• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

H

hianders

Guest
Så uttrycker sig den säljare som levererat en Carado T449 2012 till våra grannar. Detta är naturligtvis rent nonsens. Carado är en lite enklare produkt från Hymergruppen men att de skulle släppa ut en produkt som blir blöt på innerväggar vid bädden samt nere i bagerummet vid användning på hösten anser jag vara uteslutet. Säljaren påstår att detta beror på att husbilen är dåligt isolerad!
Jag anser att problemet är ventilationsrelaterat.
Ni som var med på 60-talet vet vad som hände när man moterade Eletroluxventiler på både nya och gamla husvagnar, de blev torra invändigt.
Ni som åker Carado eller känner nån som gör det hör av er till oss så att vi kan reda ut begreppen. Är det fler som har liknande problem?

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Har Sunlight T66 -08 vicket är samma bilen som Caradon,båda från Capronfabriken.Det
är bara dekalerna som skiljer.(Solifer acton + Glückmobil är också samma husbilar)

Har aldrig upplevt eller märkt nån ting til det här som säljaren här påstår!! Det är
presis tvärs om.Dessa bilar är av mycket bra kvalite`,ock är solida ock bra samman-
skruvade,men är et nogot billigare alternativ.Isoleringen är den samma som på dom
flesta Tyskbyggen,så inget särskillt med det.Kan verkligen anbefala bilen.:yes:

Fukt i garasj ock vid bäddar om dom används om höst/vinter?? Hur går det till??
Sentralvärmen står ju på hela tiden ock värmer ock torkar innerutrymmer og garasj.
Faktisk rätt så varmt i garasjet.Lite ventilasjon använder man ju,så nej,Den här säljaren anser jag inte veta vad han pratar om.

Ottar
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Troligen kondens som beror på att man inte har tillräckliga luftspalter bakom skåp, möbler och sängar. Ett typiskt fenomen på bilar som inte är byggda för vintern. Normalt inget att bry sig om.
Vid riktig vinteranvändning kan kondensen frysa och då blir det inte så kul. Öka luftcirkulationen med en elfläkt så minskar problemet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Truma ger sirkulasjon så det räkker.Har aldrig märkt det här problemet! :confused:

Ottar

När det är riktigt kallt så går truman större delen av tiden och då uppstår problemet mest inne i överskåp mm. När det dock bara är straxt över nollan går truman så liten del av tiden att problemet kan uppstå på väggarna. Ökar man tempraturen i ett sådant läge försvinner problemet också. Det gäller att hela tiden få luften att cirkulera runt i hela bilen även bakom skåp, möbler och sängar. På en vinterbil finns det vattenburen värme med radiatorer som hela tiden är lagom varma och tillsammans med luftspalterna ger detta en termisk cirkulation utan hjälp av fläktar mm
I en sommarbil går det att få lika varmt men då måste luften tvingas runt med hjälp av fläktar som den i truman. Detta fungerar utmärkt om man ser till att fläkten går största delen av tiden. Då kan truman behöva hjälp av elfläkt som ju inte bara styras av behovet att tillföra mera värme.:)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Hej Inger
Det är som Bestliner skriver, utan luftspalter hur ska då luften kunna cirkulera.
Kommer ihåg att någon skrev för något år sedan, att dom hade frigolit skivor, i skåpen
för att kläderna inte skulle bli våta.Be dem kolla den UPPFINNINGEN.
Det är synd om "Tyskarna".
/Vidhem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Problemet är nog för lite ventilation, snarare än behovet av diverse fläktar som "viftar runt" den fuktiga luften i bilen. Detta är ju helt oavhängigt av vilket värmesystem man har, däremot tillbringar man ju mera tid inne i bilen på vintern och andas därigenom ut mera fuktighet, och dessutom drar man förmodligen in mera fukt via snö och blöta kläder.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Jeg mener også at et er ett ventilasjons problem.

I en isolert vegg må kald luft møte varm luft ett eller annet sted, dette punktet vil det oppstå kondens. Om det er dårlig sirkulasjon av varm luft på dette stedet slik at innvendig veggplate blir for kald , vil kondens punktet faktisk kunne bli på innvendig veggplate.

Om man legger en madrass inntil en kald vegg kan faktisk kondenserings stedet mellom kald uteluft/varm inneluft være inne i madrassen, inni bilen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Jeg har hatt campingvogn som det har snedd i alle 4 hjørner når det var ordentlig kaldt. Jeg har hatt bobil med vannagregat i garasjen når det var ordentlig kalt.

Kondens vil det alltid bli og om det er is eller fukt er vel avhengig av tempraturen/isulasjonen og få det transpotert vekk bare luftsirkulasjonen er god nok, vil vel i mange tilfeller tilsi at en må bo i en vindtunnell.

