• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alko ACS vs Goldschmitt

Dom hårdväggiga CP-däcken har jag slutat med. Nu kör jag, sedan några år tillbaka, året runt med
Nokian WR C3/ 225/75 R16C 121/120R 10PR.
Mjuka och tysta och har högre bärighet än CP-däcken.
3,6 fram och 4.7 bak.
 
Tänkte på en sak!
I husbilsmanualerna står det 5,5 kilos tryck!
Kan det vara så att husbilstillverkarna förutsätter att man kör på CP-däck?
Kan det vara så att CP- däckens hårda sidor inte tål den "knådning" och uppvärmning, som uppstår om man kör med lägre tryck?
Är det så, så är det ju bara att sluta med dessa "stendäck" och välja vanliga C-däck, som ofta, förutom komfort, också har högre bärighetssiffror.
 
Tänkte på en sak!
I husbilsmanualerna står det 5,5 kilos tryck!
Kan det vara så att husbilstillverkarna förutsätter att man kör på CP-däck?
Kan det vara så att CP- däckens hårda sidor inte tål den "knådning" och uppvärmning, som uppstår om man kör med lägre tryck?
Är det så, så är det ju bara att sluta med dessa "stendäck" och välja vanliga C-däck, som ofta, förutom komfort, också har högre bärighetssiffror.

Knappast troligt, jag har kört CP-däck i många år med till axellasten anpassat däckstryck, och aldrig haft några däckproblem.
Att CP-däck skulle vara "stendäck" har jag heller inte upplevt sedan jag började köra med rätt däcktryck.
 
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

En påbygger kan ikke endre geometrien på hjuloppheng annet enn ved belastning. Mange helintegrerte husbiler på Fiat front er for tunge for fjæringen og får en gal vinkling. Dette kan rettes ved stivere fjærer eller andre fjærben - type ACS. Beste sjekk om det trengs nye og stivere fjærer er å se på gjennomslagsgummien, er det tydelig at denne har jobbet så trenger en bytte. Det er kun unntaksvis at gummi og stål skal møtes ved harde gupp type fartsdempere, under normal kjøring på vei skal de ikke treffes.

Stivere fjærer eller ACS er et spørsmål om pris. Tredje alternativ er helluft fjæring, som har en enda stivere pris. Dette gir endel ekstra fordeler - mulighet for å fjerne helling i bilen under parkering ved å trykke på en knapp er den mest synlige. Tilpassing av stivhet basert på aktuell last en annen.
Jag har förstärkta framben, men jag pratade med alko och de sade att carthago har en annan vinkel som förklarade problemet
 
Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga. Tittade på nya Challenger husbilar med Ford chassi dom rekommenderade 3,5 bar fram och 4,5 bar bak! Varför Fiat rekomd. 5,5 bar fram och 5.5 bar bak med ungefär samma axeltryck är ofatbart korkat!! Bak kan man höja trycket om man tycker att bilen är svajig på grund av långt överhäng. Jag har jobbat 10 år på Michelin och 30 år i däckbranchen.
 
CP däck har samma lufttryck,finns ingen info om att CP däck skall ha högre tryck! De som har köpt nya däck och annat märke och påstår att de går mjukare beror på att nya däck har större mönsterdjup och därför går mjukare och tystare. Det finns ingen här på forumet som har kunskaper och resurser att testa däck, så alla påstående om villka däck som går tystare är endast skillnad mellan gamla och nya däck !
 
Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga. Tittade på nya Challenger husbilar med Ford chassi dom rekommenderade 3,5 bar fram och 4,5 bar bak! Varför Fiat rekomd. 5,5 bar fram och 5.5 bar bak med ungefär samma axeltryck är ofatbart korkat!! Bak kan man höja trycket om man tycker att bilen är svajig på grund av långt överhäng. Jag har jobbat 10 år på Michelin och 30 år i däckbranchen.

Det är väl egentligen inte Fiat som gör fel här, bara husbilstillverkaren vet vad det "hus" dom ställer på chassiet väger. Om dom bara bekvämade sig
att kolla axelvikter vid olika belastningar skulle dom kunna skicka med en realistisk däcktryckstabell till sina olika modeller.
 
göran-43 skriver "Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga." vilket jag till fullo håller med om. Möjligen kan det tilläggas att aktuellt axeltryck kan vil alla få fram via vägverkets vägstationer.

