• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alko ACS vs Goldschmitt

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
På min förra bil, Hymer B614SL (helintegrerad på 4 ton) satt det Fiats originalfjädrar när jag köpte den. Den hade då gått ca 3000 mil.

Den gick ganska stötigt men framförallt var den väldigt låg i fram. Jag åkte till Dohini i Växjö och de monterade nya, kraftigare fjädrar. De gjorde ett bra jobb, trevligt gäng, och jag vill minnas att det kostade runt 5000 kr och tog ett par timmar.

Bilen blev 6-7 cm högre vilket bl a gjorde att den såg mycket bättre ut och blev lättare att få i våg.

Kan dock inte påstå att den blev vare sig mindre stötig eller tystare :) Men jag var nöjd ändå :)

Drömmen är ju fyrkanalig luftfjädring ink luftfjädrade stolar ;)
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej igen!
Vad jag läst och kan förstå så är Goldschmitt RouteComfort fjäderben bättre dämpad mot vägljud. Fjädern har gummiunderlag mot båda fjäderfästena vilket dämpar vägljudet.

På Al-Ko ACS ligger fjädern direkt mot stålfästena och transporterar vägljudet direkt upp i karossen.

P.S. KONI har också ett ACS- liknande fjäderben (SC61F01), som jag inte vet så mycket om.
Där ser fjädern ut att vara gummidämpad på översidan.

Kommentarer önskas.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Skiftet til AL-KO ACS på min bobil, 2018-mod. helintegrert på Fiat heavychassis.
Hadde originalmonterte Fiat fjærbein med Goldschmitt forsterkede fjærer.
Synes at fjæringen foran var hard med vel mye slag og vibrasjoner.
Hadde lest mye positive omtaler om AL-KO ACS fjærbein, så jeg valgte å kjøpe disse og byttet de mot de originalmonterte.
Arbeidet med å bytte gjorde jeg selv, enkel jobb hvis man har bakgrunn fra før med å skru på bil.

Etter å ha kjørt ca. 7500 km med de nye fjærbeina er jeg litt skuffet fordi slag og vibrasjoner ble ikke dempet så mye som jeg hadde håpet på.
Det som ble bedre er øket komfort i fjæringen over lengre ujevnheter veibanen, virker som om fjærene ikke er så progressive som Goldschmitt sine fjærer.
Ettersom både originale fjærbein med forsterkede Goldschmitt fjærer, og AL-KO ACS hever forakselen ca. 60 mm i forhold til originale Fiat-fjærer, ble fronten på bobilen like høy som før.
Min erfaring med AL-KO ACS sier at jeg IKKE ville ha byttet hvis jeg visste at forskjellen til Goldschmitt var så liten!
NB! AL-KO ACS fjærbeina HAR gummiunderlag i begge endene av fjærene. ( se bilde).

IMG_0532.JPG
IMG_0552.JPG
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Goldschmitt RouteComfort fjäderben
Willow
Tack för kommentar.
Du hade alltså inte Goldschmitt RouteComfort tidigare!
Bra information om ACS! Tack!
Jag besökte en handlare som visade mig ett ACS-ben, Det hade icke något gummiunderlag för fjädrarna!
Skall kontakta AL-KO och fråga om detta!
Hälsningar
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej! willow!
Jeg har sjekket med AL-KO og det er nå mer gummi begge sider av fjädern.
ALKO: At du ikke merket noen klar forbedring med ACS, kan være fordi du har valgt en for hard fjær.
Før montering skall bilen veies fullt lastet, og velg deretter riktig fjærstyrke.
hilsener
 
