• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alldeles färsk husbilsägare. Vad ska jag tänka på?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här har du en annan checklista inför vintern.
 

Bilagor

  • prepair_for_winter-se.pdf
    99,4 KB · Visningar: 35

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Når du har gjort alt som på checklisten i indlæg 41, så husk på at hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude om vinteren, så kan din husbil også tåle det.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Superbra lista! Tack för den. Om man ska använda någon gång under vintern, hur ska man tänka då?
Kjell1351 har redan skrivit vad som gäller när du vinterställer den igen.

Men det finns även ett par saker som är annourlunda när man ska ge sig iväg med en vinterkall bil.

Bilens frostsäkring är öppen om det är kallt och den har fungerat som den ska. Då måste du vänta tills bilen är tillräckligt varm och frostsäkringen kan stängas innan du kan fylla på vatten. Såvida du inte tar "fullt ansvar själv" och spärrar frostvakten i stängt läge. Jag gör så genom att sätta en träkil mellan frostvaktens knapp och luckans tröskel. Jag tvingar alltså knappen att bli intryckt. Då kan jag fylla på vatten hemma utan att ha värmt upp bilen. Men jag får inte glömma att ta bort kilen så att frostvakten fungerar som den ska när den behövs.

När jag fyller på vatten kör öppnar jag varmvattenkranarna och pumpar därmed ut luften och in vattnet i varmvattenberedaren. Men om inte pumpen är helt tömd på vatten sedan tidigare kan det ha frusit i den och då går säkringen om pumpen startas. Är det bara några minusgrader räcker det kanske med att låta vattnet som man fyller i värma pumpen så att isen smälter inom någon minut.

Det jag skriver ovan har funkat för mig när det inte varit alltför kallt. Är det mycket kallt ska man nog vänta att fylla och köra pump tills bilen hunnit värmas upp.

Det kan finnas mer som behöver göras när man startar upp en kall bil. Men jag tror det är vattnet som är kritiskt.
 
Toppen