• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Det står ett svenskt par med husbil på Mani Beach Camping. De sägs tillhöra KGB. Kan det vara de efterlysta? Amstel öl kommer för övrigt från Amsterdam, är det huvudstaden i Tyskland, då går det åt i rätt håll med Europa. Bakom varje framgångsrik man finns en genial kvinna! Hon är drivfjädern och hjärnan bakom alla illdåd!
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: VARNING VARNING

Hej alla Husbils vänner.... Jag så på Grekisk Tv i dag, och då kom det en allmän varning från polisen i Monemvasia.... Polisen efterlyser ett svensk par i en husbil..../


Hej Muskatten.
Fick du för mycket champan ??? eller, ???? fiskehistorier det hörde jag mycket av, men det här, vad,är det?????
Amstel kurera varan kollega med en holländsk öl sa att vi kan i förutsättningen få
hans trevliga beskrivningar från den grekiska ö-riket.

Gott Nytt År på Er.

Mvh
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Den Grekiska polisen bryr sig inte ens om dynamitfiskare så varför skulle de bry sig om andliga företeelser eller snabba svenska husbilar. Muskatten lider av separationsångest, där hjälper inte ens en Amstel öl. Men han har fått ett uppdrag, att bota separationen. Han skall leta upp mitt Heineken paraply som vi har glömt i Monemvasia. Återfår vi det, blir såväl Anden som Katten lugna igen. Visst är det svårbegripligt men det är ju dagen efter nyårsdagen:D
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej igen.... såg på tv:en i dag att polisen inte har fått fatt i svenskarna.... men polisen hade gjort en undersökning på brottsplatsen i Monemvasia, där har de nu hittat en paraply.... trodde polisen.... paraplyn visade sig vara ett sofistikerat skjutvapen och nu misstänker man att mannen är den som mördade Georgi Ivanov Markov från Bulgarien. Vapnet påminner mycket om det vapen som Georgi blev mördad med 1978..... Polisen har nu lagt tillbaka "paraplyn" i hopp om att svenskarna skall komma tillbaka till Monemvasia för att hämta sitt vapen (paraplyn).... och då tänker polisen gripa paret...

Jag är ju lite orolig och rädd, och hoppas att polisen har misstagit sig, för jag tyckte ju att det svenska paret var jättetrevliga....Men deras hund var lite mysko och snokade överallt....hunden hade också en förklädnad av långt hår som döljer nästa hela hunden.....så det var nästa omöjligt att se att det var en hund.... kanske hunden spionerade åt paret.?
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Det Grekiska tv-programmet ”εβδομαδιαίαεγκλήματος” (sv. Veckans Brott) visades ikväll på TV. Den handlade om mästarspionen ”FishCat” och hans trogne följeslagare ”Clyde”.
Dokumentären visade att både grekisk polis och TV har hamnat ordentligt ”bakom flötet” och blivit grundlurade av ”Fishcat” som arbetar för MI6 och har fått sin utbildning hos Carl Hamilton och svenska underrättelsetjänsten. ”Clyde” är för övrigt tränat hos grekiska försvarets hundhögskola.
Den fiskarförklädda Fishcat, i uppdrag av MI6, sysselsätter sig med fiske, oftast tillsammans med andra fiskare, där många saknar antingen fingrar eller händer. Detta s.k. fiske handlar dock mest om en ”katt och råtta lek” med syfte att få upp turkiska u-båtar som spionerar inför en förestående invasion av Grekland.
1983 fick Fishcat uppdraget från MI6 att organisera kidnappningen av Freddy Heineken en av Hollands rikaste män, i syfte att förändra den ekonomiska maktkoncentrationen inom ölindustrin. En lösen om 20 milj.€ utbetalades. De som utförde kidnappningen åkte dit och fick långa fängelsestraff men hjärnan bakom brottet kom undan och flydde, sannolikt till Turkiet. Lösensumman kom aldrig tillrätta, liksom Freddys paraply som försvann vid kidnappningen. Heinekens egen hemliga agent, ”Amstel” fick av den grekiska coastguarden reda på att paraplyet hade varit synlig vid fiskesprängningar, (s.k. U-båtsjakt) i Monemvasia. Han skyndade sig dit, hittade paraplyet, men Fishcat kom undan igen, tack vare att denna i god tid blev varnat av den intelligenta Clyde. Problem uppstod när Amstels kärleksfulla hund Bonnie, blev kär i Clyde och de två sprang iväg med Freddys paraply upp i Monemvasiaborgen. Clyde ville skydda sin husse Fishcat och Bonnie ville få bort Amstel så långt som möjligt från Fishcats farliga lekar med olagliga fiskeredskap. När Amstel till slut fick tag i Bonnie hade de bråttom att komma bort från Monemvasia, långt borta från den konspirerande Clyde. Nu är Freddy Heinekens paraply spårlöst borta igen, den är det enda beviset för att Fishcat låg bakom kidnappningen.
Dokumentären visade med all tydlighet att den Grekiska polisen jagar fel gärningsmän. I stället för det oskyldiga svenska paret, borde de efterlysa en fiskare med alla fingrar på båda händer i behåll, en lömsk svartvit hund och ett grönt Heineken paraply.
Fortsättningen av denna spännnande ”mus & kattlek” i Monemvasia, om det nu blir någon, kanske kommer i nästa avsnitt av ”εβδομαδιαίαεγκλήματος” (Veckans Brott).