Kondensseringstemraturen sies det er ved ca 7 gr. C enten kommer den inni veggen eller på utsiden/innsiden av veggen. At det er forskjeller på bobiler må vi vel bare innse, uten at en akurat bør nevne merke så det var lite profft å si av en selger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Jag tror att många av de här problemen som uppstår med bilar med luftvärme, beror på att det används andra värmekällor än bilens ordinarie värmesystem. Med en elfläkt på 2 Kw arbetar pannan mycket mindre och luften fördelar sig inte så som det är tänkt i bilen. Slangarna som går längs väggarna avger ju värme precis som en vattenradiator under fönster och längs väggarna, detta för att ge cirkulation och undvika kondens i skåpen och kallras under fönstren, dessutom värmer det vattenledningarna och i många fall de olika tankarna i bilen. I många delar fungerar luftvärmen precis som ett vattenburet system, om man bara hanterar det rätt.
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Vad nån av Er här säger,är ju i praktiken att 50 - 70% av alla husbilar
har kondens/fuktproblem.

Alde vs. Truma har inget med det här att göra.Värme är värme.Om någon
skulle behövd luftcirkulasjon,är det väl dom med Alde,som inte fläktar alls!!

Varför är inte min bil fuktskadat om det är som Ni säger?Bestliner pekar på
problem i varje jag inte upplevt.Är det som Bestliner säger,skulle ju
min -08 model varit full utav röte ock fukt.Vid fukt-test i November fanns inget.

Alla har vi meningar,men om vi har rätt,se det är en anna sak. :rolleyes:

Hoppas fler med Capron-bygge hör av sig med sina ärfarenheter!

Ottar
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Jag har en Carado 448 T -12 .Har inte märk några fuktproblem men har aldrig heller vintercampat.Troligen inte tillräklig ventilation .Kalla väggar drar till sig varm luft och då blir det blött på dom .Precis som när man tar ut något kalt ur kylen (öl) på sommaren blir flaskan blöt.Caradon är nog inte optimal för vintercamping.
Men det var ett ovanligt korkat svar ni fick till svar :mad:
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Hej. Prova med att stänga igen ventilationen i bildelen (recirkulationen). Svårt ord men jag hoppas att du förstår vad jag menar.M.V.H. Göte27
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Vad nån av Er här säger,är ju i praktiken att 50 - 70% av alla husbilar
har kondens/fuktproblem.

Alde vs. Truma har inget med det här att göra.Värme är värme.Om någon
skulle behövd luftcirkulasjon,är det väl dom med Alde,som inte fläktar alls!!

Varför är inte min bil fuktskadat om det är som Ni säger?Bestliner pekar på
problem i varje jag inte upplevt.Är det som Bestliner säger,skulle ju
min -08 model varit full utav röte ock fukt.Vid fukt-test i November fanns inget.

Alla har vi meningar,men om vi har rätt,se det är en anna sak. :rolleyes:

Hoppas fler med Capron-bygge hör av sig med sina ärfarenheter!

Ottar
Om du läser vad jag skrev så finns inget om fuktskador utan enbart om kondens. Att den fukten skulle komma in i väggen och orsaka skador vet jag inget om så det skrev jag inte. Fuktsador kommer nog mest genom att det läcker in vatten i otäta skarvar. Kondens är något som ofta torkar genom att man ventilerar bilen.
Du har rätt i att det inte handlar om Alde eller Truma men i de flesta bilar med Alde finns det också luftspalter som fixar bra cirkulation. Det sitter nästan alltid Alde i vinterbilar.
I många bilar som har Truma är värmeintallationen byggd för användning tidig vår till sen höst och då är det tyvärr också litet skralt med luftspalter. Det finns givetvis undantag och det går att bygga vinterbilar med Truma men det är inte så vanligt.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Kondensen brukar hålla sig till bilens framruta.
Används bilen tillräckligt länge för att värma upp alla utrymmen eller är det bara korta dagsutflykter?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Hej. Prova med att stänga igen ventilationen i bildelen (recirkulationen). Svårt ord men jag hoppas att du förstår vad jag menar.M.V.H. Göte27

Det är ju precis det man inte skall göra, bildelsventilationen är ju en bra källa för att få in luft i bilen, sedan kan man reglera med takluckorna, om man inte har tvångsventilation i dom, för då har man inget val, dom blir som skorstenar på vintern när temperaturskillnaden är stor mellan inne och ute.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

För att dölja problemet, kan man klistra en matta på väggen, som suger upp kondensen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

För att återgå till trådens förfrågan:
Får ni verkligen kondens inne i bodelen på hösten? Jag har aldrig fått detta varken i nuvarande eller tidigare bilar. Endast framrutan får kondens och då speciellt när frukosten är på gång.
 
H

hianders

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Efter att diskuterat problemet ytterligare med ägarna har jag nu kokat ner det hela till att den luft som blåses in i bagageutrymmet har för hög relativ fuktighet (%RH). En större mängd luft utifrån minskar RH och minskar således risken för kondens på svalare (än luftens) ytor. Sådana ytor är t ex bagagerummets golv, sidor samt luckornas beslag och tätningar. När pannan är i drift kan man känna hur tempererad luft kommer upp i spalterna vid bakstammen och under sidorutorna. Detta känns ju betryggande men om luften från pannan inte leds till de svalaste delarna i bagaget finns risk för kondensation på dessa platser. När jag om några veckor får tillgång till bilen kommer jag först inrikta mig på alla komponenter som ingår i ventilationssystemet. Därefter ska jag försöka leda den uppvärmda luften från pannan dit värme behövs. Hasse
 
Toppen