• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alufälgar

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Funderar på att piffa upp husbilen med alufälgar. Har någonstans läst att det ska till specifika krav på fälgarna. Har en lmc 3,5 ton. Någon som vet vad jag bör tänka på? Rent tekniskt.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Jag hade lite problem. Ringde runt till många tillverkare/återförsäljare.
Det var vikten. min är 4000kg.
Till slut gav jag upp och frågade min däckfirma Euromaster.
De hade några att välja mellan.
Det blev dessa. Tycker de är ganska snygga.
 

Bilagor

  • fälgar.jpg
    fälgar.jpg
    151,5 KB · Visningar: 78

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Hej!

Dessa saker måste stämma:

5*118 för Ducato Light 15 tum
5*130 för Ducato Heavy 16 tum (edit: där blev det fel, nu rättat)


Sedan är det fälgens offset som är viktigt.
Om det är fel kommer fälgen att antingen ta i bromsoket eller så kommer fälgen att sitta för långt ut i hjulhuset.


ET68 är det som gäller för både 15 o 16 tum. vanligt att folk sätter på 15 tums med ET50.
Dessa fälgar kommer då att sitta långt ut samt även belasta hjullager felaktigt.

Sist så skall även fälgens beslastningsindex tåla maximal totalvikt per hjul.
Belastningsindex har samma system som på däck t.ex. 108 som innebär 1000Kg.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Alufälgar

Det är inte mycket mer än att dom skall passa på bilen & klara vikten. Vilka fälgar som är lämpliga kan du få reda på av en firma som säljer alu-fälgar. Du kan ju också söka på nätet med reg.nummer så får du fram dom som är lämpliga.

Bennie
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar

...ET68 är det som gäller för både 15 o 16 tum. vanligt att folk sätter på 15 tums med ET50. Dessa fälgar kommer då att sitta långt ut samt även belasta hjullager felaktigt.

Jag tror på dig EPersson, låter korrekt! Vi har lättmetallfälgar 16" (som tillval) med betäckning: 235/65R16C 115/113R - 6,5JX16 ET62 som ersättning för original (stålfälgar): Steel wheel; 6,5 J x 16 H2; Tyres 235/65 R 16C. Vet ej vad som gäller just för Fiat 15", men ditt svar bör vara OK!

Tänk på reservhjulet! Vi fick alufälg även där:

reservhjul.jpg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Det är gott om 16 med vettigt offset som i ditt exempel. 62 är nära nog.
Men de ä ont om 15 tum med vettigt offset. De som finns är oftast dyra
Vet att Dethelffs kör med ET60 original på 15 tum aluminiumfälg.
Vilket är okey, men på halvintegret vill gärna framhjulen titta ut för långt
och därmed skita ned sidan av bilen.

Att lita på gummifirmornas registreringsnummer sök är inte att rekommendera.
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Alufälgar

Tack för svaren. Nu vet jag betydligt mer. Nu till utseendet. Vit husbil och mattsvarta alufälgar. Det kan väl bli rätt snyggt?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar

Högst individuellt Draumur! Vit bil är att föredra under sommarperioden, inte alls så "varm" innuti som mörka/svarta bilar. Det har vi testat i alla fall medan svarta fälgar är inget vi ens har funderat på. I vår ålder är man ute efter praktiska detaljer, inte så mycket utseendemässiga. Vem bryr sig om utseendet på bilen när tempen börjar närma sig minusgrader, då vill man ha en panna som fungerar, osv...
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Alufälgar

Tur att man känner sig ung. 63 som du. Husbilen är förstås redan vit. Men jag tänkte mig svarta fälgar för att pigga upp tillvaron lite. Och att allt annat ska funka, det är ju självklart. Det är väl kul om husbilen ser lite snoffsig ut?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Alufälgar

Hejsan, det finns rätt stort utbud på alufälgar till husbilar faktiskt. Till Fiat's två bultmönster är det inga problem alls om man letar runt lite.
Samma här som annars för övrigt. England är ett bra ställe att köpa ifrån. Engelska däcksfirmmor har priser ibland neråt en tredjedel av vad svenska firmor vill ha för samma fälg.
Här har du några. De längst ner sitter original på flera husbilsmärken och finns i en bred mix med bultmönstren, tumstorlekar och offset.

product_157-genesis_big.jpg
product_162-orion-4x4_big.jpg
product_227-fouco_big.jpg
product_163-rimfire_big.jpg

Att man skall tappa intresset och inte bry sig om bilens utseende när man är 63 låter hemskt i mina öron som jämt byggt om bilar, plockat på eftermarknadsfälgar m.m.
Hoppas det inte drabbar alla, i alla fall inte mig. :p:
(Ta det på rätt sätt Marianne & Ranko, inte illa menat, och alla är vi olika, som tur är.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Det du skall hålla reda på är vilken hålbild du har 5/118 eller 5/130 som Fiat har .
ETvärdet som anger anläggningsytan på navet i förhållande till centrum på min Fiat är det ET68 och minskar man ET så kommer fälgen längre ut och man riskerar knäcka hjullagrena i förväg .
Navdiametern är på min 71,1mm finner du fälg med större navdiameter finns det navringar .
Maxlbelastning/fälg måste du även kolla .

