• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Är bagagerummets golv isolerat?Eller är det oisolerat och tänkt att vara svalt/kallt?
 
H

hianders

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Har inte koll på det än. Det är bil från 2012 och den borde ha ett isolerat golv.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Vi har truma luftvärme i våran bil dock ingen caradohusbil men i helgen som var bodde vi i den två nätter i rad i -tio grader och vi såg inte ett spår av fukt på något ställe i bilen förutom hytten där vi fick lite kondens på nedre delen av höger sidoruta och då hade vi bara gardinen mot hytten verkar lite lurt för mig att det händer med nya bilar man får jäkligt bra värme och cirkulation med en truma om det är rätt installerat och det ska vara en jäkla kyla om det inte ska räcka till:D
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Jag tror att många av de här problemen som uppstår med bilar med luftvärme, beror på att det används andra värmekällor än bilens ordinarie värmesystem. Med en elfläkt på 2 Kw arbetar pannan mycket mindre och luften fördelar sig inte så som det är tänkt i bilen. Slangarna som går längs väggarna avger ju värme precis som en vattenradiator under fönster och längs väggarna, detta för att ge cirkulation och undvika kondens i skåpen och kallras under fönstren, dessutom värmer det vattenledningarna och i många fall de olika tankarna i bilen. I många delar fungerar luftvärmen precis som ett vattenburet system, om man bara hanterar det rätt.

Detta är också vår erfarenhet. Vid kalla dagar då en värmefläkt sköter värmen så blir det kondens till exempel i alkoven. Ligger täcket emot väggen blir det blött. Fysiska lagar... :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Det är ju precis det man inte skall göra, bildelsventilationen är ju en bra källa för att få in luft i bilen, sedan kan man reglera med takluckorna, om man inte har tvångsventilation i dom, för då har man inget val, dom blir som skorstenar på vintern när temperaturskillnaden är stor mellan inne och ute.
Selvsagt stenger jeg omluftspjeldet og lukker alle luftdyser i dasbordet, det er jo der mye av den kalde luften kommer inn som gjør det kjølig foran.

Er det noen som kan gi et svar på hvorfor mange av de dyre bilene har tepper/pels på veggene?

Jeg kan garantere at det er kondens/fuktighet i alle bobiler når tempraturforskjellen er tilsterekkelig. Det er i større eller mindre grad, godt synlig eller "gjemt".

Isulasjon og matrialer som benyttes vil man stadig forbedre for ikke å oppta vann, men det gjenstår lenge før det er perfekt og selsagt er noen modeller bedre enn andre.

Enn så lenge ligger nok mye av ansvaret på oss forbrukere for å minnimalisere denne effekten.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Vi har truma luftvärme i våran bil dock ingen caradohusbil men i helgen som var bodde vi i den två nätter i rad i -tio grader och vi såg inte ett spår av fukt på något ställe i bilen förutom hytten där vi fick lite kondens på nedre delen av höger sidoruta och då hade vi bara gardinen mot hytten verkar lite lurt för mig att det händer med nya bilar man får jäkligt bra värme och cirkulation med en truma om det är rätt installerat och det ska vara en jäkla kyla om det inte ska räcka till:D


Så är det !! Ock ....OM evt. kondens uppstår vid uppvarmning
av nedkylda fordon(temp.skilnad),har det här inget med enskilda
fabrikat at gøra.Det gäller nog dom flesta i så fall.


Det värkar som enskilda utgår från att det den tidigare omtalade
säljaren har sagt,värkligen är så,ock uttalar sig efter det !! När vi
som "lever med dessa"husbilar,INTE upplever det här.......vad då ??:confused:

Ottar
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Det gäller nog dom flesta i så fall.
Ottar

Man kan ganske enkelt si ALLE! (Som blir brukt om vinteren).

Og i moderne hus er de de samme fysiske lover. Bare vent å se hva som vil skje der, på de nye svært tykke og godt isolerte veggene, når folk har hengt opp bilder og annet på vegg og brutt/punktert fukt sperra........ og dette får utvikle seg... Forøvrig kan det meste av dette beregnes.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Selvsagt stenger jeg omluftspjeldet og lukker alle luftdyser i dasbordet, det er jo der mye av den kalde luften kommer inn som gjør det kjølig foran.

Er det noen som kan gi et svar på hvorfor mange av de dyre bilene har tepper/pels på veggene?

Jeg kan garantere at det er kondens/fuktighet i alle bobiler når tempraturforskjellen er tilsterekkelig. Det er i større eller mindre grad, godt synlig eller "gjemt".

Isulasjon og matrialer som benyttes vil man stadig forbedre for ikke å oppta vann, men det gjenstår lenge før det er perfekt og selsagt er noen modeller bedre enn andre.

Enn så lenge ligger nok mye av ansvaret på oss forbrukere for å minnimalisere denne effekten.

Det är ju helt o.k. att stänga "bilventilationen" bara det finns något annat insläpp lågt ned, som är öppet så att luft kan cirkulera igenom bilen nedifrån och upp. Sedan kan man ju begränsa tvångsventilationen i takluckorna, den är alldeles för effektiv på vintern. Själv har jag tagit bort all tvångsventilation för att själv kunna reglera hur mycket jag vill ventilera, men då får man ju inte glömma att öppna någon lucka en liten bit! Men det sparar mycket värme! :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

I en intressant artikel i nyaste Promobil testas Alde mot Truma i -15 gr i likadana bilar, Knaus Sky 700 LEG. Där visas också hur t ex matlagning med kokning av vatten påverkar luftfuktigheten, precis som även t ex duschning. Testerna och diagrammen är utförda med vanlig tysk grundlighet.
Testet är för långt för att helt återges, men en liten sammanfattning är: Truma värmer upp snabbare än Alde medan Aldes värme upplevs behagligare.
Ett par minuters vädring efter dusch och matlagning vädrar ut fuktigheten.
Öppna skåpluckor om inte kanaler bakom finns minskar fuktigheten.
"Vintermatta" i förarutrymmet spar värme.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Ursprungligen postat av Wintercamper
För att dölja problemet, kan man klistra en matta på väggen, som suger upp kondensen.

Jag är helt seriös!!!

Det är detta som Kabe gör!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

En matte som isolerer litt og samtidig gjør overflaten lodden holder mye av fukten vekk fra den kalde veggen, faktisk reduserer den problemet med kondens.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

En matte som isolerer litt og samtidig gjør overflaten lodden holder mye av fukten vekk fra den kalde veggen, faktisk reduserer den problemet med kondens.

När kondens bildas på väggen, vilket kommer att inträffa, så kan den ludna mattan suga upp vattnet för att senare avge vattnet till luften igen = vägglöet torkar. (lite Dalsländska)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

När kondens bildas på väggen, vilket kommer att inträffa, så kan den ludna mattan suga upp vattnet för att senare avge vattnet till luften igen = vägglöet torkar. (lite Dalsländska)
Det er også en av grunnene til at de dyrere bobilene har tepper/pels på veggene-. De fysiske lovene gjør at en ikke kommer unna fukt, uansett og dyr bobilen er.
 
F

F.d. 27932

Guest
Sv: "Alla Caradohusbilar blir lite fuktiga invändigt" !!!

Hej. Jag är ny medlem och är precis på väg och skaffa husbil. Jag ser att du bor i Avesta som jag själv och undrar utifall jag skulle kunna få träffa dig för att ställa en del frågor. / Mvh Rune Pousette alias Movieman 59.
 
Toppen