• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde Booster under förarstolen

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Ni som har en Alde Booster under förarstolen kan ni förklara hur en sådan fungerar. Är den kopplad till bilens vattenburna värmesystem? Har den en fläkt för att få ut värmen? Har man stor nytta av den?
Tacksam för svar.
//Nilhen
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Alde Booster under förarstolen

Knaus celebration 2011 har detta monterat i original. Har även värmeväxlare och separat cirk.pump för värmning av mottor. Värmebostern fungerar både att köra motorvärmare, när sådan finns, och gasol/El, har mycket bra värmeeffekt
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Alde Booster under förarstolen

Underligt, endast en person i hela Husbilsklubben som har en Alde Booster monterad? :confused:
Nog måste det finnas fler..... och som dessutom kan berätta om den ger ett bra tillskott av värme eller man kanske lika bra kan vara utan den.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alde Booster under förarstolen

Vi har Alde booster men inte under förarstolen utan i sittgruppen så den blåser framåt mot förarstolen.

På vintern använder vi alltid denna för att få upp värmen snabbt på morgonen samt på lågfart när det är kallt ute och vi inte har yttertäcket på.
Även när vi vill värma upp bilen lite snabbare inför en resa slår vi på boostern.

Vår booster är kopplad till bodelens värmesystem.
Fläkten är tystgående och den har 2 hastigheter.
Typen vi har hittar du här: Alde - Sverige

Vi tycker boostern ger ett klart mervärde och ökar komforten när man sitter i framstolar eller i sittgruppen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Alde Booster under förarstolen

Hej
Jag har en Truma booster som är samma konstruktion framme i min Sunliner.
Man kan se den som ett extra starkt element på det vattenburna värmesystemet.
Min blåser ut sin värme nere vid fötterna frame vid passagerarsidan och när den används
blir det skönt och varmt nere vid golvet. Det är svårt att få bra värme framme vid torpedväggen men med denna booster försvinner detta problem. Fläkten har två hastigheter och låter mycket litet. ett mycket bra tillbehör till den vattenburna värmen som ihop med radiatorer framme vid framrutan gör den helintergrerade bilen skön även vid kyla.:)
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Alde Booster under förarstolen

med Alde kan du välja mellan att blåsa varmluft ut i bodelen under färd eller att via värmeväxlare värma upp det vattenburna värmesystemet gm.en separat cikulationspump är nöjd med efekten av båda sätten
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Sv: Alde Booster under förarstolen

Vi har en bil som har en sådan under båda framstolarna. Det sitter en fläkt i dessa och de är kopplade till ordinarie värmesystem. Ger ett bra tillskott när det är kallt ute, framför allt i hytten som ju annars inte har någon värme
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde Booster under förarstolen

En variant på lösning

Vi har en originalmonterad med 1 st Alde Booster enligt ovanstående schema. Den är dold under golvet men jag tror att den är kopplad som VP1, alltså på motorns vattenledning. Den blåser både till vänster och höger utefter golvet i förardelen med 2 fläkthastigheter. Har också separat cirkulationspump på motorsidan om jag vill värma via värmeväxlaren från bodelen till motorn. Jag tycker det är bra. Varmt och skönt åt fötterna och torkar golvet från vatten och snö. Dessutom är bilen utrustad med Webasto motorvattenvärmare som satt som original. Däremot fick jag säga till om att jag ville att man kunde styra den med klocka också. Det var tydligen bara någon omkoppling som Mercedesverkstaden kunde göra då det inte var så i originalutförande. Man ställer tiderna via knapparna på ratten. Fjärrkontroll kunde också kopplas till om man vill.
 
Toppen