• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna 3010 startar inte...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hade samma problem i höstas, pannan startade inte. Stod då utan el, så jag visste inte om det var gasolbrännaren eller nåt annat som krånglade. Kollade säkringarna =OK den gången.
Kollade även nivån på glykolen och den var låg. Fyllde på, men den startade fortfarande inte.
Tände en platta på spisen för att driva fram gasol som ett sista försök, då startade den. Den funkade sen utan problem den helgen jag var ute och fricampade.

Nu har den slutat fungera igen. Detta hände när den stod uppkopplad på el här hemma (gasoldrift avstängd), de dygnen i julas när det blev -10. Jag ställde in två kupéelement i undergolvet för att förhindra frostskador och inne i bilen lyckades jag komma upp i 10 plusgrader trots kylan. Har nu försökt att felsöka, kollade nivån på glykolen och den var helt OK. Har dock ej kollat säkringarna än, men det var ju inte problemet förra gången så varför skulle det vara dom nu?

Nu funkar alltså varken elpatron eller gasoldrift. Den röda felindikatorlampan på Aldepanelen som ska lysa vid fel är släckt.
Nån idé om vad det kan vara?

/Ludde
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Om du klarer å lese typebetegnelsen på den blå og googler den så får du det bekreftet. Tydelig at Alde har byttet leverandør av den komponenten siden jeg byttet kort.


Nej det står ingen typbeteckning, men det står däremot 100 graderC på den.
Den blå plasten var bara ett skydd som var lätt att ta av. Så det måste vara denna som ska bytas. Ska testa och i så fall ha kortet i reserv.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Hej
Tänk på att inte utsätta värmesäkringen för för hög värme vid fastlödning. Om inget annat är ivägen så kan det gå klippa bort den gamla säkringen så att blir så långa trådändar kvar på kortet som är möjligt. Därefter kan man skruva fast den nya med hjälp av en itusågad "sockerbit".
Mvh.Klas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Jeg brukte tinnsuger slik at jeg fikk rene hull. Det er da enkelt å lodde uten å varme opp siktingen. Det er langt nok mellom hullene slik at en også kan sette på en varme avleder i form av en tang.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Dom bytte hela kretskortet. Jag glömde be dom om det, ska ringa i morn om dom inte har slängt det, det kanske går att renovera vad jag förstår efter tidigare svar i tråden.


Tack för en intressant tråd, hoppas du håller värmen nu! Hälsar Björn o Lena
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Har precis bytt kretskortet till Aldepannan i vår Polar 590 (en vecka sedan). Nu inträffar nästa fenomen. Pannan fungerar klandefritt med manöverdisplayen visar till o från "Gas Out". Det konstiga är att pannan går fortfarande så gasolen är inte slut än, har slagit över till full flaska. Vi kör pannan på elpatron 1000w och gasolen på, vi får en bra ekonomi då och ett bra inomhusklimat. Ska byta reduceringsventilen i helgen. Skulle inte detta fungera måste jag nog erkänna att då tappar jag totalt tålamodet efter 3års skruvande, och då kära vänner är risken stor att det kan hända prcis vad som helst. Så håll tummarna!!!!
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Tack för alla fina tips :)
Dom hjälpte mej att slippa köpa nytt kretskort för minst 3000:-
Köpte nya termosäkringar (100 grader ) på Kjell &. (10 st för 50:- ).
sågade sedan itu en sockerbit och skruvade fast säkringen précis som Anne&Klas tipsade om. Så nu kan jag byta på resan om det skulle bli tvunget.

Mvh
//Janne
 

Bilagor

  • FullSizeRender 1.jpg
    FullSizeRender 1.jpg
    305,4 KB · Visningar: 357
F

F.d. 51637

Guest
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Hej! jag har precis fått detta problem med min Aldepanna och har nu tagit lös kretskortet för att testa att byta termosäkringen. Blev lite nyfiken på ditt inlägg, antar att du tagit bild av din "sockerbitslösning". Kommer inte åt den ännu, gick med både i forum och kubben nu ikväll. Vet inte hur lång tid det tar att bli registrerad (betalade i kväll) men vore tacksam att komma åt den bilden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Samma sak med kupévärmare/värmefläktar, 9/10 "trasiga" har en trasig termosäkring.
Aldrig kasta något !! (min fru håller dock inte med men det är en annan historia :oops: )


Peter :)
Så får man ofta höra men den dagen man fixar något direkt mha bra-att-ha-lådan då hör man bra men sedan blir det samma igen när man sparar saker...:D
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3010 startar inte...

Tack för alla fina tips :)
Dom hjälpte mej att slippa köpa nytt kretskort för minst 3000:-
Köpte nya termosäkringar (100 grader ) på Kjell &. (10 st för 50:- ).
sågade sedan itu en sockerbit och skruvade fast säkringen précis som Anne&Klas tipsade om. Så nu kan jag byta på resan om det skulle bli tvunget.

Mvh
//Janne
Hej Janne,
Har kollat på ditt kretskort, men är teknisk idiot så jag förstår inte hur du skruvade fast den delade sockerbiten.
"I hålen i kretskortet efter termosäkringen.....?" Eller hur, känner behov av att fixa detta då jag blivit " tvingad " att byta kort några ggr.
MVH
Bengt
 
Toppen