Fishcat&Clyde.JPG
Bilden av Fishcat och Clyde har frigivits av Grekisk TV för att polisen skall efterlysa dem.
Beklagligt är dock att polisen oftast inte bryr sig eller att den efterlyste har nära kontakt med någon poliskommisarie.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Det har varit en hektisk och omvälvande vecka.:) Vi är tillbaka på Mani Beach Camping, här råder fullständigt lugn. På morgonen är utetempen snabbt uppe i 18 gr. och i solen hörs ett lätt klagande utanför att det börjar bli för varmt, kläderna åker av och det är inte långt till havet som fortfarande håller 18 gr, överkomligt om det skulle bli varmare. Vi har högtryck och sol över hela Peloponnesos. Västra medelhavet ligger i ett lågtryck.
Efter alla äventyr i Monemvasia stod vi åter en dag vid Kokkinia stranden där vi träffade danske Bent, en trevlig karl med fantastiskt mycket erfarenhet av 30 års husbilsliv. Vi gjorde även ett nedslag vid Valtaki stranden, straks utanför Gytheio för att beskåda senaste stormens åtgång på skeppet Dimitrios som ligger här på stranden sedan många år. Tyvärr har akterskeppet nu brutits, förra veckan och det en gång så vackra skrovet är inte lika vackert längre. ”Dimitrios” strandade här 23 dec 1981. Coastern byggdes som ”Klintholm”, 1950 i Frerikshamn och gick många år under Dansk flagg innan det blev grekisk. Historien om förlisningen hittas här
Vi har inga stora planer ännu för det nya året, bara mysa och ha det gott i solen, duger gott några veckor. Nu kanske jag skall börja skriva en kort uppsats om hur det är att övervintra kring Gytheio på södra Peloponnesos och uppdatera all HBK-ställplatser i Grekland. Vi får väl se, just nu är det himla gôtt i solen och nyårsdoppet är inte långt borta. God fortsättning!
Stina, Bonnie & Julian


1401hbk-01.JPG
Från vår vy på morgonen

1401hbk-02.JPG

1401hbk-03.JPG
Vår strand utanför

1401hbk-04.JPG
Mycket skräp har blåst upp

1401hbk-05.JPG
Fåren betar som vanligt

1401hbk-06.JPG
Danske Bent vid Kokkinias

1401hbk-07.JPG
Dimitrios efter Nyår

1401hbk-08.JPG
Dimitrios före Julafton
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Efter kvällens program visade den Grekiska tv upp Freddys ”paraply”, Och som bevis ser ni på fotot hur Clyde vaktar paraplyn på hemlig plats….för att dementera ryktet från Heinekens att deras agen Amstel skulle tagit tillbaka paraplyn… Polisen misstänker att mannen i den flyende svenska husbilen, är Heinekens agent Amstel, att agenten Amstel dricker Amstel öl är bara ett vilseledande beteende…. Polisen i Grekland har i dagarna pratat med den kvarlämnad hungriga svensken…. Och han sa exakt såhär…. Jag är oskyldig till alla anklagelser, om ni torterar mig så säger jag ändå inte vart jag har gömt de 20.-€ milj….Jag har inte heller någon kontakt med turkarna… alla halla…länge leve Erduan…. Agenten Amstel ljuger bara om mig…in shallar….slut på ref.
Efter svenskens uttalande så är nu Polisen helt säker på att den kvarlämnade svensken inte har samröre med Turkarna och att han är helt oskyldig till att vara hjärnan bakom bortförandet av Freddy Heineken. Efter att polisen hade förhört svensken så gick han på toaletten för att kissa….då hörde en Polisman Svensken tydligt säga… tänd ljuset här är så mörkt Malacka….Detta är ett tydligt bevis på att den kvarlämnade svensken har blivit fört bakom ljuset av Heinekens agent Amstel…säger den Grekiska polisen i tv programmet. För att stärka bevisen mot agenten Amstel har Polien i Monemvasia tagit i beslag den kvarlämnade svensken dator…. Där hittade polisen ett mail från agenten Amstel med Europa kartor där agenten hade kryssat in en massa hemligas mötesplatser över hela Grekland…Den kvarlämnad svensken säger till polisen när polisen undrar varför han har fått detta mail i sin dator….pislik pislik (= skit på turkiska) Vidare säger polisen i Monemvasia…. Den kvarlämnade svensken är oskyldig för han har alltid varit här i Monemvasia…det går vi i ed på sa polismannen…. Hur detta kommer att sluta vet vi inte ännu men en sak är säkert, att Heinekens agent kommer att göra allt för att ta tillbaka sin paraply… men då får han problem för vi har låtit den kloka hunden Clyde bevaka paraplyn och skulle svensken dyka upp så tar Clyde sin scooter och kör snabbt hit ner och varnar oss …..D.v.s om vi nu skulle råka vara på polis kontoret säger polismannen … Den spännande fortsättningen följer i nästa program.
 

