• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna 3010 startar inte...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hade samma problem i höstas, pannan startade inte. Stod då utan el, så jag visste inte om det var gasolbrännaren eller nåt annat som krånglade. Kollade säkringarna =OK den gången.
Kollade även nivån på glykolen och den var låg. Fyllde på, men den startade fortfarande inte.
Tände en platta på spisen för att driva fram gasol som ett sista försök, då startade den. Den funkade sen utan problem den helgen jag var ute och fricampade.

Nu har den slutat fungera igen. Detta hände när den stod uppkopplad på el här hemma (gasoldrift avstängd), de dygnen i julas när det blev -10. Jag ställde in två kupéelement i undergolvet för att förhindra frostskador och inne i bilen lyckades jag komma upp i 10 plusgrader trots kylan. Har nu försökt att felsöka, kollade nivån på glykolen och den var helt OK. Har dock ej kollat säkringarna än, men det var ju inte problemet förra gången så varför skulle det vara dom nu?

Nu funkar alltså varken elpatron eller gasoldrift. Den röda felindikatorlampan på Aldepanelen som ska lysa vid fel är släckt.
Nån idé om vad det kan vara?

/Ludde
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Testat = panna död ändå.
Enligt samtal med Alde, troligtvis kretskortet, har tydligen inträffat förut på 3010...

Har en 3010 som sitter i en Polar 590, 2009 årsmod. Ska byta kretskortet för andra gången i helgen, ligger ett nytt på posten i Sälen. 2980:- fattigare. I HB Kabe TM 2012 funkar pannan klockrent. Nämnas kan också att jag bytt brännare, tändstift två gånger, fläkt och magnetventil. Så hav tröst Ludde, du är förmodligen bara i början.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Kretskortet har en komponent loddet inn som ryker etter en tid. Det er en termosikring på omlag 90° som gir opp. Dessverre finnes det ingen offisielle rebuild tjeneste for kortet, delen som ryker koster under 10 kr og bytte tar 5 minutter. Om noen kan lese hva som står på den komponenten like nedenfor sikringsholderne på et nytt kort så er det enkelt å skaffe fra elfa eller andre komponent grossister.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Ja, alternativt er det et marked for en frittstående elektronikk fikser. Skulle tro over 90% av alle døde kretskort er samme feil - en termosikring som er marginal. Er den på 90° og panna er på 80° så vil den ryke etter noen hundre eller tusen timer. Samme sak gjelder vanlige smeltesikringer belastes de til like under merkeeffekt dør de av aldring.

Om panna justeres til maks 70° da holder kortet, men mange fabrikanter justerer til EU standard for varmvatn 80°.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Tror att vi börjar vara många som råkat ut för felet med kretskortet. Man kanske skulle göra en framstöt till Alde att de tar fram en möjlighet att reparera kretskortet istället för att byta ut det.

Ett stort problem med pannor tillverkade 2008-2010 var att dom small vid tändningen. När man upptäckte detta ställde Alde upp med nytt kretskort och ny fläkt. Jag bytte kretskortet första gången två år efter köpet och detta stod Alde för, jobbet gjorde jag själv.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Är det en PDF så kanske du kan lägga upp den här i tråden så fler kan ta del av den?

Vet inte om det är ok upphovsrättsligt att lägga upp den, men skickar gärna den via mail till alla som önskar. Skicka bara ett pm med mailadress.

Någon från styrelsen alternativt web som vet vad som gäller?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Hej
Det måste väl gå att mäta upp om värmesäkringen är trasig och i så fall byta ut den. Jag Googlade på Alde 3010 (bilder) och där kan man se termosäkringen till vänster på bilden.(maxfritid.no)
Mvh. Klas
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Hej
Det måste väl gå att mäta upp om värmesäkringen är trasig och i så fall byta ut den. Jag Googlade på Alde 3010 (bilder) och där kan man se termosäkringen till vänster på bilden.(maxfritid.no)
Mvh. Klas

Om det stämmer med bilden är den ju väldigt lätt att koppla över alternativt bygla i felsökningssyfte. Synd att lägga ut dom pengarna, om än problemet inte är löst. Som någon var inne på, annan temperatur faktor kanske förlänger livslängden?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Helt rett - bygning over sikringer er en god måte å teste på, og delen fra Kjell & co passer rett inn. Mulig den er et par grader forskjellig fra orginalen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Har nu bytt kretskortet i min Alde 3010 igen. Hör och häpna nu fungerar pannan igen i Polaren. Har bytt med två års intervall sedan den var ny. I HB, n har jag ännu inte bytt kretskort. Det känns som om man abonerar på Aldevärme med 3000 kronor för 24 månader. Hoppas HB, n klarar sig. Felet tycks vara tempraturbegränsningsmotståndet, finns det någon på forumet som kan hjälpa mig och tala om var det sitter? Då fixar jag kortet och har ett i reserv.
Vet inte om fotot är tydligt nog.
 

Bilagor

  • 20150117_184217.jpg
    20150117_184217.jpg
    1,1 MB · Visningar: 141

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Har nu bytt kretskortet i min Alde 3010 igen. Hör och häpna nu fungerar pannan igen i Polaren. Har bytt med två års intervall sedan den var ny. I HB, n har jag ännu inte bytt kretskort. Det känns som om man abonerar på Aldevärme med 3000 kronor för 24 månader. Hoppas HB, n klarar sig. Felet tycks vara tempraturbegränsningsmotståndet, finns det någon på forumet som kan hjälpa mig och tala om var det sitter? Då fixar jag kortet och har ett i reserv.
Vet inte om fotot är tydligt nog.
Hej
Det skulle kunna vara den blåa uppe till vänster.
Mvh.Klas
 
Toppen