Personligen har jag efter 35 år med olika husbilar lagt märke till att den förhållandevis höga tyngdpunkten på just husbilar gör att jag får en stabilare gång på fordonet om jag ligger i överkant på rekommendationstabellens däcktryck både vad gäller sidogungning och faktiskt även den längsgående gungningen vid exempelvis järnvägsövergång. När jag fick möjlighet för ca 20 år sedan att uppleva de styvare CP-däcken blev i vart fall jag mycket nöjd med den förbättrade körstabiliteten. Nåväl, de senaste 13 åren med vår Frankia 5-tonare har jag kört med 5,5 kg fram och 4,5 kg på båda bakaxlarna detta då vi mestadels kör med runt 5 ton bruttovikt. Den går stabilt och bekvämt med de valda däcktrycken, dock vill jag betona att detta gäller just mina förutsättningar.
 
göran-43 skriver "Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga." vilket jag till fullo håller med om. Möjligen kan det tilläggas att aktuellt axeltryck kan vil alla få fram via vägverkets vägstationer.

Personligen har jag efter 35 år med olika husbilar lagt märke till att den förhållandevis höga tyngdpunkten på just husbilar gör att jag får en stabilare gång på fordonet om jag ligger i överkant på rekommendationstabellens däcktryck både vad gäller sidogungning och faktiskt även den längsgående gungningen vid exempelvis järnvägsövergång. När jag fick möjlighet för ca 20 år sedan att uppleva de styvare CP-däcken blev i vart fall jag mycket nöjd med den förbättrade körstabiliteten. Nåväl, de senaste 13 åren med vår Frankia 5-tonare har jag kört med 5,5 kg fram och 4,5 kg på båda bakaxlarna detta då vi mestadels kör med runt 5 ton bruttovikt. Den går stabilt och bekvämt med de valda däcktrycken, dock vill jag betona att detta gäller just mina förutsättningar.

Det låter ju ändå som att du kör onödigt höga tryck? Det har rekommenderats 4,5 bar fram och 3,8 i bakaxlarna till 5-tons bilar motsvarande din.
Kanske läge för en komfort och säkerhetsförbättring, däck med rätt lufttryck har bättre fäste och bromsar bättre.
 
Jag vill betona att jag inte hävdar att jag har rätt i alla lägen, i vart fall inte så stoiskt som min idol Gustav hävdar.

Min hållning försöker jag basera på vetenskap och beprövad erfarenhet; i detta fall representerar vetenskap de tabeller som Michelin tagit fram. De erfarenheter som yrkesutövare i branschen ger uttryck för är värdefulla komplement till tabellfakta. Min egen erfarenhet av att ha prövat olika justeringar (mestadels uppåt baserade på de i inlägg nr 49 angivna orsakerna) från de riktvärden som tabellen ger har landat i de värden som min Tyredog visar. Den ökade stabiliteten upplever jag som betydande likaså att temperaturökningen vid färd är inom de toleranser som i vart fall Tyredog inte larmar för. jag känner ingen obekvämlighet som kan relateras till för högt däcktryck dessutom slits däcken helt symmetriskt utan tuggning eller annat snedslitage.

Vore intressant om göran-43 eller någon annan kunde lägga ut en aktuell rekommendationstabell för just CP-däcken, det är länge sedan jag satte mig in i detta problem; kanske har de rekommenderade värdena ändrats på sistone.

Åke
Åke20220718_103226 (2).jpg20220718_103236 (1).jpgx7L2VSNEiyAFDtKhrUnKzX5NYXUdzLfhFty3BzrSUPTGhPQVdKQkFpi4MSDcSQXaBcgE1hR9EZiwVrW.jpg
 
Har läst denna gamla tråd och frågan är i högsta grad fortfarande aktuell. Vi åker en helintegrerad Adria Super Sonic -12 med 3.0 lit motor och är i behov av bättre fjädring fram. Totalvikten ca 4300 kg. Vikten på framvagnen ligger nu på ca 2300 kg och det ska fjädrarna hantera. Säkert för veka fjädrar redan som ny.
 
Hej jag har Förstärkta Goldschmitt fjädrar idag men funderar på att byta till Alkos ACS paket.
Är det någon som har gjort det? blev det någon skillnad komfort mässigt?

Jag har läst om många som bytt men från orginal stötdämpare och fjädrar.
och dom verkar ju nöjda.

Har en Hymer B678 4250kg.

/Petri
Får man fråga hur resultatet blev på denna gamla tråd?
Vi är många med dålig fjädring!
 
Tillbaka
Toppen