• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alden Parabol

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag kör vår Alden parabol med Viasat kort direkt i tvn. Tvillingkort då vi har Viasat hemma. Vår modell behöver ingen separat box. Fick en uppdaterad fil skickad från fabriken till mig som jag tankade in i tvn för att Viasat skulle funka.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Alternativet med CI-modul och tvillingkort eller ta med kortet hemifrån är såklart möjligt, har provat även det.

Nackdelarna som jag upplevde, jämfört med att ha en box är
- Kanallistan måste sättas upp i TVn, troligen manuellt
- TVn måste ha sattelit-mottagare S2 = dyrare
- Mina inspelade filmer som finns i boxen kom inte med...

Hade lite problem att placera boxen, men kom på att använda TV-bordstativ och hänga boxen under, med kardborre-resårband.
Köpte Hdmi vinkel-adapters hos Netonnet för att minska utsticket bakåt.
TV på vrid- och låsbart väggfäste vid sängarna, och Hdmi även till TV vid loungen, som det numera heter.

/Göran
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Jag lånar denna tråd lite. Har en husbil med en Alden parabol på taket men jag får inte antennen att fälla upp sig. Hittar inget på nätet när jag söker nån som har nått bra tips eller en bild över vad kablarna till parabolen gör.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
ALDEN parabol, förmodligen även andra paraboler, kan behöva nya brytpinnar, om en stormby har gjort att parabolens brytpinnar har gått av.
Detta är en säkerhetsfunktion som skyddar parabolen från att gå sönder helt av vinden, den fälls ihop med smäll.
Detta hände mej i Berlin i höstas, och jag fick sedan skaffa reservdelar på Bauhaus, verkar tyvärr inte finnas i deras svenska sortiment, finns andra leverantörer.
Det är helt enkelt 2 st plastkruv med mutter M4x10, viktigt att det är plast, ska ju gå av för att skydda parabolens mekanik.

Enkelt att sätta i nya skruv i parabolens led, OM man har några i reserv, glöm inte låsa muttern med en klick lim. /Göran

Visa bilaga 164565

Kanske detta är ditt problem?
/Ingvar
 
Toppen