Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag tror att många av de här problemen som uppstår med bilar med luftvärme, beror på att det används andra värmekällor än bilens ordinarie värmesystem. Med en elfläkt på 2 Kw arbetar pannan mycket mindre och luften fördelar sig inte så som det är tänkt i bilen. Slangarna som går längs väggarna avger ju värme precis som en vattenradiator under fönster och längs väggarna, detta för att ge cirkulation och undvika kondens i skåpen och kallras under fönstren, dessutom värmer det vattenledningarna och i många fall de olika tankarna i bilen. I många delar fungerar luftvärmen precis som ett vattenburet system, om man bara hanterar det rätt.
Selvsagt stenger jeg omluftspjeldet og lukker alle luftdyser i dasbordet, det er jo der mye av den kalde luften kommer inn som gjør det kjølig foran.Det är ju precis det man inte skall göra, bildelsventilationen är ju en bra källa för att få in luft i bilen, sedan kan man reglera med takluckorna, om man inte har tvångsventilation i dom, för då har man inget val, dom blir som skorstenar på vintern när temperaturskillnaden är stor mellan inne och ute.
Vi har truma luftvärme i våran bil dock ingen caradohusbil men i helgen som var bodde vi i den två nätter i rad i -tio grader och vi såg inte ett spår av fukt på något ställe i bilen förutom hytten där vi fick lite kondens på nedre delen av höger sidoruta och då hade vi bara gardinen mot hytten verkar lite lurt för mig att det händer med nya bilar man får jäkligt bra värme och cirkulation med en truma om det är rätt installerat och det ska vara en jäkla kyla om det inte ska räcka till
Det gäller nog dom flesta i så fall.
Ottar
Selvsagt stenger jeg omluftspjeldet og lukker alle luftdyser i dasbordet, det er jo der mye av den kalde luften kommer inn som gjør det kjølig foran.
Er det noen som kan gi et svar på hvorfor mange av de dyre bilene har tepper/pels på veggene?
Jeg kan garantere at det er kondens/fuktighet i alle bobiler når tempraturforskjellen er tilsterekkelig. Det er i større eller mindre grad, godt synlig eller "gjemt".
Isulasjon og matrialer som benyttes vil man stadig forbedre for ikke å oppta vann, men det gjenstår lenge før det er perfekt og selsagt er noen modeller bedre enn andre.
Enn så lenge ligger nok mye av ansvaret på oss forbrukere for å minnimalisere denne effekten.
Eller för att helt bli av med problemet kan man ta bort väggen.För att dölja problemet, kan man klistra en matta på väggen, som suger upp kondensen.
Eller för att helt bli av med problemet kan man ta bort väggen.
Eller för att helt bli av med problemet kan man ta bort väggen.
Ursprungligen postat av Wintercamper
För att dölja problemet, kan man klistra en matta på väggen, som suger upp kondensen.
En matte som isolerer litt og samtidig gjør overflaten lodden holder mye av fukten vekk fra den kalde veggen, faktisk reduserer den problemet med kondens.
Det er også en av grunnene til at de dyrere bobilene har tepper/pels på veggene-. De fysiske lovene gjør at en ikke kommer unna fukt, uansett og dyr bobilen er.När kondens bildas på väggen, vilket kommer att inträffa, så kan den ludna mattan suga upp vattnet för att senare avge vattnet till luften igen = vägglöet torkar. (lite Dalsländska)