• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ampere på camping i Polen

Mikael57

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skara
HBK-Nr
30997
Medlemskap
2023
Hej. Har en undran rörande ampere på elstolpar i Polen samt hur är utrymmmet allmänt på campingplatserna om man har en husbil med en längd av drygt 9 meter.
Har ej tidigare besökt Polen men hoppas det ska bli verklighet till sommaren.
Tacksam för lite svar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Där finns inte så många ställplatser men det gör inget för det så billigt att stå på deras campingplatser. Du behöver inte fokusera på att bo nära gruvan eller KZ Auschwitz då det är så billigt att åka taxi där. Vi bodde på camping och där åkte vi med en buss som dom fixade och slapp alla köer. Betalar du medlemsavgift så kan du använda sökmotorn här, jag lovar dig. Allt är skrivet här. https://www.husbilsklubben.se/threads/husbilssemester-till-polen-juli-2016.96491/post-931976
 

Mikael57

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skara
HBK-Nr
30997
Medlemskap
2023
Återigen ett verkligt stort tack för alla svar och värdefulla tips.
Blir värdefullt om man nu får ge sig av till utlandet i sommar.
Vågar jag fråga om Viatoll är krångligt, får man tag i en sådan efter gränsen till Polen när man kommer från Stralsund?
Vi planerar resa längst norra kusten mot Sopot o s v, sedan söderut mot Krakow och hem via Berlin, Lubeck o Puttgarden. Hur mycket tror ni man behöver ladda Viatoll med?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi kan rekommendera Elcamp och Smok ställplatser starx utanför Krakow centrum med bra kommunikationer.
Elcamp inom ett område som tillhör en Husbilsförsäljning tryggt och lugnt inhägnat med vakt dygnet runt.
Vi har besökt ELcamp vid 3 olika tillfällen .... fungerar perfekt.

Clepardia norr om centrum ser bra ut men inom en stor badanläggning....rörigt och stökigt.

Trots tältsymbolerna så är det ställplatser

Camping Krakow_2.jpg
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Vi var i Krakow i september 2019. Hade också tänkt oss en tur till Auschwitz. Försökte fixa biljetter via deras hemsida men det var för många dagar till ledig plats för oss. Googlade lite och hittade turpol.com. De har guidade turer med svensktalade guide tisdag, torsdag, lördag och söndag (kollade nyss). Mailade dom på svenska på söndagskvällen om 2 platser till torsdagen. Inga problem. Kostade 190 PLN/person inklusive trsp ToR, reseledare, guidad tur och avgifter till museet. Betalade på plats, kontant. De hade även ett enklare lunchpaket att erbjuda som vi tog också (25 PLN/person). Fick 3-4 ställen att välja på inne i Krakow för upphämtning. Har för mig att det var 2 VW-bussar som plockade upp oss. Skulle varit en större buss men den hade gått sönder. Tolken från Turpol var duktig på svenska. Vi bodde på camping Adam No 49 lite utanför Krakow. Har cyklar med oss så vi cyklade in till Krakow. Krakow är också sevärt. Även saltgruvan i Wieliczka som vi cyklade till. Finns bitvis cykelväg så vi letade oss runt med hjälp av Google Map för att hitta dit. Blev en lång tur men vi fick se en del av det icke turistiska Polen. Berättade för chauffören till Auschwitz var vi bodde och att vi hade cyklat till saltgruvan. Han trodde först att jag drev med honom men när han insåg att jag menade allvar skakade han bara på huvudet och mer eller mindre idiotförklarade oss. Angående Viatoll så finns det en karta på deras hemsida där du kan se var du kan hyra box och även fylla på boxen. Vi fyllde på en gång. På grund av språkförbistring vid påfyllningen (han kunde ingen engelska) så fyllde jag på med alldeles för mycket pengar. Men innan vi lämnade Polen via Dresden så såg jag på kartan var man kunde lämna tillbaka den. Svängde in där, fick fylla i lite papper och dagen efter hade jag resterande pengar på kortet igen. Första gången vi var i Polen, mycket positiv upplevelse. Kommer att återvända någon gång när världen har blivit normal igen.
 

Mikael57

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skara
HBK-Nr
30997
Medlemskap
2023
Hej igen. Blir överväldigad av alla fina svar. Aningen undrande, kan man inte ta husbilen till Auswitz på egen hand, lösa inträde o sedan gå runt? Läste ngt att man kan lösa biljett som man förbokat o sedan gå själv. Blir nog kontakta turpol.com o gå i grupp men ansluta på plats.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Hej igen. Blir överväldigad av alla fina svar. Aningen undrande, kan man inte ta husbilen till Auswitz på egen hand, lösa inträde o sedan gå runt? Läste ngt att man kan lösa biljett som man förbokat o sedan gå själv. Blir nog kontakta turpol.com o gå i grupp men ansluta på plats.
Som jag skrev i inlägg nr 18 så stod vi med vår husbil våren 2018 på Center for Dialogue and Prayer som har en billig och mycket bra camping med bra ställplatsstandard alldeles bredvid Auschwitz område, ca 500 meter från entrén. Rent och välskött med fint servicehus och el. Vi köpte biljetter till koncentrationslägren Auschwitz och Treblinka, vid entrén för guidad tur i grupp. Då fick man inte gå runt i utan guide. Mycket bra guidad tur på ca 3 timmar och buss ingick till Treblinka. För närvarande är museet stängt pga Corona pandemin. Sök på Auschwitz museum hemsida.
Bosse
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Återigen ett verkligt stort tack för alla svar och värdefulla tips.
Blir värdefullt om man nu får ge sig av till utlandet i sommar.
Vågar jag fråga om Viatoll är krångligt, får man tag i en sådan efter gränsen till Polen när man kommer från Stralsund?
Vi planerar resa längst norra kusten mot Sopot o s v, sedan söderut mot Krakow och hem via Berlin, Lubeck o Puttgarden. Hur mycket tror ni man behöver ladda Viatoll med?
Kommer du från stralsund el rostock är det lättast att köra mot szczecin då finns via toll på båda sidor gränsen men skall du hem via berlin finns via toll på gränsen nära cottbus men kör aldrig detta hållet in i polen hemsk väg inåt polen ca 2 mil ut inga problem finns många gränser med via toll men dessa bör passa dina planer
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Hej igen. Blir överväldigad av alla fina svar. Aningen undrande, kan man inte ta husbilen till Auswitz på egen hand, lösa inträde o sedan gå runt? Läste ngt att man kan lösa biljett som man förbokat o sedan gå själv. Blir nog kontakta turpol.com o gå i grupp men ansluta på plats.
Man får inte gå runt själv där inne (som minburstner också skriver). Det räckte inte med vår guide från Turpol som varit där inne flera gånger. Det följde med en "guide" från museet också. Bokar du via museets hemsida så gör det i god tid, det var ont om plats även om det inte var högsäsong i september. Du/ni får boka en grupp med "guide" som pratar polska eller engelska. Har för mig att man kunde välja men att det inte var så gott om engelska turer. Parkering fanns för husbilen men att stå kvar där över natten efter den upplevelsen? Nja, inget som jag och frun skulle gjort. Kändes varken passande eller bekvämt att göra det efter det besöket.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi var i Auschwitz 2008. Köpte biljett vid entrén o gick runt själva då det inte fanns några lediga turer med guider. Hade gärna haft en guide så kan tänka mig att åka dit igen, men frun lär inte vara lika intresserad.
 
Toppen