• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepannan

B

brittsan

Guest
I vår Bürstner finns två alternativ på kontrollpanelen till aldepannan : värme+varmvatten eller endast varmvatten. Kan jag köra endast värmen på vintern om jag vill gå ut och greja med något i bilen ? Går inte varmvatten beredaren sönder då den är tömd på vatten ? Finns ju inget alternativ för endast värme.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Aldepannan

Kanske även på sin plats att påminna om följande rader som är lätta att missa men som är viktiga för att pumpen inte skall "hacka" när man spolar vatten:

Vid kontinuerlig användning av beredaren
skall den tömmas ca 1 gång/mån, detta för
att bilda en ny luftkudde i beredaren. Luftkudden
används för att ta upp tryckstötar i​
beredaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepannan

Forskjeleln er at med stillingen varmvatten så startes ikke sirkulasjonen. Varmvatnet ligger inne i tanken i pannan og det som varmes direkte er vatnet for sirkulasjon. Det er ingen fare å kjøre pannan uten vatn på tanken, men om det blir en lekasje på sirkulasjonen så stenger pannan av snabt når det blir for lite vatn på den sidan.
 
Toppen