Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Avjoniserat vatten dricker man inte (normalt).Jag har extremt bra vatten hemma, smakar väldigt bra, ingen lukt eller annat i vattnet, ingen missfärgning av något slag.
Vi fyller vattentank hemma innan vi åker.
Förra hösten tänkte jag att nu gör jag rent vattentanken, den var som ny invändigt.
Har haft denna HB sen år 2020.
Om vi i hushållet överlever vattnet så bör värmesystemet oxå göra det.
Tror du att du och din "MAN" bil står över oss andra, du vet bäst?Vari består den skillnaden?
Och när vi ändå är inne på kemi, varför skulle kranvatten inte vara bättre än destilerat vatten?
Nej, inte i detta fall.Innan du så tvärsäkert uttalar dig så kanske en lite mer ödmjuk innställning till vad du skriver för t.o.m du kan ha fel.
Exakt, därför har MAN en specifikation på lämpligt kranvatten som måste följas.Jag använder också kranvatten till glykolen. Vattnet i Linköping är väldigt mjukt och bra. Det innebär att vare sig kaffekokare eller diskmaskin behöver avkalkas. Det är stor skillnad om jag hälsar på i Mannheim/Heidelberg där vattenkokare får tjocka lager av kalkutfällningar på kort tid.
Så jag menar att det beror på var man bor om kan använda kranvatten till gjykolen!
Har tre reflektioner med anledning av detta:
Har tre reflektioner med anledning av detta:
1: Vad menar MAN med "passande kranvatten"?
2: Hur kan man vara säker på att MAN:s rekommendationer för sina bilmotorer kan vara vara tillämpbara även på ett annat företags värmesystem?
3: Har någon frågat Alde vad de har rekommendationer för sina värmesystem? (De borde ju vara de som vet bäst i denna fråga.)
Pålle
Läs hela tråden.Har tre reflektioner med anledning av detta:
1: Vad menar MAN med "passande kranvatten"?
2: Hur kan man vara säker på att MAN:s rekommendationer för sina bilmotorer kan vara vara tillämpbara även på ett annat företags värmesystem?
3: Har någon frågat Alde vad de har rekommendationer för sina värmesystem? (De borde ju vara de som vet bäst i denna fråga.)
Pålle
.Se vad MAN skriver, #12. Helt OK att använda kondensvatten.Måste spinna lite vidare på vattenkvalité bara.
De två sista gånger jag har fyll på med helt ny kylarvätska i bilar så har jag faktiskt använt vatten från min luftavfuktare i källaren som står och småmöljer där nere.
Vet inte om det motsvarar destillerat/avjoniserat vatten, men tror att varken kalk eller vissa andra ämnen kan följa med i luftens fuktighet och kylas ner till is i avfuktaren och sedan värmas till rinnande vatten och då innehålla massor med underligt extra innehåll.
Båda kylsystemen har skött sig bra under ett flertal år i alla fall.
Vad tror ni.
M.v.h. JANKRO.
Koppla husbilen med bergvärmepump, hur gör du då?Nu är glykolen bytt, till longlife och destilerat vatten.
Och kopplat in husbilens värmesystemet på husets bergvärmepump.
Så blir det billig uppvärmning av HB i vinter.