• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alla dessa hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Alla dessa hundar

...

Men många inlägg i tråden skrevs generellt så det mycket väl kunde tolkas att gälla alla oavsett vad skribenten menade... Därför reagerade jag tidigare.

...

Självklart reagerar man när man blir berörd. Vi har alla massor av erfarenheter av hundar och framför allt hundägare. Då vill jag förtydliga mej i mitt inlägg nr 22 från den 30/8:

Jag har stor respekt och beundran för de hundägare som kan ta vara på sina hundar ute bland folk. :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Min hustru blev biten i rumpan av en lapphund för ett par år sedan, fullt begripligt med tanke på favorithustruns läckra akter. Såren efter de fyra huggtänderna läkte komplikationsfritt, men sämre gick det med byxorna.

Hustrun tycker fortfarande lika bra om hundar, men risken för att utveckla en fobi är säkert större om man blir biten under barndomen.

aake

Så är det, har försökt att lära frun att läsa hundens kropps språk, låta hunden komma till henne.
Inte visa tänderna (le) när man klappar o.s.v. det gick bra ett tag , men nu är vi på ruta ett
igen. Ett hundskall kan man läsa det också, om den är rädd eller när det går över i försvar eller ilska.
Försöker att förklara att man alltid skall ha respekt för djur men att man inte behöver vara
rädd. Vad hjälper det när det är som det är.
I fruns fall spelar det ingen roll vilken ras det handlar om eller om den är kopplad eller inte.
Hur stor hunden är spelar heller ingen roll.
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Alla dessa hundar

Problemet hundrädsla/hundar är att folk krånglar till det. Hamnar man som hundrädd plösligt i närhet av en hund, tänk på:

1. titta ALDRIG på hunden. Vänd sidan till då har hunden minst anledning att "haka på".

2. Är du inbegripen i ett samtal, fortsätt prata, vänd från hunden.

3. börja inte fläkta med armarna eller lyfta upp dom. Även om det kan kännas jobbigt låt dom hänga fritt ner.

4. Nosar hunden på din hand, vänd handryggen till, men titta INTE på hunden eller prata med den.

5. Försök inte ställa dig in genom att luta dig över hunden och klappa den..

Detta gäller "normala" hundar. Undantag finns alltid.

Tänk på att all aggresivitet från hundens sida ALLTID har sitt ursprung i rädsla!!!

/M
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Anton53, att läsa bara ett skall på en hund man inte känner skulle jag säga är svårt, bl.a. För att dom alla har så olika röster, jag känner igen mina på håll genom deras röster. Dessutom signalerar hunden med kombinationer av signaler, du får kolla, svans, öron, mun etc för att se vad skallet betyder... Oklart, ja det är kanske inte helt lätt om man inte är van. Men Marungas råd är ganska klara och tydliga om än kanske inte det lättaste om man är rädd. Vår förra hund botade hundrädslan totalt på en bekant till oss, genom henne kan han nu hälsa på och leka med de flesta från att ha varit liknande som din fru. Valpen kan ju fungera, men ännu bättre följa en valp i utvecklingen som hon inte måste träffa varje dag. Det var så vi gjorde med vår bekant, små små små steg i taget på hans villkor och en hund som var duktig på att inte gå på för mycket...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Stör mig inte det minsta om hundar eller folk "skiter i naturen" rent bokstav likt. Det som däremot stör mig att på vissa "lämpliga ställen" finns det inte ett endaste märke efter jycken eller dess husse men däremot en hel del "dasspapper" som vissa brukare inte vet var de skall göra av.:confused:
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Marunga skriver: Tänk på att all aggresivitet från hundens sida ALLTID har sitt ursprung i rädsla!!!

Det är alltså hundens rädsla som åsyftas.

Det är en myt att hundar blir aggressiva om den känner att man är rädd. Däremot kan man i sin egen rädsla använda ett kroppsspråk som hunden tolkar som att man är hotfull, t ex att man stirrar på hunden och att man viftar med armar och ben. Så Marungas råd är utmärkta att ta till sig.
 
H

hianders

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Har också sett video och läst om att hundar ofta kommer fram till en hundrädd människa därför att de oftast inte närmar sig hunden utan helst vill slippa konfronteras. Då känner hunden sig trygg att få komma fram på egna villkor, den människan låter mig vara ifred. Bl a skrev en kvinna i DN om sina varghundar, Gråtass o Vittass. Inger W (Wikström?) - underbara berättelser.

Om man är riktigt hundrädd så utsöndrar man säkert rädsla och hundarna vet kanske inte hur man hanterar denna lukt och då blir aggressiva och osäkra. De har ju ett enormt luktsinne.

matte hianders/Inger

Vi har alltid haft våra hundar kopplade och/eller inhägnade. Av respekt för att alla inte vill ha hundar lösspringande.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Jag tror inte en sekund på att hundar blir aggressiva om de känner att någon är rädd. De precis som katter dras dit ibland men inte absolut inte aggressivt! Skulle en hund göra det så måste den ha blivit rejält misshandlad av en rädd människa... Allt annat är en myt! Låter självsäkert, men jag är faktiskt säker på det!
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Vov till er alla!
Självklart var inlägget skrivet för att provocera,
att det blev en sådan uppmärksamhet var kul tycker vi!
Orsaken till våran provokation är att det är otroligt många husbilsägare som har hund, vilket vi ibland tycker är lite jobbigt och det står vi för!
Vi har inget agg mot varken hundar eller dess ägare.
Men vi vill bara att ni skall tänka på att det är inte alla som tycker om era älsklingar :spinny:

Ha det nu gött och fortsätt gärna att kommentera
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Kan vara lärorikt att begrunda en del ord från "mannen som talar med hundar".
Det är oftare ägaren som behöver "korrigeras" än hunden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Å vi som gick på en uteservering med våran hund som lade sig under bordet , vi beställde maten och sen kom en barnfamilj med deras skrikiga ungar som for upp och ner hit å dit å sen ramlade en i golvet .
Grannbordet provade nog alla ringsignaler i telefonen och "flamsade å flepade" som snorungar gör .

På andra sidan satt Norrmän och vi blev serverade av en Stockholmare och detta var på en underbar restaurang i Åre , Visst var det lite "väsen" men va 17 man kan inte störa sig på allt utan vi pratade och åt och slog till "dövörat" till omgivningen .

Bajspåsar är självklart och vi tar upp skiten efter vår lilla Vofsegull på 5,35 bastanta kilo .

Vill man störa sig på saker så gör man det oavsett om det är hundar, rökare , bönder på traktorer , bilar som kör för fort eller för sakta,fulla husbilister som tömmer gråvatten lite här å där .
Njut av livet istället det går inte i repris .......
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Det spelar nog ingen roll tyvärr om skyltar kommer upp för det ligger nog i ägarens "natur" om man plockar upp eller ej.
En hundägare som tar upp efter sin hund tycker skylten är onödig och en hundägare som inte tar upp efter sin hund skiter nog i en skylt också (tyvärr).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Alla dessa hundar

Jag tror på människans inneboende vilja att göra rätt för sig. Genom återkommande diskussioner i forumet motivera vi varandra till engagemang och eget tänkande i frågan. Skylten kan vara den lilla påminnelse som vi behöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen