• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alufälgar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Alf,
Goldschmitt säljer Adapterskivor (mellanlägg) för att gå upp från 15' till 16' fälgar på Fiat Light chassin. Adaptern ger monterad hålkretsen 5*130 som är den korrekta för 16' hjul.

Fördelarna är flera med 16' hjul är lägre bränsleförbrukning/motorvarv, högre bärighet med rätt fälgar t.ex. de snygga Dynamics fälgarna som "MASTER" länkat till i tråden.

:) Stefan

Det är inte så bra med spacers med ändrad helbild för skall du ha samma ET som original och spacern är 30mm måste ETmåttet på fälgen vara 98 för det skall vara exakt.
 
F

F.d. 29991

Guest
Sv: Alufälgar

Hej jag bytte mina orginalfälgar 15 tum till 16 tum och efter en del letande,så passar fälgar från OPEL VIVARO bultcirkel 118mm navhål 50mm.Har nu 205-65-16 ökade rulldiametern med 2,9 procent,tar man 215-65-16 ökar den till 4,9 procent allt lagligt enl.Bilprovningen! MVH Bernt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Jag monterade Alko:s originalfälgar som Eura har som standardtillbehör.
Att gå på ett avikande ET är som att be om trasiga hjullager.
Fast det beror också på tyngd på bil och hur mycket man kör.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

En liten undran bara, varför monterar man aluminiumfälgar? Sparar man vikt eller är det bara utseende. Tycker i o för sig att det ser bra ut med fina fälgar men sparar man något eller???är det bara en kostnad?
Läser man på forumet så funderar ju många på utgifter för däck avseende slitstyrka och kvalitet men tycks inte tveka angående kostnaden för fälgarna som ju egentligen "bara" förskönar det hela.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alufälgar

Det finnes tilfeller hvor alufelgene er tyngre enn stålfelgene, men forskjellen i vekt er ikke stor for samme aksellast.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

En liten undran bara, varför monterar man aluminiumfälgar? Sparar man vikt eller är det bara utseende. Tycker i o för sig att det ser bra ut med fina fälgar men sparar man något eller???är det bara en kostnad?
Läser man på forumet så funderar ju många på utgifter för däck avseende slitstyrka och kvalitet men tycks inte tveka angående kostnaden för fälgarna som ju egentligen "bara" förskönar det hela.

Jag tycker det är riktigt trist att hålla stålfälgarna med hjulsidor rena.
Sedan är det förstås snyggare. Fick tag på fälgar till bra pris och använder originaldäcken. Fixar sedan vinterdäck till stålfälgarna.

Så i slutända blir det inte så dyrt, har jag inbillat mig:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

En liten undran bara, varför monterar man aluminiumfälgar? Sparar man vikt eller är det bara utseende. Tycker i o för sig att det ser bra ut med fina fälgar men sparar man något eller???är det bara en kostnad?
Läser man på forumet så funderar ju många på utgifter för däck avseende slitstyrka och kvalitet men tycks inte tveka angående kostnaden för fälgarna som ju egentligen "bara" förskönar det hela.


Bror: I mitt fall är det bara fåfänga och att det är snyggt :) ;-)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar

På vår bil gjorde det ca -1Kg per hjul, men inte var det som var skälet, sedan blev det spacers, och då var den fördelen borta! :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Alufälgar

Svårt att förklara.
Bara för att man kan............... Faktiskt inte för andras skull, utan bara för min egen skull, och tillfredsställelse.

Hmmm, Bror. Tål att fundera på :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar

Det är i garaget problem att montera 16" fälgar när det är 15" original och det är vara se till att man köper med 5/118.
Jag har ju 15" original och mätaren visade ju så fel så jag monterade 16" och gick upp i rulldiameter så stämde mätaren bättre samt fick jag ner varvtalet lite.
Dom jag har heter StilAuto Cargo Et 60.
Mer finns att läsa här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/402975
Dock var dom ruggigt dåligt lackerade på insidan vilket jag gjorde själv för ÅF tyckte det var okay med oxidation på insidan efter 2,5 månader.
Hej,vilken storlek av däck använder du,jag kommer också att byta till 16" hjul.
och funderar att använda 215/75-16 .
Här finns en bra site om man vill kolla olika däckstorlekar!
Tom
Däck och fälgar - AlltomBilen.com - För dig som inte vill sluta leka med bilar...
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar

I fälgen är det ingjutet LI 118 och företaget sa att det var bärigheten på den.

LI står för "Load Index" och är en industriell standard för att märka däck med maximalt konstruerade belastningstrycket. Merparten av dagens fälgtillverkare använder samma märkning för att göra det enkelt för sina kunder i urvalet av alternativ.
Load index 188 står t.ex. för max. 1320 kg.
 
Toppen