• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amperemätare (igen)

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
I kontrollpanelen finns ampermätare för både bodel- samt bilbatteriet.
Eftersom jag har fått en hint om att de inte var så tillförlitliga tänkte jag montera bättre mätare bredvid och då ta strömmen från kontrollpanelen. Lätt som en plätt...
Igår fick jag en ny hint...problemet är troligen "modulen" som finns mellan batterier och kontrollpanelen.

Söker därför här tips och kunskap som kan hjälpa mig :)

//Stefan
 

Bilagor

  • 20210223_161639.jpg
    20210223_161639.jpg
    2,6 MB · Visningar: 141

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I kontrollpanelen finns ampermätare för både bodel- samt bilbatteriet.
Eftersom jag har fått en hint om att de inte var så tillförlitliga tänkte jag montera bättre mätare bredvid och då ta strömmen från kontrollpanelen. Lätt som en plätt...
Igår fick jag en ny hint...problemet är troligen "modulen" som finns mellan batterier och kontrollpanelen.

Söker därför här tips och kunskap som kan hjälpa mig :)

//Stefan
Jag har samma typ av panel,den visar tämligen exakt,men vill du ha ytterligare funktioner är nedanstående bra val, den finns också med separat panel så du slipper telefonen,då kan du montera panelen bredvid din befintliga,shunten monteras vid batteriet.
Victron Energy SHU050150050 SmartShunt 500A Batterimonitor med Direct Bluetooth, Svart, 1 st: Amazon.se: Automotive
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Behöver jag 2 st, en till vardera batteri?
Du behöver inte två, du mäter batteribanken spelar inge roll hur många batterier, som Wizard skriver det går att justera mätvärdena läs manualen,du kan mäta med multimeter direkt på batteriet för spänning, och justera ampere till noll utan förbrukning.
Min erfarenhet är att dessa instrument som du har visar ganska rätt, inga större felvärden, min panel visar max 0.2Volt fel, Ampere har jag justerat till stort sett noll fel.
Dom värden du har på bilden verkar bra/normalt, 0,3A är vad elsystemet tar i tomgångsförbrukning, lite lågt volttal på bilbatteriet men det beror på hur länge du har haft laddaren på.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har samma på min Rapido -19. Den stämmer inte och verkstan har gjort ett försök att åtgärda utan att lyckas
Har monterat en Buttner MT IQ BasicPro batteridator. Den kan jag rekomendera
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Gunnarsson om du skall vara säker på att original Amp.mätaren kan stämma både före och även efter en kalibrering så måste du också kolla upp att alla funktioner både för laddning och förbrukning ligger på rätt sida om original mätshunt som ger info till panelens Amp.mätare, och att inget är eftermonterat på fel sätt.
Om t.ex en laddare typ solcellsladdare är ansluten direkt till bobatterierna så har du mer i batterierna än panelen visar, för den laddningen kommer inte med i mätningen.
Om t.ex. en förbrukare typ en inverter är ansluten direkt till bobatterierna så har du mindre i batterierna än vad panelen visar för den förbrukningen kommer inte med i mätningen.

Fördelen med en eftermarknadsmätare är att mätshunten till en sådan monteras direkt på en bobatteripol ut till systemet och alla anslutningar sker då alltid efter den och kommer med i mätresultatet, antingen det är original eller eftermonterade anslutningar.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hej Gunnarsson om du skall vara säker på att original Amp.mätaren kan stämma både före och även efter en kalibrering så måste du också kolla upp att alla funktioner både för laddning och förbrukning ligger på rätt sida om original mätshunt som ger info till panelens Amp.mätare, och att inget är eftermonterat på fel sätt.
Om t.ex en laddare typ solcellsladdare är ansluten direkt till bobatterierna så har du mer i batterierna än panelen visar, för den laddningen kommer inte med i mätningen.
Om t.ex. en förbrukare typ en inverter är ansluten direkt till bobatterierna så har du mindre i batterierna än vad panelen visar för den förbrukningen kommer inte med i mätningen.

Fördelen med en eftermarknadsmätare är att mätshunten till en sådan monteras direkt på en bobatteripol ut till systemet och alla anslutningar sker då alltid efter den och kommer med i mätresultatet, antingen det är original eller eftermonterade anslutningar.

