• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alla dessa verktyg!

F

F.d. 25867

Guest
Sv: Alla dessa verktyg!

I bilen: En kryssmejsel, en vanlig mejsel och en liten skiftnyckel. Och silvertejp givetvis.

Resten, inklusive reservhjul samt lagningsats, är hemma. Liksom 12V dammsugare. De hittar man som sagt hos grannar, Fiat-assistans eller bensinstation.

Och på kvällen igår slocknade bordslampan med led. Fram med voltmätare för att kolla om ström finns i uttaget eller brått i ledningen eller om lampan är trasig? Men som sagt voltmätaren är hemma och vad gör man då: provar med andra lampor, tungan osv. och det var lampan. Klart!

M.a.o. det behövs ingen voltmätare! (Och skulle det behövas, vet jag att grannen här på ställplatsen i Manta Rota har en och som expert vill han alltid ställa upp!

Lämna hem dina verktyg! Om mekandet nu inte är det roligaste du vet att syssla med på resorna...

jyrki
Ha-ha, du behöver TVÅ "kryssmejslar". En med Philipsspår och en Pozidrive!
Tar du fel förstör du spåren.

F

F.d. 58939

Guest

Enda gången jag lämnat reservhjulet hemma till förmån för platsbesparande punkaspray är också den enda gång när jag verkligt behövt ett reservhjul då slitbanan på framhjulet separerade från däcket. Att stå där handfallen med sin tub med punkaspray och ett separerat däck sorteras in under levnadslärdomarna.

F

F.d. 58573

Guest

Förra veckan blev jag stående i Skåne med en trappa som inte ville gå in. Kan man ringa Falk för sånt..?

/M

Visst och enligt villkoren får du antingen transport av fordonet till verkstad eller (provisorisk) lagning omfattande högst 1 timme arbetstid. Men detta sannolikt under förutsättning att din bil inte går starta med utfälld trappa och att trappan inte går fälla in manuellt.

aake

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Verkar mesigt. Det blev en halvtimmes ryggläge i den skånska myllan, kapade 6-ledaren med min leatherman, in med skiten i skuffen och iväg..

/M

Senare vid nästa övernattning grubblade jag och hittade säkringen under diskhon. Den var trasig. Ha, ha!

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Undrar om inte jag kan vara med i tävlingen: Flest verktyg vinner!
Förutom en dryg femhundring investerad i Falcks har jag en välfylld plastback med verktyg och reservdelar samt en del elektriska prylar.
Decker nämnde en siffra på 25 kg och riktigt så långt har jag inte kommit tror jag.
Däremot åker jag en Sprinter med sprinshiftlåda....
Därför finns en hydraulpump, en tryckackumulator, olja, säkring och relä för att kunna ordna min fortsatta framfart. :)

1-IMG_20140701_213514.jpg

Behöver jag berätta för er om jag har reservhjul med mig? :cool:

Bra karl reder sig själv! :D:D:D

mvh jocke

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

I bilen: En kryssmejsel, en vanlig mejsel och en liten skiftnyckel. Och silvertejp givetvis.

Resten, inklusive reservhjul samt lagningsats, är hemma. Liksom 12V dammsugare. De hittar man som sagt hos grannar, Fiat-assistans eller bensinstation.

Och på kvällen igår slocknade bordslampan med led. Fram med voltmätare för att kolla om ström finns i uttaget eller brått i ledningen eller om lampan är trasig? Men som sagt voltmätaren är hemma och vad gör man då: provar med andra lampor, tungan osv. och det var lampan. Klart!

M.a.o. det behövs ingen voltmätare! (Och skulle det behövas, vet jag att grannen här på ställplatsen i Manta Rota har en och som expert vill han alltid ställa upp!

Lämna hem dina verktyg! Om mekandet nu inte är det roligaste du vet att syssla med på resorna...

jyrki

Det där med tungan vid elfel lät intressant,
undrar hur 230V smakar, säkert surt.

Själv drar jag runt på en mindre verkstad.
Plats finns ju, så why not.

Bilagor

• 2014-04-26 13.26.03.jpg
    2014-04-26 13.26.03.jpg
    974,5 KB · Visningar: 7

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Multimeter, lödkolv, silvertape och några bits. Räcker det inte med det så är det regel verkstad som behövs oavsett hur mycket verktyg man har med sig.

Peter :)

Toppen