Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har haft det på mina senaste två bilar fungerar utan anmärkning,man märker inget av det annat än att bakdelen inte sjunker nämnvärt vid belastning,fördelen är också att du slipper smörja bakaxeln ,vilket krävs annars varje år.Någon som har erfarenhet av
Al-Ko:s ALC system (Al-Ko Level Controller)?
Har haft det på mina senaste två bilar fungerar utan anmärkning,man märker inget av det annat än att bakdelen inte sjunker nämnvärt vid belastning,fördelen är också att du slipper smörja bakaxeln ,vilket krävs annars varje år.
Har inget att jämföra med så jag vet inte om det är värt priset.
Citerar ett tidigare inlägg på HBKBara lite nyfikenhet, varför behöver man inte smörja bakaxeln för att man har ALC?
Vi hade det på vår förra bil noterade jag då det satt ett klistermärke på bilen om det. Vet inte riktigt vad det egentligen tillförde men det var inte i vägen och det ställde inte till med några problem.Någon som har erfarenhet av
Al-Ko:s ALC system (Al-Ko Level Controller)?
Citerar ett tidigare inlägg på HBK
AL-KO standard bakaxlar med smörjnipplar skall smörjas en gång om året eller var 2000:e mil, vilket som först uppnås.
Hissa upp bilen så att hjulet och pendelarmen faller ner. Därefter 5-6 tag med vanlig fettspruta. Använd ett högklassigt lagerfett som tål stora temperaturvariationer.
AL-KO bakaxlar med kapslade nållager är underhållsfria och är därför inte försedda med smörjnipplar.
Dessa axlar sitter på alla Kabe sedan mitten 2000 talet samt en del LMC modeller från samma tid och framåt. Detta gäller axlar med vanlig ståltorsion.
Alla axlar med AL-KO original luftfjädring eller ALC nivåreglerande stötdämpare har också nållager och är således underhållsfria.
Smörjnipplar sitter undertill på axeln, en på var sida nära insidan av ramen.
Den enkla regeln är: Finns det smörjnipplar på axeln skall den smörjas. Sitter det inga och axelröret är slätt så är axeln underhållsfri.
Mer information finns på www.al-ko.se. Klicka på ”AMC chassier”. Längst ner i hörnet till höger står det då ”bruksanvisningar”. Klicka där och scrolla ner så hittas ”chassiehandbok”.
Rundsmörjning avskaffades väl i början på 70-talet,det kan vara så att man infört underhållsfria axlar,men i ALCOs senaste infoblad står följande:Är inte alla nyare ALKO-Axlar nållagrade och smörjfria oavsett om bilen är försedd med ALC eller inte?