• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amperemätare (igen)

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
I kontrollpanelen finns ampermätare för både bodel- samt bilbatteriet.
Eftersom jag har fått en hint om att de inte var så tillförlitliga tänkte jag montera bättre mätare bredvid och då ta strömmen från kontrollpanelen. Lätt som en plätt...
Igår fick jag en ny hint...problemet är troligen "modulen" som finns mellan batterier och kontrollpanelen.

Söker därför här tips och kunskap som kan hjälpa mig :)

//Stefan
 

Bilagor

  • 20210223_161639.jpg
    20210223_161639.jpg
    2,6 MB · Visningar: 141

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hej igen, som redan har påpekats så är det på sätt och vis lite krångligare att hålla reda på startbatteriets nedgång än bobatteriets när man står still länge.
Det är svårt eller nästan omöjligt att mäta och hålla reda på Amp. innehållet i startbatteriet, så det brukar bara bli en voltmätare som visar spänningen som gäller. Lite diffust men ändå en fingervisning av batteriet.
I bilar nyare än kanske 1985 så har du ju lite strömförbrukning till elektronik, klocka, larm m.m. och den förbrukningen har du ju även på en husbil. Det är ju också möjligt att någon annan relativt liten förbrukning av startbatteriet har kopplats in tillsammans med bygget till husbil.

Det man kan hjälpa ett husbilsstartbatteri med om det nu inte får lite underhållsladdning genom elektroniken i elblocket eller solcellsladdaren är att ev. koppla in en liten solcell direkt till startbatteriet.
Det finns ju lösa paneler med enkla regulatorer som man kan koppla in direkt på startbatteriet med klämmor, eller t.o.m. in i cig.tändaruttaget på bilen under förutsättning att det är inkopplat även när tändningen inte är på. Sedan kan man lägga den lilla panelen på rutan, huven eller inne på instrumentpanelen om det går att använda cig.uttaget för laddning.

Det blir ju inte så mycket laddning på det här sättet, men förbrukningen på startbatteriet är för det mesta så liten så bara skapligt dagsljus på en sådan här lös extra panel räcker oftast till för att ersätta förbrukningen, och man behöver ju bara använda panelen när man vet att uppställningen blir långvarig.

En variant med flera inkopplingsmöjligheter till startbatteriet. (Den här från Biltema Artnr. 25-5085 )
Visa bilaga 206548

M.v.h JANKRO.
På förra bilen drog radion tjuvström så jag klippte kabeln och satte dit en egen strömbrytare, använder inte radion så mycket, jag har en lös 50w som jag kopplar antingen till bo- eller startbatteriet men ibland lyser solen med sin frånvaro.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På förra bilen drog radion tjuvström så jag klippte kabeln och satte dit en egen strömbrytare, använder inte radion så mycket, jag har en lös 50w som jag kopplar antingen till bo- eller startbatteriet men ibland lyser solen med sin frånvaro.
-------------------------------------
Ok. du har redan en lös panel med dig som hjälp.
Som sagt det blir inte mycket laddning från den utan sol, men om det bara är skapligt dagsljus så räcker det oftast till för att i alla fall underhållsladda startbatteriet tillräckligt.
Lite svårt att ge några siffror på, men om du kollar spänningen på startbatteriet när det är mörkt ute, och du vid dagsljus kanske har bara en halv volt eller helst något mer i spänning än under natten på batteriet så får du i alla fall liiite underhållsladdning på batteriet. Om spänningen orkar upp över kanske 13.7 V så underhållsladdar den nog helt tillräckligt.
Om spänningen inte ökar alls under dagtid med inkopplad solcell så orkar inte ljuset/panelen med att ladda något alls.

M.v.h. JANKRO.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
En fråga om montering av ampere mätare.
Funderar på att skaffa en Victron smartshunt för att hålla koll på batteri statusen via smartfon, enligt manualen skall man ta bort allt på minuspolen och koppla på shunten där sedan koppla det man tar bort till (to system minus) på shunten för att allt skall gå igenom shunten.

Men jag har en Hella sensor som sitter på minuspolen idag som visar batteri statusen på orginalpanelen, kan man ta bort den från minuspolen och koppla även den till (to system minus) på shunten så den visar värden på originalpanelen?
Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite svårt att avgöra kanske, men eftersom du troligen vill ha allra bäst och riktiga värden från Victronen så skulle nog jag i alla fall sätta den allra först på batteripolen och sätta originalet efter den.
Eftersom Hellan med sin placering troligen ger bra/rätt batterivärden redan nu, men du främst nu är ute efter smarfonuppgifter med exakta uppgifter från Victronen och troligen vill ha den som "den man kan lita på" så satsar jag på Victron närmast polen och sedan Hellan och sedan inkopplingarna. Alla inkopplingar måste ju fortfarande vara efter Hellan för att även den fortfarande skall kunna mäta all förbrukning och laddning till originalpanelen.

Det skall ju i o.f. inte bli någon större skillnad i värden från de olika mätarna.

Om man går in på detaljer så blir det ju ett litet spänningsfall på shunten närmast batteriet, några m.V. per Amp. vid förbrukning från i så fall Victronen som Hellan sedan uppfattar som lite svagare batterispänning.
Vid laddning så blir det lite spänningsfall (m.V.) i Hellan som Victronen uppfattar som svagare laddspänning.
Eftersom Victronen sitter närmast batteriet så är det ju den som verkligen läser av det absolut rätta ut och in i bobatterierna.
Men som sagt väldigt liten skillnad i spänning, även om det går rätt många Amp. genom shuntarna så går det åt två decimaler på Voltmätningen och perfekt kalibrering om man ens skall se skillnaden även vid höga Amp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen