• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alldeles färsk husbilsägare. Vad ska jag tänka på?

Larssons2

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35200
Medlemskap
2024
Hej alla rutinerade! Som jag läst inlägg de senaste dagarna. Så intressant. I morgon hämtar vi vår första husbil och jag undrar lite grann.... Försäkring har vi ordnat med, vinterförvaring har vi fixat. Känns lite trist att vår säsong börjar med att ställa av den för vintern och här kommer min fråga. Hur fungerar det här med att ställa på och av? Vem gör man det hos? Försäkringsbolaget eller? Hur ofta kan/bör man göra det? Har ni något bra tips för vinterförvaringen ex ska man ta in madrasser eller kan de ligga / stå kvar? Den ska stå i en kall lada. Ojojoj känns som om det är massor jag vill veta men inte vet vad jag ska fråga om haha.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar, men tänk på att tappa ur allt vatten, skriv vad du har gör bil så får du nog svar, har du instruktionsbok?
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Ta det lungt i början och inte så långt första gångerna. Prova er fram med allt i husbilen. Om ni stöter på frågor så kolla internet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
..................... vår säsong börjar med att ställa av den för vintern och här kommer min fråga. Hur fungerar det här med att ställa på och av? Vem gör man det hos? Försäkringsbolaget eller? Hur ofta kan/bör man göra det?

Hej, hur ofta man kan/bör ställa av beror delvis på årsmodell och därmed skatteklass på bilen. Det är/blir även lite olika regler beroende på skattekostnaden.
Man kan kanske säga att årsskatten på en "normalstor" husbil är från 0:- för de äldsta till ca. mellan 4.600:- till 37.000:- för de beskattade, och en del äldre som är reggade som tung lastbil hamnar också i en egen relativt låg skatteklass.
Så skatteklassen betyder mest för vilken variant av avställning/avställningar som brukar användas på bilen.
Men gemensamt för alla är nog att man i alla fall ställer av dem under längre uppehåll typ vinteravställning, för då övergår i de flesta fall också försäkringen automatiskt till en billigare avställningsförsäkring eftersom man inte framför bilen på vägen med de riskerna under avställning.
Den biten kan man läsa om i försäkringspapperen, eller kolla upp per telefon så man är helt säker på exakt hur bilen är försäkrad vid avställning om något skulle hända.

Beträffande bilen och stå i kallutrymme under vintern.
Mycket att skriva fullständig lista på här och nu, men vatten i husbilssystemet/färskvatten både i tankar/behållare, pumpar, v.v. beredare rör/slangsystemet/kranar samt spolningen av toan måste tömmas och ev. blåsas ur.

Lite beroende av utförande så bör/skall man nog koppla loss bobatteriet/batterierna om man inte förvarar dem hemma lösa.
Man bör/måste också koppla loss startbatteriet, och ev. ta med även det hem.

Bobatterierna bör/måste kopplas bort för det kan finnas något om drar ström från bobatterierna även om huvudbrytaren är av.
Startbatteriet måste i princip kopplas bort för där ligger både minne till radion och ev. larm, fjärrkontroll och bildator m.m. och drar ström, som ibland inte ens klarar mer än några veckor utan underhållsladdning.
Om man inte kopplar bort batterierna så kan de vara helt urdragna och bortom all räddning efter några månader.

Och så möss.... Det är svårt att bli säkrad och finns många varianter för att skydda sig, och även svårt att i förväg veta om bilen är "mustät" eller inte förrän på vårkanten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Larssons2

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35200
Medlemskap
2024
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar, men tänk på att tappa ur allt vatten, skriv vad du har gör bil så får du nog svar, har du instruktionsbok?
Så skönt att höra, har förmodligen många frågor framöver... Vi har köpt en SunLight A72. 2018 hämtar den i eftermiddag då vet jag lite mer men förmodar att där finns en instruktionsbok.
 

Larssons2

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35200
Medlemskap
2024
Hej, hur ofta man kan/bör ställa av beror delvis på årsmodell och därmed skatteklass på bilen. Det är/blir även lite olika regler beroende på skattekostnaden.
Man kan kanske säga att årsskatten på en "normalstor" husbil är från 0:- för de äldsta till ca. mellan 4.600:- till 37.000:- för de beskattade, och en del äldre som är reggade som tung lastbil hamnar också i en egen relativt låg skatteklass.
Så skatteklassen betyder mest för vilken variant av avställning/avställningar som brukar användas på bilen.
Men gemensamt för alla är nog att man i alla fall ställer av dem under längre uppehåll typ vinteravställning, för då övergår i de flesta fall också försäkringen automatiskt till en billigare avställningsförsäkring eftersom man inte framför bilen på vägen med de riskerna under avställning.
Den biten kan man läsa om i försäkringspapperen, eller kolla upp per telefon så man är helt säker på exakt hur bilen är försäkrad vid avställning om något skulle hända.

Beträffande bilen och stå i kallutrymme under vintern.
Mycket att skriva fullständig lista på här och nu, men vatten i husbilssystemet/färskvatten både i tankar/behållare, pumpar, v.v. beredare rör/slangsystemet/kranar samt spolningen av toan måste tömmas och ev. blåsas ur.

Lite beroende av utförande så bör/skall man nog koppla loss bobatteriet/batterierna om man inte förvarar dem hemma lösa.
Man bör/måste också koppla loss startbatteriet, och ev. ta med även det hem.

Bobatterierna bör/måste kopplas bort för det kan finnas något om drar ström från bobatterierna även om huvudbrytaren är av.
Startbatteriet måste i princip kopplas bort för där ligger både minne till radion och ev. larm, fjärrkontroll och bildator m.m. och drar ström, som ibland inte ens klarar mer än några veckor utan underhållsladdning.
Om man inte kopplar bort batterierna så kan de vara helt urdragna och bortom all räddning efter några månader.

Och så möss.... Det är svårt att bli säkrad och finns många varianter för att skydda sig, och även svårt att i förväg veta om bilen är "mustät" eller inte förrän på vårkanten.

M.v.h. JANKRO.
Tack för värdefull information, mycket att tänka på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ta ur allt ätbart,städa lådor/skåp från smulor så minskar mössens intresse.
Ställ dynor på högkant,det mesta övrigt kan du ha kvar i bilen.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Beträffande bilen och stå i kallutrymme under vintern.
Mycket att skriva fullständig lista på här och nu, men vatten i husbilssystemet/färskvatten både i tankar/behållare, pumpar, v.v. beredare rör/slangsystemet/kranar samt spolningen av toan måste tömmas och ev. blåsas ur
Det finns tips på hur detta går till i en del trådar. Kanske någon som har dessa trådar lätt tillgängliga?
Hittar ej själv dessa just nu
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag är också helt ny vad gäller camping och husbil:) Läste på massor innan vi köpte vår husbil.
Det jag kan ge som tips är att lär dig bilen ordentligt innan du ger dig ut på vägarna, träna på tomma parkeringar eller liknande så du vet vart du har bilen i längd och bredd och glöm inte att mäta höjden ;-)

Inte kul att möta fordon som ligger mitt i körbanan på Trollstigen eller liknande ställen.

(Som gammal lastbilschaufför så sitter det här i ryggmärgen)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är också helt ny vad gäller camping och husbil:) Läste på massor innan vi köpte vår husbil.
Det jag kan ge som tips är att lär dig bilen ordentligt innan du ger dig ut på vägarna, träna på tomma parkeringar eller liknande så du vet vart du har bilen i längd och bredd och glöm inte att mäta höjden ;-)

Inte kul att möta fordon som ligger mitt i körbanan på Trollstigen eller liknande ställen.

(Som gammal lastbilschaufför så sitter det här i ryggmärgen)

Saknar det allra viktigaste,
Väg husbilen, helst innan köp, men alltid den första resan, så man vet vad ekipaget väger i verkligheten.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Saknar det allra viktigaste,
Väg husbilen, helst innan köp, men alltid den första resan, så man vet vad ekipaget väger i verkligheten.
Ja att ha koll på vikten får man inte glömma. Såg en husbil där det bara var 27kg kvar att lasta:D efter att man fyllt med allt möjligt bråte.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Framför allt, ta det lugnt. Väx in i bilen och husbilscampandet i er takt. Fortsätt ställ frågor och fortsätt att kolla in det här fantastiska forumet. Sen kan du också googla och ställ frågor på Youtube! Grattis till val av livsstil! =)
 

Larssons2

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35200
Medlemskap
2024
Framför allt, ta det lugnt. Väx in i bilen och husbilscampandet i er takt. Fortsätt ställ frågor och fortsätt att kolla in det här fantastiska forumet. Sen kan du också googla och ställ frågor på Youtube! Grattis till val av livsstil! =)
Tack snälla. Så trist att det är liksom slut på säsongen nu (vi ska inte använda den i vinter), man vill ju ut nu,haha. Just nu strosar jag bara runt i den och tänker på hur härligt det ska bli. Håller med om att detta forum verkar fantastiskt och framförallt positivt. Har både googlat och youtubat...... Längtar efter våren........
 
Toppen