se
*********************
Får se om vi kan återgå till ämnet. . .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Tyvärr är ip-telefoni otillåtet i vissa abonnemang, vilket är tråkigt.:mad:.

Lyckligtvis är det hittills en papperstiger, Viber funkar än så länge hos alla operatörer. Den operatör som först stoppar Viber kommer i ett uruselt läge konkurrensmässigt.

Att Symbian har en liknande lösning är nog dagens överdrift!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Om du skulle bli rammet så se på VPN Services - PPTP and Open VPN Anonymous Web Surfing Services de har en gratis-løsning som kan fungere og en betal-løsning som helt sikkert fungerer slik at du kan fortsette med dine IP-telefoni saker uansett hva telebolagene finner på. Sperre for VPN vil fort sperre nettbankene også ;) og bolagenes egne betalingsløsninger :D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Lyckligtvis är det hittills en papperstiger, Viber funkar än så länge hos alla operatörer. Den operatör som först stoppar Viber kommer i ett uruselt läge konkurrensmässigt.

Att Symbian har en liknande lösning är nog dagens överdrift!

Nokia har en app som heter FRING (finns för Android & iPhone också), skall kolla vidare. Se: fring – make FREE group video calls, video calls, mobile phone calls (VoIP) & live chat

jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Jag tror att Skype i dag är den absolut bästa appen, finns för Symbian också.

Mätt i antalet användare är Skype ju absolut störst, och då har man ju absolut störst möjlighet att hitta kompisar & andra användare att ringa kostnadsfria on-line samtal.

Fast jag använder också Skypes abonnemang för kostnadsfria samtal till alla fasta telefoner i hela Europa, 5€/månad, jättebra att ringa även alla samtal här hemma, till Spanien osv!

hälsn
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android- eller iPhone- eller Nokia

Jag tror att Skype i dag är den absolut bästa appen, finns för Symbian också.

Mätt i antalet användare är Skype ju absolut störst, och då har man ju absolut störst möjlighet att hitta kompisar & andra användare att ringa kostnadsfria on-line samtal.

hälsn
jyrki

Fördelen med Viber är att ingen registrering behövs och du behöver inte öppna appen när du skall ringa.
Samtalskvaliteten är ofta bättre än ett vanligt röstsamtal och överlägset Skype, Fring m.fl.
Om mottagaren har Viber är samtalet gratis, i annat fall går samtalet via vanligt röstsamtal.

Till skillnad mot Skype behöver mottagaren inte starta en app, allt sker automatiskt som med ett vanligt röstsamtal och kvaliteten är mycket bättre.

Första gången du startar Viber får du ange ditt telefonnummer och verifiera det med en kod som kommer som sms.
Sedan godkänner du att Viber får behörighet till din kontaktlista.
Därefter ser du direkt vilka vänner som använder Viber, och får ett meddelande så fort någon ny av dina kontakter installerar det.
Du ser direkt i kontaktlistan vilka av dina vänner som har Viber och därmed är redo för gratissamtal.

Jag själv ringer alla mina samtal till mobilnummer med Viber, om mottagarnumret är ett Vibernummer är det gratis om inte blir det ett vanligt röstsamtal.
Vill du vara säker, lägg upp numret i telefonkontakterna.

Den enda nackdelen är att du inte kan ändra telefonsignalen men det kommer säkert.

PS! Viber gör att man kan använda sin iPad som en vanlig telefon.


viber.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen