• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till Outlook Express

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter att ha varit kund hos Telia i många år, så tog jag det stora språnget över till mobilt bredband (tele2), fungerar utmärkt inte bara hemmavid utan även i husbilen. Min gamla inkörda e-postadress försvann i samma veva och jag försökte först ersätta Outlook Express med gmail, men fick ge upp för vi kom inte överens alls.

När jag försökte bli av med gmail, så visade det sig att gmail blir man inte av med i första taget. Till slut blev jag så förbannad så att jag tog bort stora delar av Google. Det var enda möjligheten att bli fri från detta xxxxx gmail.

E-postadress måsta man ju ha nuförtiden så jag fixade ett e-postkonto hos Hotmail och även här blev jag besviken! Programmet tycks ju i första hand vara ett forum för tonåringar med helt andra intressen än vad vi gamla gubbjävlar har. En massa för mig totalt ointressant information om amerikanska filmstjärnor m.m. och det programmet, misstänker jag, planterar massor med cookies och annat skräp i datorn.

Finns det verkligen inget vettigt alternativ till Outlook Express! Tele2 är tyvärr inte intresserade av att hjälpa till med e-posten när det gäller det mobila bredbandet!

Kom att tänka på en sak: Kan jag möjligen behålla Outlook Express på något sätt och fixa en epostadress utan att blanda in Google och liknande mastodonter och slippa allt reklamskräp som dom fullständigt bombarderar sina kunder med?

Mobil Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Alternativ till Outlook Express

Hej Jappe och tack för ditt fina mail. Om du går in på SPRAY så kan du få en mail från dom. Det gjorde jag när jag gick över till Mobilt. Om Du behöver hjälp så ring mig senare under dagen å skall jag försöka hjälpa Dig, / Kurt.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Outlook Express

Janne
tror du også det kan fungere for halvgamle kællinger :D
vi har gjort det samme som Jappe og fra 1.11 må vi ha ny emailadresse
da forsvinder den gamle fra teledanmark
hilsen Marianne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Alternativ till Outlook Express

hej Jappe

Firefox har thunderbird kolla det lär vara 2 bra program en webbläsare och ett mailprogram passar nog oss Gubbar:D
vet flera som kör Thunderbird (menar programmet) och dom är bra nöjda med det

Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Outlook Express

Vad gör jag för fel? Jag använder gmail och det fungerar perfekt och jag får ingen reklam. Men jag har bara haft det igång ett par månader så det kanske kommer. Problem och skräppost alltså.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Outlook Express

Hej. Vi använder Live.com ( Hotmail). Har så gjort i ca 1 år och det fungerar utmärkt. / Yvonne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alternativ till Outlook Express

Michael, du har nog inte gjort fel, till skillnad från mig. Gmail och jag kom bara inte överens; man kan ju inte bli kompis med alla jämt! Nu kör jag spray och det tycks fungera bättre ihop med mig.
Lycka till med gmail i fortsättningen!

Jappe
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Alternativ till Outlook Express

Jag har Hotmail-adr när jag svarar på nåt på webben. På jobbet och hemma använder jag Outlook, kalas! Sen har jag sen gamalt en Yahoo-adr.

Bra att ha lite olika :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Outlook Express

Problemet for mange med gmail og hotmail er at en blir lurt til å tro at en MÅ bruke web-mail for disse tjenestene. Sett opp definisjon av kontoen i Thunderbird, Outlook, Windows Live Mail (Vistautgaven av Outlook express) eller andre mailklienter og slipp unna reklamen.

Det er et problem spesiellt når en bruker trådløssoner, men også på enkelte 3G nett: hvilken server setter en opp for utgående mail? Det finnes noen få frie som en kan abonere på bruken av, selv benytter jeg meg nå av en fra dyndns.
SMTP er en tjeneste som normalt har filter som slipper gjennom to typer oppkobling: meldinger til lokale mailkontoer på serveren eller meldinger fra kunder på leverandørens nett for videresending ut i verden. Det finnes en tredje mulighet, det er for registrerte brukere av denne tjenesten - dette er hva dyndns har på sine servere.

Hvis noen kjenner til en gratis SMTP tjeneste med pålogging som ikke er bundet opp mot et etablert kundeforhold på noe annet så legg ut informasjon.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Outlook Express

Har ni inte prövat Opera Webbläsare den har även opramail, värt att pröva utan kostnad.
Kastanj.

Kom på en grej den är på utrikiska "engelska".
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Outlook Express

Har ni inte prövat Opera Webbläsare den har även opramail, värt att pröva utan kostnad.
Kastanj.

Kom på en grej den är på utrikiska "engelska".

Made in Norway - tja kjenner folket bak, last ned International utgave og gå så til Opera's language files og velg hvilket språk den skal snakke. Svensk er tilgjengelig for alle utgaver.
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Alternativ till Outlook Express

Hemma använder jag Safari, funkar väldigt bra på sökningar på de flesta webb-sidorna man söker på. Firefox är inte tokigt heller.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Alternativ till Outlook Express

Vi använder yahoo.se. Fungerar väldigt bra för oss. En fundering. Har Husbilsklubben någon möjlighet att ordna en e-post adress för medlemmar?? Ex: evaoborje@hbk.se
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Outlook Express

Som erfaren teknikker på mailtjenester, det er vesentlig tyngre å administrere en mailserver for noen tusen brukere enn en webserver. Disse to tjenestene måtte ligge på hver sin maskin - endel ekstra kostnad både ved anskaffelse og ved drift. Ved 2000 brukere ville kostnaden på en slik server første året bli mellom 50 og 100 kr, pr bruker. For færre brukere så blir kostnaden pr.bruker høyere. Jeg tror ikke vi i HBK er klare for en slik tjeneste ennå, selv om det er et par andre enn meg som kan administrere en slik server.
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Outlook Express

Hej Jappe
Har nog provat det mesta både privat och företaget men kommit fram till att Mozillas Thunderbird är det bästa, använder även Mozillas webbläsare Firefox som jag tycker är övelägsen på de flesta punkter. laddas hem gratis från www.mozilla.com
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Outlook Express

Holder med Frankia7 - privat bruker jeg firefox og thunderbird, på jobben driftet jeg noen hundre brukere med IE og Outlook med egne exchange servere. Et alternativ som og kan fungere er Opera sin webleser med innebygget mail klient. Både Opera og mozilla sine produkter finnes på de fleste språk, og de har en del sikkerhet innebygget som hjelper en å unngå trøbbel.
 
Toppen