• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alldeles färsk husbilsägare. Vad ska jag tänka på?

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Packa ungefär hälften vad ni tror er behöva inför varje resa, sen när det är inpackat i bilen, plocka ur hälften igen.
Det är egentligen otroligt hur lite grejor man klarar sig med, kontra huir mycket skit man lastar in i bilen inför resorna.

Ett närliggande tips är; Ha pengar på kontokortet och köp det ni kommer på att ni behöver medan ni är på resande fot istället för att ha långa "scoutpacklistor" att gå efter.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Viktigt att gå igenom hb med säljaren så du vet och kan alla funktioner , avtappningskranar mm , sen i övrigt är det inget märkvärdigt i sig man behöver inte göra det så märkvärdigt egentligen . Efter en säsong kan du det här med hb,
 

Reskuben

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
38530
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har just köpt en husbil som vi hämtar om 1 vecka. KABE TM från 2006. Vi kommer få lov att ha den ute första vintern. Har förstått det här med att tömma ur allt vatten överrallt, fylla dieseltanken, ta in startbatteri samt koppla från bodelsbatteri.
Ska vi tänka på något annat?

Funderar också på om vi kanske behöver ha el påkopplat för värme just denna vinter då den måste stå ute?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej!
Vi har just köpt en husbil som vi hämtar om 1 vecka. KABE TM från 2006. Vi kommer få lov att ha den ute första vintern. Har förstått det här med att tömma ur allt vatten överrallt, fylla dieseltanken, ta in startbatteri samt koppla från bodelsbatteri.
Ska vi tänka på något annat?

Funderar också på om vi kanske behöver ha el påkopplat för värme just denna vinter då den måste stå ute?
Har du dränerat bilen så behöver du inte ha på någon värme.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Om du har laddat startbatteriet behöver du inte ta in det,det räcker med att lossa en pol. Batteriet trivs bäst i kyla.
BBa
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej! Oki. Tack för svar. Dumma frågor kanske. Jag tänkte på att den står ute och det kan bli snö på länge.
Tänker att med lite värme på smälter det.
Problemet med "lite" värme är att det bildas is och fukta. Antingen full värme eller ingen alls, runt 10 grader gör att det blir mycket fukt i bilen så det bästa är ingen alls. Det finns inga dumma frågor och välkommen till forumet förresten, det glömde jag att skriva :)
 

Adria Sonic

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
35715
Medlemskap
2024
Problemet med "lite" värme är att det bildas is och fukta. Antingen full värme eller ingen alls, runt 10 grader gör att det blir mycket fukt i bilen så det bästa är ingen alls. Det finns inga dumma frågor och välkommen till forumet förresten, det glömde jag att skriva :)
Glöm inte att ställa in några "torrbollen", det gör susen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Enligt min mening är torrbollen utkastade pengar. Om inte husbilen är hermetiskt tillsluten fyller omgivande luft på ny fukt efterhand som torrbollen absorberar.
Njae, det beror väl på om du vill ha lite torrare i husbilen än omgivande luftfuktighet utomhus? Visst måste det fortgå över tid och bollarna tömmas kontinuerligt men enligt mig funkar det. Jag har gått ett steg till och har en lite sorptionsavfuktare i bilen över vintern. Jag har mindre relativ luftfuktighet inne i bilen än utanför. Fuktvandring pågår konstant för att utjämna miljöerna, men det funkar. (Kan nämna att jag har en likadan soptionsavfuktare i ett oisolerat och ouppvärmt förråd över vintern. Då kan jag t o m förvara dynor där.) Jämför ungefär med att ha värme i bilen när man bor i den. Det gäller att värma så mycket att man kompenserar för den kyla som vandrar genom väggar och luckor, inte minst ventilation. Det är väl ingen som tänkt tanken att man ska kunna värma upp husbilen en gång för alla och att den sedan ska hålla temperaturen? Ser den relativa luftfuktigheten i husbilen på ungefär samma sätt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej alla rutinerade! Som jag läst inlägg de senaste dagarna. Så intressant. I morgon hämtar vi vår första husbil och jag undrar lite grann.... Försäkring har vi ordnat med, vinterförvaring har vi fixat. Känns lite trist att vår säsong börjar med att ställa av den för vintern och här kommer min fråga. Hur fungerar det här med att ställa på och av? Vem gör man det hos? Försäkringsbolaget eller? Hur ofta kan/bör man göra det? Har ni något bra tips för vinterförvaringen ex ska man ta in madrasser eller kan de ligga / stå kvar? Den ska stå i en kall lada. Ojojoj känns som om det är massor jag vill veta men inte vet vad jag ska fråga om haha.
Skaffa Husbilsboken. Där finns mycket matnyttigt för "nybörjare.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vill man hellre ha fukt i dynor och textilier så kan man skippa torrbollen och spara några kronor.
Har aldrig fått fukt i dynor eller textilier i de husvagnar och husbilar jag haft sedan 80 talet.....och aldrig använt torrbollar. Men jag har naturligtvis sett till att de varit ordentligt torra och städade då de ställts in för vinterförvaring.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har gått ett steg till och har en lite sorptionsavfuktare i bilen över vintern.
Blev lite nyfiken på en sorptionsavfuktare, i mitt fall en typ wdd80.

