• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alltele

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Sv: Alltele

Hej!
Samma problem för oss här i Torre del Mar, faktura på drygt 9.000, det löste sig också efter mailväxling men jag hoppas AllTele snart får ordning på faktureringen. Har för övrigt fungerat utmärkt både på vägen ner och här nere.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Alltele

Vi har också Alltele och fick ett stort tillägg på fakturan för gprs-trafik i Europa. Men samma belopp var avdraget, så slutsumman blev rätt. Det verkar som att de har lärt sig.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Ja, bra att att vissa är vakna så att saker kommer på rätt köl. Jag har haft AllTele i omgångar och det har alltid varit små frågeställningar, men allt reddes ut i slutändan.

Igår kväll bröts min "AllTele" uppkoppling mot TelenorS WiFi men nu fick jag reda på att det är problem med en (flera) mast (er) runt Göteborg. Tur att vi har en snäll granne som låter oss "låna" deras WiFi (Telia) tills Telenor får ordning på sitt. Chattar man med AllTele då får man hjälp direkt! Hoppas att masterna har ingenting med EU toppmötet att göra annars kan det dröja längre...
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Alltele

Fick min faktura som gällde fom 171011, mina avtal skulle aktiveras och gälla fom 171101
väntar med spänning på deras svar.

Jojje
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: Alltele

Bom Dia
Är just nu i Silves och har bara gott att säga om All Tele ( förutom ett par faktura fadäser ).
Marianne & Franko: Juliette på Alltele är ju superbra som kontaktperson , tack för det.
Tittar på SVT och Tv 4 efter behov och har full koll på " förbrukningen " via All tele - appen. Det enda jag inte har koll på är varför det inte fungerar för Brynäs när vi nu blev av med Melin ???
// Bosse i ett varmt Portugal
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Vi får ständiga surf-avbrott på vodafone (ES) då t.ex. Google låser sig helt. Först efter omstart av router'n, nollställning av nätet och några andra "trix" blir vi återigen insläppta på nätet. Vi har 4-5 staplar 4G så till nätet kommer vi men inte längre. Alltele har ingen aning varför det är så men har lovat att kolla med Telenor.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Vi har 2 st. Huawei som beter sig på samma sätt (har testat att skifta SIM-kort). Matas konstant under användning från en fastansluten USB hona (en av 3 st.) med 5V 1A uttaget.

4DA4D3E8-1697-4BA5-977B-865E9BB1F911.jpeg

Man kan säga att det fungerar bättre med MacBook än iPad-en. Har Googlat utan vidare resultat. Har kollat IP adresser 192.168.8.101 - 102, masken 255.255.255.0 och routeradress 192.168.8.1 och allt stämmer. Ja, viss spänningsfall kan förekomma om TV, kylen och pumpen går samtidigt, men router har eget batteri så det borde inte inverka, eller (?). J

Edit (25 min senare): just nu inga spänningsfall och ändå hängde ”det” upp sig sen sist jag var inne på HBK. Gjorde en updattering av paddan emellan, sen var jag tvungen starta om alltihop (paddan, routern och uppkopplingen) så nu går det ett tag. Hopplöst Kenjon!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alltele

Nå kommer de vanskelige frågorna :D henger det seg etter en perioden med mye aktivitet eller etter omtrent samme tid uansett belastning? Du har samme konfigurasjon som i Sverige? Fungerte det bra i Sverige og underveis til Spania? Med roaming kan du koble deg opp på andre nett enn Vodafone, tvangsvelg ett av de andre - Orange eller Telephonica er ofte sterkere enn Vodafone.

Belastningsproblemer på ett nett kan ligge både i router og på nettet, Vodafone er ikke kjent for ekstremt bra roaming tjenester. Tidsproblemer er nesten alltid en funksjon på nettet, og APN routing (som benyttes ved roaming) er tidligere ikke blitt kraftig testet med tung last.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alltele

Jag har haft liknande problem med en DHCP server i en router som blandade ihop adresser när leasetiden gick ut så det blev IP konflikter.
Löstes genom att sätta längsta möjliga leasetid samt låsa IP till mac-address på mina kända enheter.

Har även haft problem med 4G som växlar ständigt mellan 3G o 4G och detta blir bättre genom att låsa antingen till 3G eller 4G beroende på vilken som verkar fungera bäst. På 4G kan man oftast även låsa frekvens. Välj lägsta möjliga frekvens som fungerar så brukar det bli stabilare men man kanske tappar något i bandbredd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Knut & Håkan!

Jag tror att mitt problem ligger på samma sätt som Håkan beskriver. Ska titta på det när laddningen är klar. Mina subprocesser fungerar inte längre som en gång i tiden när jag var arbetsaktiv. Nu är jag bara slö och vill dricka vin, äta gott och strunta i Facebook då HBK är 1000 ggr bättre
 
Toppen