• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alden Parabol

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Vi har köpt en importerad bil i Vinter och det sitter en motorstyrd Alden Parabol på bilen.
Jag undrar vilket kort som gäller i boxen? Jag har lämnat in boxen för omprogrammering av mjukvaran idag hos ett parabolföretag.
Jag har hemma Telenors paket med
C more Sport/film och Viasat kanaler men anar att kortet "hemma" inte fungerar sätta in i Alde boxen i Husbilen?
Tips o råd emottages tacksamt!
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Ok.Om jag förstått rätt är de bara att koppla in boxen med Alde Parabolen och sen starta sökningen?Så hittar den rätt satelit och kanalerna visas sen på Tv'n?
 

solsken

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
17137
Medlemskap
2024
I det abbonemang jag tog på Elmia husbil var det gratis med med installation och uppdateringar så jag fick hjälp med detta. Men det är som du skriver man kopplar in boxen efter Aldenmottagaren och in i tvn.
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Tack för all info. Ska beställa boxen i morgon på Canal digital och spara kostnaden på uppdatering av befintliga boxen som sen kanske inte fungerar.
Säsongen närmar sig nu och då vill jag ha allting klart i husbilen.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej Turbo, jag gick igenom samma funderingar och trassel gällande Alden parabol för ett par år sedan.

Måste förtydliga en del...
- Alden boxen behövs för att styra parabolantennen
- Alden boxen behöver troligen justeras för att hitta rätt satellit, Thor
- Alden support hjälper på telefon att justera, utan kostnad, kan engelska
- Canal Digital box behövs för att ta emot kanalerna
- Canal Digital abonnemang behövs för att låsa upp kanaler och se tex sport

Det kan vara en Alden som inte klarar HD-kanaler som du har, kolla Alden hemsida för mer fakta och tel till deras support.
https://www.alden-deutschland.com

Jag tar med min CD-box hemifrån, och kopplar ihop med Alden via antennkabeln, och HDMI-kabel till TV i husbilen och allt fungerar sedan som hemma (med fast parabol) .

Starta en diskussion så kan vi ta mer detaljer, och mobilnr.

/Göran
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag kör min inspelningsbara CD box direkt på 12V i husbilen, men det var tydligen en ny box numera som jag inte känner till.
Fick köpa kontakter hos Kjell & Co och fixa en kabel själv.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej Kan du köra Canal digitalboxen på 12 v ?
Jag köpte min box sensommaren -17, och då ringde jag för säkerhets skull till Canal Digital för att kolla att boxen fungerade med den 12V man har i bilar o båtar. Svaret var ett tveklöst ja, och praktiken har visat att det stämmer :)
/Ingvar
 
Toppen