• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ampere på camping i Polen

Mikael57

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skara
HBK-Nr
30997
Medlemskap
2023
Hej. Har en undran rörande ampere på elstolpar i Polen samt hur är utrymmmet allmänt på campingplatserna om man har en husbil med en längd av drygt 9 meter.
Har ej tidigare besökt Polen men hoppas det ska bli verklighet till sommaren.
Tacksam för lite svar.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Utrymmet behöver du inte bekymra dig för. Eluttagen är oftast 10 A. Campingplatserna och numera även ställplatser är bra i den norra delen av Polen längs kusten och Mausurien. När du kommer söderöver blir det sämre och jag har ofta drabbats av att campingplatser är nedlagda. Stora städer har har oftast någon eller några bra ställplatser, men ganska dyra. Kan rekommendera att använda platser som jordbruk eller odlare tillhandahåller. Billigt och man lär sig mycket. Turistyczna agronomia på polska.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Utrymmet behöver du inte bekymra dig för. Eluttagen är oftast 10 A. Campingplatserna och numera även ställplatser är bra i den norra delen av Polen längs kusten och Mausurien. När du kommer söderöver blir det sämre och jag har ofta drabbats av att campingplatser är nedlagda. Stora städer har har oftast någon eller några bra ställplatser, men ganska dyra. Kan rekommendera att använda platser som jordbruk eller odlare tillhandahåller. Billigt och man lär sig mycket. Turistyczna agronomia på polska.
Det här var det mest klockrena svar jag sett. Inga vilda gissningar utan ett jättebra svar. TACK!
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej. Har en undran rörande ampere på elstolpar i Polen samt hur är utrymmmet allmänt på campingplatserna om man har en husbil med en längd av drygt 9 meter.
Har ej tidigare besökt Polen men hoppas det ska bli verklighet till sommaren.
Tacksam för lite svar.
Dem flesta större campingar längs östersjökusten har 16 ampere har erfarenhet av flertalet, det finns fina campingar även i söder tex krakow o zakopane jag har själv en 9 meters
 

Mikael57

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skara
HBK-Nr
30997
Medlemskap
2023
Tack för alla svar. Gjorde helt rätt att gå med i klubben. Vet ngn om man kan stå en natt på ställplats eller liknande efter ett besök på koncentrationslägrena utanför Krakow?
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Gjorde helt rätt att gå med i klubben. Vet ngn om man kan stå en natt på ställplats eller liknande efter ett besök på koncentrationslägrena utanför Krakow?
Prova googla men tror inte det,Ganska nytt med ställplatser i polen men inte långt till krakow där kan du hitta fina campingar
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vi var i Oświęcim vid midsommar 2005. Vi stod då över på parkeringsplatsen utanför koncentrationslägret tillsammans med ett par andra husbilar. Efter att ha varit inne i lägret och gått runt ett par timmar, kan jag bara säga att stämningen i husbilen den kvällen var väldigt tyst och låg. Långa tysta diskussioner med dom tre tonåringar som var med.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Här finns det en ställplats med alla faciliteter, länken kopierad från Google Maps!
Placerad nål
Nära Oświęcim, Polen
Här finns det en ställplats med alla faciliteter, länken kopierad från Google Maps!
Placerad nål
Nära Oświęcim, Polen
På adressen du anger hittar jag ingen ställplats har du nåt namn el liknande
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har besökt detta. Vet inget om ev ställplatser då det var före min tid med HB.

Kändes bra att se med egna ögon. Bra guider. Boka biljetter flera dagar före. Begränsade turer med engelsk guide.

Tungt att uppleva men fint att vara där o be en bön för alla dessa offer för galenskap..

Besök även Krakow. Se området Getto där dom hölls fångna innan lägret.
var Lärorikt.

Sen är det en underbar stad med massor att se o göra och underbar mat till billig penning. Trevligt folk med.. om man själv är trevlig.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vi var i Oświęcim vid midsommar 2005. Vi stod då över på parkeringsplatsen utanför koncentrationslägret tillsammans med ett par andra husbilar. Efter att ha varit inne i lägret och gått runt ett par timmar, kan jag bara säga att stämningen i husbilen den kvällen var väldigt tyst och låg. Långa tysta diskussioner med dom tre tonåringar som var med.
Det brukar vara så, jag var i Dachau nära München
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
April 2018 var vi där, som bilden visar, fanns en fin ställplats med el och servicehus precis utanför Auschwitz. Från vår plats såg vi byggnader inne i koncentrationslägret.
BosseScreenshot_20210104-221312.png
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi var i Oświęcim vid midsommar 2005. Vi stod då över på parkeringsplatsen utanför koncentrationslägret tillsammans med ett par andra husbilar. Efter att ha varit inne i lägret och gått runt ett par timmar, kan jag bara säga att stämningen i husbilen den kvällen var väldigt tyst och låg. Långa tysta diskussioner med dom tre tonåringar som var med.
Vi har varit där för antal år sedan. Vi var också i Majdanek och Treblinka som är två till av över 1000 tyska koncentrationsläger som Tyskland byggde och opererade mellan 1933 och 1945, både i Tyskland och i tyskockuperade länder som t.ex Polen. Det får man aldrig glömma och Du har så rätt med din beskrivning av stämningen ...
 
Toppen