• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna 3010 startar inte...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hade samma problem i höstas, pannan startade inte. Stod då utan el, så jag visste inte om det var gasolbrännaren eller nåt annat som krånglade. Kollade säkringarna =OK den gången.
Kollade även nivån på glykolen och den var låg. Fyllde på, men den startade fortfarande inte.
Tände en platta på spisen för att driva fram gasol som ett sista försök, då startade den. Den funkade sen utan problem den helgen jag var ute och fricampade.

Nu har den slutat fungera igen. Detta hände när den stod uppkopplad på el här hemma (gasoldrift avstängd), de dygnen i julas när det blev -10. Jag ställde in två kupéelement i undergolvet för att förhindra frostskador och inne i bilen lyckades jag komma upp i 10 plusgrader trots kylan. Har nu försökt att felsöka, kollade nivån på glykolen och den var helt OK. Har dock ej kollat säkringarna än, men det var ju inte problemet förra gången så varför skulle det vara dom nu?

Nu funkar alltså varken elpatron eller gasoldrift. Den röda felindikatorlampan på Aldepanelen som ska lysa vid fel är släckt.
Nån idé om vad det kan vara?

/Ludde
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Felorsaken kan vara svår att bedöma så här, men försök att återställa pannan genom att lossa 12 volts matningen (kontakt på vänster sida av anslutningarna på pannan) och sätta tillbaka densamma igen, detta återställer programmet i pannan och bruka lösa en del felaktigheter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Har testat allt nu, får nog lämna in den till ett Alde serviceställe. Fick tips om ett i Stenstorp, dock alldeles för långt att köra, vilket rekommenderas i Göteborg?

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Var inne och tittade på säkringarna som sitter på själva pannan. Det finns två säkringar. En verkar vara trasig, tråden var av.

Men, jag blir lite konfunderad över vad som ska sitta där. Det står på dom små gröna plasthållarna som säkringen ska sitta i: Fuse 5 x 20.
Men på bägge säkringarna står det: F 3,15AL 250VLAC.
Jag hittade en ny med liknande beteckning 3,15 250 V
och satte dit den. Pannan går dock ej igång, så felet ligger väl antagligen någon annanstans. Vore ändå intresserad av att veta vad som menas med Fuse 5x20 .... :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Stor fare for at det er temperatur sikringen inne på kortet som har lagt av. Det betyr bytte av kort. Eneste enkle måte å teste dette på er å måle inne på kortet. En kriseløsning er å koble en leder over denne sikringen som er loddet fast like under de to grønne holderne. Har selv byttetkortet for et par år siden, og har reparert det gamle kortet - det ligger i bilen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Hej

Har du provat att nödköra pannan, antingen med nödkörningskontakt, eller genom att bygla stiften i kontaktstycket på pannan.
Pannan ska då starta på lägsta hastighet och gå kontinuerligt.

Hur man byglar står i manualen ( tror det var mellan stift 2 och 9).

Detta har avhandlats i en tidigare tråd.

Lycka till

Hejs
Claes 105
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Är precis på G att göra en nödstart, men först ska jag ha tag på en 5 A Fast säkring, enligt Alde i Kristianstad som jag nu haft kontakt med på morgonen, så är den som sitter i (3,15 A) för känslig och för att utesluta att det är fel på pannan så ska jag testa det först. Startar pannan (genom nödstart och ny 5A säkring) så är det nåt annat elfel i bilen.
 
Toppen