OM du sedan väljer 16,17 eller 18 tumsfälgar så är det upp till dej och du får ju då kompensera däckets profil till önskad rulldiameter .
dock måste även däcket ha rätt loadindex.


Jag bytte för 4 årsedan från 15" 215/70-15 originalfälg till 16" alufälg och 215/75-16 och jag valde att öka rulldiametern för hastighetsmätaren stämde så dåligt aldrig har dom nämnt något om detta på bilprovningen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Alufälgar

Hejsan, det finns rätt stort utbud på alufälgar till husbilar faktiskt. Till Fiat's två bultmönster är det inga problem alls om man letar runt lite.
Samma här som annars för övrigt. England är ett bra ställe att köpa ifrån. Engelska däcksfirmmor har priser ibland neråt en tredjedel av vad svenska firmor vill ha för samma fälg.
Här har du några. De längst ner sitter original på flera husbilsmärken och finns i en bred mix med bultmönstren, tumstorlekar och offset.

Visa bilaga 90890
Visa bilaga 90891
Visa bilaga 90892
Visa bilaga 90893

Att man skall tappa intresset och inte bry sig om bilens utseende när man är 63 låter hemskt i mina öron som jämt byggt om bilar, plockat på eftermarknadsfäljar m.m.
Hoppas det inte drabbar alla, i alla fall inte mig. :p:
(Ta det på rätt sätt Marianne & Ranko, inte illa menat, och alla är vi olika, som tur är.)

M.v.h. JANKRO.

Dom med svart och lite alu ser läckra ut. Nu ska jag fundera över vintern. Men nya fälgar ska det bli.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Alufälgar

Jag har denna fälgen (Inc Hunter) från Specialfälgar på min bil. Tycker den är jättesnygg. Men, jag passar på att varna för den pga attde blanka ytorna oxiderar snabbt. Jag har reklamerat fälgarna & skall byta mot en annan modell som är hellackad ljusgrå.
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    9 KB · Visningar: 787

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar

Inga problem JANKRO : ) Budgeten sätter vissa begränsningar, inte minst med en "kräsen" fru som min älskade Marianne, som fryser jämnt om fötterna. Dessutom vill hon ha färska frallor i alla fall på lördagar (oavsett var vi är). Fälgarna fick vi i paketet men det tillkom gasolspis med ugn, massor med värme i bilen, bra solceller och annat smått krimskrams som vi "killar" kan klara oss ganska bra utan några större problem, he, he...

Draumur, köp självklart dina fälgar i den kulör som du själv gillar, det viktigaste är att du blir nöjd i slutändan.

... och 63 är ingen ålder, bara något som finns på pappret. Än finns det ruter i "gubben", bara kvinnan är nöjd...he, he...


Min favoritgubbe (inlindad i ett lakan, han hade inte ens skor på sig):
favoritgubbe.jpg
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Hejsan, det finns rätt stort utbud på alufälgar till husbilar faktiskt. Till Fiat's två bultmönster är det inga problem alls om man letar runt lite.
Samma här som annars för övrigt. England är ett bra ställe att köpa ifrån. Engelska däcksfirmmor har priser ibland neråt en tredjedel av vad svenska firmor vill ha för samma fälg.
Här har du några. De längst ner sitter original på flera husbilsmärken och finns i en bred mix med bultmönstren, tumstorlekar och offset.

Visa bilaga 90890
Visa bilaga 90891
Visa bilaga 90892
Visa bilaga 90893

Att man skall tappa intresset och inte bry sig om bilens utseende när man är 63 låter hemskt i mina öron som jämt byggt om bilar, plockat på eftermarknadsfäljar m.m.
Hoppas det inte drabbar alla, i alla fall inte mig. :p:
(Ta det på rätt sätt Marianne & Ranko, inte illa menat, och alla är vi olika, som tur är.)

M.v.h. JANKRO.

Jag köpte mak fäljar mattsvarta 16t det blev jättefint och mycket tystare o mjukare gång men spårviden blev bredare så jag fick sätta på större stänkskydd fram från sören ericson i Oskarshamn mvh håkan
 
Toppen