• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde glykol blå VS röd-rosa

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Har den blåa glykolen utgått?
Det skrivs att glykol ska bytas efter fem år.
Vår HB är en 2020, ska glykolen bytas efter 5 år? då till den röd/rosa?

Jag har extremt bra vatten hemma, smakar väldigt bra, ingen lukt eller annat i vattnet, ingen missfärgning av något slag.
Vi fyller vattentank hemma innan vi åker.
Förra hösten tänkte jag att nu gör jag rent vattentanken, den var som ny invändigt.
Har haft denna HB sen år 2020.
Om vi i hushållet överlever vattnet så bör värmesystemet oxå göra det.
Avjoniserat vatten dricker man inte (normalt).
Det jag menar är för att slippa korrosion, eller utfällning/beläggningar i pannan när man kör pannan, det blir rätt varmt i pannan, desto varmare desto mer beläggning/utfällning blir det, tyvärr.
Korrosion kan man minimera genom att över tid få bort allt syre ur vätskan, beläggningar är värre, jämför med vatten/kaffekokaren i köket som behöver avkalkas regelbundet.

Vari består den skillnaden?

Och när vi ändå är inne på kemi, varför skulle kranvatten inte vara bättre än destilerat vatten?
Tror du att du och din "MAN" bil står över oss andra, du vet bäst?
Så här skriver ALDE i sin manual: 8.3 Glykolvätska Värmesystemet ska vara fyllt med vätskeblandning bestående av avjoniserat vatten och glykol. Använd helst färdigblandad glykol av hög kvalitet (med inhibitorer) avsedd för värmesystem av aluminium. Vid användning av koncentrerad glykol ska blandningen bestå av 60% avjoniserat vatten, eller vatten fritt från salter, och 40% glykol. Användning av kranvatten kan orsaka korrosion och påverkar garantin.
Du kan väl fråga ALDE om var deras okunskap kommer ifrån eller be "MAN" faktagranska åt alde så dom inte lurar sina kunder.
Innan du så tvärsäkert uttalar dig så kanske en lite mer ödmjuk innställning till vad du skriver för t.o.m du kan ha fel.

Michael S kan inte ha fel...inte jag heller..o ganska många andra här på hbk de flesta...givetvis inte.. även PeterK har i stort sett alltid rätt...
Men Michael S är ibland ...en luring... för han har faktiskt i inlägg #3 länkat till just det som du skriver kocken... så innehållet i # 3 och # 22 ... är ju i stort sett detsamma... ni är ju överens! Eller ?
Jag ställde frågan till AI... kan Michael S verkligen inte ha fel... jag fick faktiskt några svar.
Men tyvärr handlade inte svaren om Michael S här på hbk... jag tror att det var nån skådespelare i Usa... AI syftade på..
Nu tänker jag fråga AI .. är MAN en bra bil ?
Det ska bli kul att se vad AI svarar.
Tänker också ställa frågan... kan du AI ha fel ?
Imorgon ska det bytas termostat i min personbil...så tråden intresserar mig. Jag brukar t ex byta olja o filter ganska ofta .men det här med glykol...Nej väldigt sällan . det har mest bara blivit vid byte av kamrem..vattenpump..byte av kylare. Så jag har bilar där kylarvätskan bör va väldigt gammal? ?
Imorgon borde jag ha destillerat vatten och Paraflu Up.... men det har jag inte. jag tror det får bli röd glykol?
Jag tittade på min ..bilkemikaliehylla... där stod en liter mpm premium longlife antifreeze...men tydligt enbart för Nissan och Renault... så jag blev osäker!

Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner

Hittade denna länk..så enkelt som att ..det ska va röd kylarvätska..nej så enkelt var det inte...
Dessutom lärde jag mig att skilja på orden.. glykol och kylarvätska.

Senast ändrad:
Jag använder också kranvatten till glykolen. Vattnet i Linköping är väldigt mjukt och bra. Det innebär att vare sig kaffekokare eller diskmaskin behöver avkalkas. Det är stor skillnad om jag hälsar på i Mannheim/Heidelberg där vattenkokare får tjocka lager av kalkutfällningar på kort tid.
Så jag menar att det beror på var man bor om kan använda kranvatten till gjykolen!

Jag använder också kranvatten till glykolen. Vattnet i Linköping är väldigt mjukt och bra. Det innebär att vare sig kaffekokare eller diskmaskin behöver avkalkas. Det är stor skillnad om jag hälsar på i Mannheim/Heidelberg där vattenkokare får tjocka lager av kalkutfällningar på kort tid.
Så jag menar att det beror på var man bor om kan använda kranvatten till gjykolen!
Exakt, därför har MAN en specifikation på lämpligt kranvatten som måste följas.

Jag håller mej till Alde m.fl. vattenburna system
Angående "mjukt vatten" så är det låg halt av kalcium- och magnesium-joner i det och man får mindre problem beläggningar m.m.
Men ett "mjukt vatten" kan ha väldigt hög konduktivitet beroende på halten av natrium -nitrater,
-klorider men även andra salter, som skyndar på sönderfallet via galvaniska strömmar.
Så följ gärna Alde's råd.