Jag skulle vilja ha den att bara gå ett begränsat antal timmar per dygn,
men samtidigt avråds man i bruksanvisningen från att ansluta enheten till en extern timer.
Misstänker att just "sorbtions"-funktionen inte fungerar då och hinner torka ur,
om man abrupt bryter strömmen, fast det är ju bara min egen gissning.

Vore kul att veta hur du har din avfuktare inställd... på kontinuerlig drift, eller?
En annan sak jag funderade på, stannar den av sig självt, när det plötsligt blir minus-grader?
Å andra sidan behövs nog inte avfuktaren då, men reglerar maskinen detta...?

Det är ju mest nu under hösten, som det förhållandevis är onormalt hög luftfuktighet
och då skulle det nog sitta bra med en sådan i husbilen.
Som t.ex idag, när regnet ligger som en våt filt över nejden och vi har runt 83 % i husbilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Blev lite nyfiken på en sorptionsavfuktare, i mitt fall en typ wdd80.

Jag skulle vilja ha den att bara gå ett begränsat antal timmar per dygn,
men samtidigt avråds man i bruksanvisningen från att ansluta enheten till en extern timer.
Misstänker att just "sorbtions"-funktionen inte fungerar då och hinner torka ur,
om man abrupt bryter strömmen, fast det är ju bara min egen gissning.

Vore kul att veta hur du har din avfuktare inställd... på kontinuerlig drift, eller?
En annan sak jag funderade på, stannar den av sig självt, när det plötsligt blir minus-grader?
Å andra sidan behövs nog inte avfuktaren då, men reglerar maskinen detta...?

Det är ju mest nu under hösten, som det förhållandevis är onormalt hög luftfuktighet
och då skulle det nog sitta bra med en sådan i husbilen.
Som t.ex idag, när regnet ligger som en våt filt över nejden och vi har runt 83 % i husbilen.
Jag har 2 st WDD 80. Den ena är nog snart 10 år gammal..., tror den hette något annat då men de fungerar likadant.
Den i husbilen har jag hygrostaten inställd på 60% och fläkten på lägsta hastighet. Den är då väldigt strömsnål och slutar jobba när den relativa luftfuktigheten understiger 60% för att börja jobba igen när luftfuktigheten stiger. Fläkten jobbar en stund längre för att skona sorptionshjulet. Det är därför man aldrig ska bryta strömmen tvärt. Jag har ett frostskydd men eftersom jag bor i södra Skåne behöver det nästan aldrig gå in. Dessutom är den torra luften från avfuktaren lite varmare än den omgivande, vilket för mig gör att det i princip alltid är över +5 i husbilen, även om det är betydligt kallare utanför. Det fungerar absolut att kallställa utan avfuktning om man gör rätt, men vi gillar det här! :)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Jag har 2 st WDD 80. Den ena är nog snart 10 år gammal..., tror den hette något annat då men de fungerar likadant.
Den i husbilen har jag hygrostaten inställd på 60% och fläkten på lägsta hastighet. Den är då väldigt strömsnål och slutar jobba när den relativa luftfuktigheten understiger 60% för att börja jobba igen när luftfuktigheten stiger. Fläkten jobbar en stund längre för att skona sorptionshjulet. Det är därför man aldrig ska bryta strömmen tvärt. Jag har ett frostskydd men eftersom jag bor i södra Skåne behöver det nästan aldrig gå in. Dessutom är den torra luften från avfuktaren lite varmare än den omgivande, vilket för mig gör att det i princip alltid är över +5 i husbilen, även om det är betydligt kallare utanför. Det fungerar absolut att kallställa utan avfuktning om man gör rätt, men vi gillar det här! :)
Har en likadan och gör precis som du.
Jätte stor skillnad hur det känns inne i husbilen!
(Det blir ett par liter vatten på några dagar (nu på hösten), så vad en liten torrboll kan göra i jämförelse kan man undra.)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vill man hellre ha fukt i dynor och textilier så kan man skippa torrbollen och spara några kronor.
Med några års uppehåll har jag haft husvagn/husbil sedan 60-talet. Testade det där försäljningstricket med Torrbollen några år för det skulle vara så bra men märkte ingen skillnad så det slutade jag med. Ser bara till att den inbyggda ventilationen i vagnen hålls öppen, det räcker. Om jag fått problem med fukt så hade det berott på läcka någonstans.

Torrbollen kunde användas som dammbindare på grusväg men det är onödigt dyrt till det. :)
 
Toppen