Bilagor

  • P1020883.JPG
    P1020883.JPG
    432,4 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Kul att se bilder och läsa om vraket. Det har man ju sett några gånger ;)
Längtar otroligt mycket till Grekland. Övervintring där hoppas jag att det blir i framtiden.....

/Cecilia
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Kul att se vraket! Där brukar vi stå på parkeringen, restaurangen är mer än hyfsad!
Men det roliga är var ni står på Mani...första året vi var i Grekland med husbil, blir faktiskt 10 år i år(tänk på att vi är unga...), så stod vi på platsen mittemot er vid utgången till stranden, egentligen skulle det inte gå, men eftersom det var en svensk flagga precis där, fick vi givetvis stå där!!!

Det är så härligt att läsa era alster och se bilderna, nu börjar planeringen för årets Greklandsresa, vi har snappat upp lite tips av er, blir till att kolla upp dom!

Gott nytt husbilsår önskar Robert och Anette
 
F

F.d. 50029

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Ja, att vi använder kgb som signatur kommer i värsta fall att straffa sig. När jag såg läsarna av vår blogg (bo*******) fanns det en hel del i ...ja, håll i er... Ryssland!!! Tala om att övervakningen är global! Min fb är nu full av grekisk reklam, så nog vet alla var vi håller hus!:twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tala om att övervakningen är global!, så nog vet alla var vi håller hus!:twitcy:
Jo då, jag har ett utmärkt läge att hålla koll på er!:cool:
Får jag bjuda på länken till er blogg? Det kan endast främja kunskapen om husbilsresandet i Grekland! GREKLAND med Husbil
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Vi trivs bra på Mani Beach Camping, inget Hotel California precis men vi kan åtminstone lämna det när vi vill! För detta betalar vi 13€/dag inkl. 16A ström utan begränsning och Wifi i husbilen, det sista är jag dock ensam om att ha! Obegränsat med hett, varmvatten i duschar, handfat, tvätt- & diskställen. Stranden är bred, 4km lång och har nu rensats efter stormen. Det är djupt vatten endast några meter ut från strandbrynet så det går att dyka i direkt. Det värsta jag vet, är att vada ut för att komma i. Det går att cykla utefter stranden hela vägen till semesterbyn Mavrovouni och sedan är det ytterligare 3 km till staden Gytheio. Det finns en Supermarket utanför campingen men den har bara det nödvändigaste så vi promenerar oftast (2x3 km) till en stor Supermarket i Mavrovouni där de har allt. Gytheio är en mycket trevlig och livlig liten stad med mycket uteliv och allt annat som kan behövas. De sista fyra dagarna har vi inte haft något annat än klarblå himmel. Nätterna kan krypa ner till 6 gr. men vi har elvärme så vi märker inte av det. Dagtid går det snabbt upp till 18–20. I solen kan det ibland bli för varmt, i alla fall innanför vårt utetält. Sista fem dagarna har vi badat varje dag i det fortfarande 18-gradige havet. Det känns faktiskt inte lika kallt som hemma i Sverige men det kan bero på en högre lufttemperatur härnere och att det oftast har varit vindstilla. (Anm. : Jag menar egentligen att det känns varmare i solen!) I går såg vi åtta Greker på stranden och alla badade i havet så det är inte bara nordbor som badar så här års!
Just nu är det endast sämre väder som kan göra att vi vill se mera av Grekland, men för tillfället har vi inga planer. Vi inbillar oss att vi har hittat rätt!
Hälsningar från Stina, Bonnie & Julian