Nej, det är en myt.

Detta skriver MAN, "hyfsat trovärdiga" skulle jag säga.

Visa bilaga 242596
Har tre reflektioner med anledning av detta:

1: Vad menar MAN med "passande kranvatten"?

2: Hur kan man vara säker på att MAN:s rekommendationer för sina bilmotorer kan vara vara tillämpbara även på ett annat företags värmesystem?

3: Har någon frågat Alde vad de har rekommendationer för sina värmesystem? (De borde ju vara de som vet bäst i denna fråga.)

Pålle

Mjukt eller hårt vatten... MAN´s säger max 20 tyska hårdhetsgrader (dH) - det är att beteckna som ett mycket hårt vatten

2: Hur kan man vara säker på att MAN:s rekommendationer för sina bilmotorer kan vara vara tillämpbara även på ett annat företags värmesystem?

3: Har någon frågat Alde vad de har rekommendationer för sina värmesystem? (De borde ju vara de som vet bäst i denna fråga.)

Pålle

Fast det finns ju en länk redan i # 3...om detta...

Glykol – mer än bara frostskydd - Alde Glykol – mer än bara frostskydd - Alde

Pålle
Läs hela tråden.

Vem orkar testa sitt kranvatten för överensstämmellse med någon MAN handbok när avjoniserst vatten kostar en spotstyver att köpa och då uppfyllerALDEs krav.
Vi kokar kaffevattnet i en rostfri kastrull och får rejält med utfällningar i den, oftast blir den helt vit inuti efter ett par kok oavsett vilket dricksvatten i Europa vi använder och sådana utfällningar vill jag verkligen inte ha i pannan.
Hälsningar
Peter

Två observationer.

- Kokar glykolblandningen bort (och lämnar avlagringar) har man betydligt större problem än vilket vatten som användes.
Kylvätska kokar i vanlig drift inte bort, bara som en upplysning. Dunstar kylvätskan, kommer kraftiga beläggningar att synas oavsett med vad glykolen blandats.

- Var och en gör som den vill.

Hej, är det inte också en gammal myt som inte var en myt utan sanning fortfarande ligger kvar och ställer till problem vid glykol/vatten funderingar.

När aluminium började användas som detaljer i motorer och kylare, och dessutom lite senare så började det mesta i vissa motorer att vara i aluminium.
Men "In the beginning" så var ju tillsatserna i glykolen till för div. egenskaper men också för att hålla bort rosten i gjutjärnet.
De tillsatserna var ju inte alls bra för aluminiumet som började komma mer och mer och då gällde det att få tag i glykol som var till för aluminium för att inte fräta bort aluminiumet bara för att kunna skydda järnet..... Var viktigt har jag för mig när man köpte nya trimtoppar av aluminium till V8 motorer.
Nu mera så är det inte troligt att någon törs tillverka glykol med tillsatser som sakta äter upp aluminium???, för om inte annat så finns det väl inte en enda kylare längre som är gjord av mässing och andra halvädla metaller, utan för det mesta plastgavlar och resten av väldigt tunn aluminium.

Man kan ju tänka sig att ALDE tycker att glykolsorter som förhoppningsvis inte ens finns längre att få tag i vore olämplig i värmesystem som till stor del är uppbyggda av aluminium, och därför gärna vill sälja sin egen blandning.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Vattnet i Norrköping borde vara rätt "ofarligt" så väl som i Linköping. Jag köpte en liten snabb vattenkokare för ca. 5 år sedan, aldrig avkalkad utan bara sköljd någon gång ibland. Inte någon avfällning alls inne på väggarna eller i något duschmunstycke, sil eller dyligt.

Senast ändrad:
Måste spinna lite vidare på vattenkvalité bara.
De två sista gånger jag har fyll på med helt ny kylarvätska i bilar så har jag faktiskt använt vatten från min luftavfuktare i källaren som står och småmöljer där nere.
Vet inte om det motsvarar destillerat/avjoniserat vatten, men tror att varken kalk eller vissa andra ämnen kan följa med i luftens fuktighet och kylas ner till is i avfuktaren och sedan värmas till rinnande vatten och då innehålla massor med underligt extra innehåll.
Båda kylsystemen har skött sig bra under ett flertal år i alla fall.

Vad tror ni :confused:.

M.v.h. JANKRO :msn_dontknow:.

Måste spinna lite vidare på vattenkvalité bara.
De två sista gånger jag har fyll på med helt ny kylarvätska i bilar så har jag faktiskt använt vatten från min luftavfuktare i källaren som står och småmöljer där nere.
Vet inte om det motsvarar destillerat/avjoniserat vatten, men tror att varken kalk eller vissa andra ämnen kan följa med i luftens fuktighet och kylas ner till is i avfuktaren och sedan värmas till rinnande vatten och då innehålla massor med underligt extra innehåll.
Båda kylsystemen har skött sig bra under ett flertal år i alla fall.

Vad tror ni :confused:.

M.v.h. JANKRO :msn_dontknow:.
Se vad MAN skriver, #12. Helt OK att använda kondensvatten.

Tillbaka
Toppen