F

F.d. 22252

Guest
Med en helintregrerad bil kan man inte påverka belastningen så mycket den är ju innbyggd i konstruktionen.
Vet inte om om man tagit höjd för komfort då man säljer chassi från fiat till husbilspåbyggaren. Det är ju en lastbil man köper egentligen.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Bengtic!
Jag håller med Dig om att Fiat inte satsar på Comfort. Men egentligen är det ju husbilstillverkarnas fel som inte begär bättre. Det är ungefär samma chassi-skit nu som för 25 år sedan. Jag vet, för jag hade husbil då också. Ingen utveckling alls. Ny husbilar skramlar lika mycket nu som förr. Chassit skiter husbilstillverkarna i och koncentrerar sig på utvändig look och löjlig lull-lull invändigt. Dom skiter också i att toalettstolarna är gjorda för barn. Mina barn-barn gillar dom! Varför inte pressa Thetford o Dometic att göra fullstora toalettstolar. mm mm mm mm mm
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns två åtgärder som påverkar komforten på ett Ducato-chassie förutom full-luftfjädring. Det största problemet brukar vara att husbilstillverkarna inte anpassar hårdheten och längden på framfjädrarna till den verkliga lasten på framvagnen. Detta betyder att många bilar, inte minst helintegrerade men även andra rullar med nästan ingen fjädringsväg, utan slår igenom med ett brak på varje lite större ojämnhet. Oftast syns det tydligt på bilarna när hjulen ser ut att nästan försvinna in i framskärmarna och bilen lutar ganska kraftigt framåt. Detta åtgärdas enklast med byte till kraftigare och längre framfjädrar, det är oftast inte nödvändigt med dämparbyte, om dämparna inte har gått alltför långt (under ca 5000mil).
Det andra är att anpassa lufttrycket i däcken till den verkliga axellasten, om man väger varje axel separat i normalt lastat tillstånd, så som man brukar köra med bilen inkl. besättning, finns det sedan tabeller från däckstillverkarna som talar om vilket luftryck man skall ha vid olika belastningar.
Vi skall t.ex. med ca 1800Kg framaxellast ha ca 3,5bar i våra 225/75-16" framhjul. Detta ger en mycket förbättrad körkomfort i bilen.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Montreal,håller helt med dig angående lufttryck, kör också med 3,5bar, men du kommer säker att få motugg från 5,5 anhängarna som inte tar hänsyn till komfort.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Enkelt!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men duger nog bra.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Montreal:
Ja, håller med, 4,7 kg är nog mycket, men har provat och det blev tendens till "slingrighet" så därför lite högre tryck. Min bil har ganska långt överhäng bak fyllt med prylar!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
1 ohneAbbildung
2 Reifen mit verstärkter Karkasse; Fülldruck 5,5 bar auf der Hinterachse von Wohnmobilen. Dies erfordert die Verwendung von Metallventilen.

Att förstärkta däck ska rulla med 5,5 bars tryck.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ser det som en feltolkning av Michelin:s anmärkning. Det jag tolkar det som är att CP-däcken kan pumpas till 5,5 bar i de fall där det behövs, t.ex. bilar med stort överhäng och stort garage där risken för överlastning av bakaxeln är mycket stor, och där bilen på grund av den stora hävarmen kan riskera att bli slingrig.
Om man däremot har koll på sin bakaxellast kan man pumpa däcken till det tryck som står i tabellen, och höja det gradvis om man tycker att bilen blir slingrig.
Vår bil har relativt kort överhäng och måttlig lastmöjlighet bak och går mycket trevligt på Michelin 225/75-16 CP med 3,75-4bar i bakhjulen, 3,5bar i framhjulen, och har gjort det i ganska många år nu, på samma uppsättning däck med mycket behagligare resa och perfekt slitagebild både fram och bak som följd.
Att husbilstillverkarna uppger 5,5bar i bakhjulen är förmodligen ett sätt att skydda kunder som inte har koll och kanske därigenom överlastar bakhjulen ganska rejält, med de risker som det innebär.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
2 Reifen mit verstärkter Karkasse; Fülldruck 5,5 bar auf der Hinterachse von Wohnmobilen. Dies erfordert die Verwendung von Metallventilen.
Fülldruck auf der Vorderachse, siehe Tabelle.

Jag tolkar texten som att 5.5 gäller bakaxel husbil, fram enl. tabell, det säger texten iallafall.
Jag har kört enligt detta några år,har ofta maxaxellast bak.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man behöver den extra stabiliteten p.g.a. långt överhäng och mycket last är det absolut o.k. men man får betala med sämre komfort. Ett däck som har för högt lufttryck i förhållande till lasten har också sämre fäste och bromsegenskaper, det är också ett skäl att inte köra med onödigt högt lufttryck.
 
Toppen