MBCmavrouni-01.JPG
Vi börjar bli riktiga bosättare
MBCmavrouni-02.JPG
Morgonvy
MBCmavrouni-03.JPG
Cykeltur till det stängda vattenhålet
MBCmavrouni-04.JPG
Här finns mycket rum, lägenheter, hus att hyra vid stranden
MBCmavrouni-05.JPG
Det är några Greker på stranden. De badar!
MBCmavrouni-06.JPG
Får jag besvära med några tråkiga badbilder i det 18gr. havet
MBCmavrouni-07.JPG
Det är inte så dumt, den 10 januari 2014
MBCmavrouni-08.JPG
Medans jag badar gör Stina tvätten! :p:
MBCmavrouni-09.JPG
"Släng kameran och ta tvättsäcken!" :mad:
MBCmavrouni-10.JPG
Efter väl förrättat värv.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Efter fem fina sommardagar blev det delvis molnigt i måndags, i går lite blandat med regn och en styv kuling med regn idag. Det händer inte så mycket nu, när vi har dragit ner på tempot. Så jag får väl berätta lite om campingens djur och djurhållning i allmänhet.
Här är lite som barnens lantgård, två hästar, två hundar och ca tio katter. Hästarna går ibland lösa runt och betar bland husbilar och –vagnar, katterna tigger kontinuerligt och samlas där de vet att det finns störst chans att få något att äta. Hundarna håller koll på läget, trots torftiga förhållanden, de har stor respekt för gästande utländska hundar. Rocky är ”vaktmästarn” och Argos ”biträdande-”. Rocky har efter många års skällande fått fel på stämbanden. När han skäller låter han som en skrattande Jultomte.

Grekerna har en helt annan syn på djurhållning än vad vi är vana vid i nord-västra Europa. Hundar går oftast lösa eller står bundna i kätting som vakthund, katter bara finns där och får klara sig bäst de kan. Grisar och getter står ofta bundna med ett framben vid ett bakben. Jag vill egentligen inte lägga några värderingar i den grekiska djurhållningen, jag är turist, jag är gäst i Grekland! Vi har blivit upprörda många gånger när det handlar om ren djurplågeri men djuren på campingen och däromkring, har det trots allt mycket bättre än vad vi har sett på många andra ställen, även i Sverige!
Större flockar med får eller getter, där många har klockor runt halsen, vaktas ofta av herde med bastanta herdehundar, alltid en lika kul sevärdhet!

Jag gissar på sol i morgon.:)
Hälsningar från Stina, Bonnie & Julian


1403C-01.JPG
En något tråkigare vy!

1403C-02.JPG
Blåst och regn idag!

1403C-03.JPG
Vaktrundan

1403C-04.JPG
"Rocky" den smarta vaktmästaren.

1403C-05.JPG
"Argos" biträdande

1403C-06.JPG
Hästarna betar

1403C-07.JPG
"Sluta bråka pojkar!"

1403C-08.JPG
"Kan jag få en puss?"

1403C-09.JPG
"Grabbar skall då alltid göra sig till!"

1403C-10.JPG
I väntan på mat!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej på er alla tre!
Kul att se att ni har det bra i Grekland.
Undrar bara hur j-a kallt ni har det eftersom ni har installerat öppen spis i bilen enl. bild två. Kunde du inte använt den skorstenen du köpte i Portugal? Den hade sett mycket trevligare ut. Fick du verkligen tillstånd från Översotmästaren på Orust.
Vi är åter i Spanien och här var det varmt och gott.
Hälsningar från Mona, Sophie och Charlie:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Ja, hur många kan skryta med öppen spis i sin husbil?:)

Såg faktiskt en tysk i Portugal med vedspis i sin husbil!

Visst är de vackra! De portugisiska skorrstenar! Passar bra, även på Orust.

PtKeramik.jpgPtSkorrsten.jpg

Gött att ni rör på er igen! Du kunde fått skeppsmask i husbilen!:D

Kram till er alla, från oss alla! SBJ
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Amstel i Grekland

Vissa djur, domesticerade av människor borde behandlas bättre! Hade jag varit nykter denna sena januarikväll så hade jag kanske lyckats med konststycket att få till en litania i ämnet som de flesta ändå totalt struntar i!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Vissa djur, domesticerade av människor borde behandlas bättre! Hade jag varit nykter denna sena januarikväll så hade jag kanske lyckats med konststycket att få till en litania i ämnet som de flesta ändå totalt struntar i!
Var så god! Nykter eller onykter, jag struntar inte i det! :) Julian
 
Toppen