M.v.h. JANKRO.
Så som du beskriver är det kopplat, tror jag
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så som du beskriver är det kopplat, tror jag
------------------------------------------
Du menar att det finns saker inkopplat direkt på bobattererna ???

I så fall är det nog enklast med en eftermarknadsmätare.
Det går ev. att koppla om olika saker till elblocket, typ yttre extra laddning m.m. så det kommer med i Amp.beräkningen. Men om man ex. har en rätt kraftig inverter så är det nästan omöjligt att få den strömförbrukningen genom en utgång på ett "vanligt" elblock.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
------------------------------------------
Du menar att det finns saker inkopplat direkt på bobattererna ???

I så fall är det nog enklast med en eftermarknadsmätare.
Det går ev. att koppla om olika saker till elblocket, typ yttre extra laddning m.m. så det kommer med i Amp.beräkningen. Men om man ex. har en rätt kraftig inverter så är det nästan omöjligt att få den strömförbrukningen genom en utgång på ett "vanligt" elblock.

M.v.h. JANKRO.
Inverteren, 300 w är kopplad direkt på bobatterierna, osäker på solcellerna, mina solpaneler och ctekladdaren monterades av återförsäljaren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
osäker på solcellerna, mina solpaneler och ctekladdaren monterades av återförsäljaren.
---------------------------------------------
Utan att vara elak mot återförsäljare :msn_embarrassed:... Men det är nog tyvärr ingen garanti att de inkopplingarna hamnade rätt efter allt elände man sett under åren.
Men inverterns förbrukning kommer ju ändå inte med i panelens beräkning även om den inte är så jättekraftig. Det kan nog som sagt vara läge för en eftermarknadsmätare som rätt inkopplad och kalibrerad får med laddning och förbrukning av allting, och då slippa alla ev. omkopplingar som annars måste ske för att kunna se rätt beräknat Amp.innehåll i batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag ser på det så finns det olika shuntar... de vanligaste är på 50 eller 75mV.... du måste se till att din nya A mätare är kompatible med den shunten (mV) du tänker använda annars måste du skaffa en ny shunt som fungerar med den A-meter du tänker använda..... lycka till
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så som du beskriver är det kopplat, tror jag
Jag har inverter,solpanel mm. kopplade direkt till batterierna,det innebär att dessa inte visas på bodelspanelen vilket jag är medveten om,men själva panelen visar rätt dvs. det som flyter genom EBL.
Jag har en separat mätshunt kopplat direkt före batterierna som ger rätt värden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som jag ser på det så finns det olika shuntar... de vanligaste är på 50 eller 75mV.... du måste se till att din nya A mätare är kompatible med den shunten (mV) du tänker använda annars måste du skaffa en ny shunt som fungerar med den A-meter du tänker använda..... lycka till
----------------------------------------------

Köper man en eftermarknadsmätare/batteriövervakare så följer det ju med en ny shunt till den för montering vid batteriet. Det finns ju olika fabrikat, men med ex. NASA BM så köper man ju den med både display/elektronik och tillhörande shunt.
Det finns 12V eller 24V och också max Amp, 100A eller 200A samt för Litiumbatterier som man bestämmer vid köpet.
Om man har "vanliga" batterier så räcker väl för det mesta en NASA BM-1, som är till 12V och som mest kan mäta 100A. i ström.
Eller BM-2 om man har behov av upp till 200A. mätområde.

Mätare.
NASA1.JPG
Shunt.
NASA2.JPG

Som de säger på TV.... Det finns ju även andra fabrikat förutom det nämnda, som Mastervolt och Victron m.fl, som visst mäter upp till 500A.
Prisbilden är ju också rätt skiftande på samma mätare beroende på varifrån man köper.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
----------------------------------------------

Köper man en eftermarknadsmätare/batteriövervakare så följer det ju med en ny shunt till den för montering vid batteriet. Det finns ju olika fabrikat, men med ex. NASA BM så köper man ju den med både display/elektronik och tillhörande shunt.
Det finns 12V eller 24V och också max Amp, 100A eller 200A samt för Litiumbatterier som man bestämmer vid köpet.
Om man har "vanliga" batterier så räcker väl för det mesta en NASA BM-1, som är till 12V och som mest kan mäta 100A. i ström.
Eller BM-2 om man har behov av upp till 200A. mätområde.

Mätare.
Visa bilaga 206520
Shunt.
Visa bilaga 206521

Som de säger på TV.... Det finns ju även andra fabrikat förutom det nämnda, som Mastervolt och Victron m.fl, som visst mäter upp till 500A.
Prisbilden är ju också rätt skiftande på samma mätare beroende på varifrån man köper.

M.v.h. JANKRO.
Jag har BM1 fungerar bra,stor tydlig display som jag har bredvid förarplatsen ,så jag ser direkt hur bra min DCDCladdare fungerar.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Jag har BM1 fungerar bra,stor tydlig display som jag har bredvid förarplatsen ,så jag ser direkt hur bra min DCDCladdare fungerar.
Mitt behov är att när vi står still längre tid, 5-30 dagar, i Sydeuropa under vinterhalvåret, ha koll på både bo- och startbatteri eftersom vi aldrig står med el och det är ju inte alltid solen lyser :cool:.
( misstänker starkt att startbatteriet är utsatt för "tjuvar")
Har hittills klarat oss i 5 säsonger, men ibland är man lite nyfiken (orolig)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mitt behov är att när vi står still längre tid, 5-30 dagar, i Sydeuropa under vinterhalvåret, ha koll på både bo- och startbatteri eftersom vi aldrig står med el och det är ju inte alltid solen lyser :cool:.
( misstänker starkt att startbatteriet är utsatt för "tjuvar")
Har hittills klarat oss i 5 säsonger, men ibland är man lite nyfiken (orolig)
För spänningsmätning fungerar orginaldisplayen bra, en batterimätare typ Victron/BM ger dig förbrukning/laddning på bodelsbatteriet så du vet hur mycket du har "kvar" ,men startbatteriet visar endast spänning på dess instrument också så det är ingen skillnad.
Ska du stå stilla så länge utan 230V,behöver du sol eller köra bilen annars fungerar det inte.
Sedan beror det på hur du har kopplat,om du verkligen har laddning till startbatteriet av 230V eller solpanelen,på din bild på displayen kan man misstänka att du inte har det.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
För spänningsmätning fungerar orginaldisplayen bra, en batterimätare typ Victron/BM ger dig förbrukning/laddning på bodelsbatteriet så du vet hur mycket du har "kvar" ,men startbatteriet visar endast spänning på dess instrument också så det är ingen skillnad.
Ska du stå stilla så länge utan 230V,behöver du sol eller köra bilen annars fungerar det inte.
Sedan beror det på hur du har kopplat,om du verkligen har laddning till startbatteriet av 230V eller solpanelen,på din bild på displayen kan man misstänka att du inte har det.
Solen har hjälpt oss väl, första året bara ett batteri och en 150w panel. Numera 2 av varje.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som redan har påpekats så är det på sätt och vis lite krångligare att hålla reda på startbatteriets nedgång än bobatteriets när man står still länge.
Det är svårt eller nästan omöjligt att mäta och hålla reda på Amp. innehållet i startbatteriet, så det brukar bara bli en voltmätare som visar spänningen som gäller. Lite diffust men ändå en fingervisning av batteriet.
I bilar nyare än kanske 1985 så har du ju lite strömförbrukning till elektronik, klocka, larm m.m. och den förbrukningen har du ju även på en husbil. Det är ju också möjligt att någon annan relativt liten förbrukning av startbatteriet har kopplats in tillsammans med bygget till husbil.

Det man kan hjälpa ett husbilsstartbatteri med om det nu inte får lite underhållsladdning genom elektroniken i elblocket eller solcellsladdaren är att ev. koppla in en liten solcell direkt till startbatteriet.
Det finns ju lösa paneler med enkla regulatorer som man kan koppla in direkt på startbatteriet med klämmor, eller t.o.m. in i cig.tändaruttaget på bilen under förutsättning att det är inkopplat även när tändningen inte är på. Sedan kan man lägga den lilla panelen på rutan, huven eller inne på instrumentpanelen om det går att använda cig.uttaget för laddning.

Det blir ju inte så mycket laddning på det här sättet, men förbrukningen på startbatteriet är för det mesta så liten så bara skapligt dagsljus på en sådan här lös extra panel räcker oftast till för att ersätta förbrukningen, och man behöver ju bara använda panelen när man vet att uppställningen blir långvarig.

En variant med flera inkopplingsmöjligheter till startbatteriet. (Den här från Biltema Artnr. 25-5085 )
Solcell lös.JPG

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen