• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Al-Ko ALC

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av
Al-Ko:s ALC system (Al-Ko Level Controller)?
Har haft det på mina senaste två bilar fungerar utan anmärkning,man märker inget av det annat än att bakdelen inte sjunker nämnvärt vid belastning,fördelen är också att du slipper smörja bakaxeln ,vilket krävs annars varje år.
Har inget att jämföra med så jag vet inte om det är värt priset.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har haft det på mina senaste två bilar fungerar utan anmärkning,man märker inget av det annat än att bakdelen inte sjunker nämnvärt vid belastning,fördelen är också att du slipper smörja bakaxeln ,vilket krävs annars varje år.
Har inget att jämföra med så jag vet inte om det är värt priset.

Bara lite nyfikenhet, varför behöver man inte smörja bakaxeln för att man har ALC?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte vad Olof G kommer att svara,
Däremot missade jag att smörja mina (jag har 2st dubbel axel) i 9år..:eek:..
Jag vet inte om jag bara har haft tur.... Eller om man överdriver att de skall smörjas varje år....
Nu är det 2 år sedan de blev smorda.... Troligen blir de inte smorda detta året...
Därför undrar jag om smörjning behövs varje år :rolleyes:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara lite nyfikenhet, varför behöver man inte smörja bakaxeln för att man har ALC?
Citerar ett tidigare inlägg på HBK

AL-KO standard bakaxlar med smörjnipplar skall smörjas en gång om året eller var 2000:e mil, vilket som först uppnås.
Hissa upp bilen så att hjulet och pendelarmen faller ner. Därefter 5-6 tag med vanlig fettspruta. Använd ett högklassigt lagerfett som tål stora temperaturvariationer.
AL-KO bakaxlar med kapslade nållager är underhållsfria och är därför inte försedda med smörjnipplar.
Dessa axlar sitter på alla Kabe sedan mitten 2000 talet samt en del LMC modeller från samma tid och framåt. Detta gäller axlar med vanlig ståltorsion.
Alla axlar med AL-KO original luftfjädring eller ALC nivåreglerande stötdämpare har också nållager och är således underhållsfria.
Smörjnipplar sitter undertill på axeln, en på var sida nära insidan av ramen.
Den enkla regeln är: Finns det smörjnipplar på axeln skall den smörjas. Sitter det inga och axelröret är slätt så är axeln underhållsfri.
Mer information finns på www.al-ko.se. Klicka på ”AMC chassier”. Längst ner i hörnet till höger står det då ”bruksanvisningar”. Klicka där och scrolla ner så hittas ”chassiehandbok”.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av
Al-Ko:s ALC system (Al-Ko Level Controller)?
Vi hade det på vår förra bil noterade jag då det satt ett klistermärke på bilen om det. Vet inte riktigt vad det egentligen tillförde men det var inte i vägen och det ställde inte till med några problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Citerar ett tidigare inlägg på HBK

AL-KO standard bakaxlar med smörjnipplar skall smörjas en gång om året eller var 2000:e mil, vilket som först uppnås.
Hissa upp bilen så att hjulet och pendelarmen faller ner. Därefter 5-6 tag med vanlig fettspruta. Använd ett högklassigt lagerfett som tål stora temperaturvariationer.
AL-KO bakaxlar med kapslade nållager är underhållsfria och är därför inte försedda med smörjnipplar.
Dessa axlar sitter på alla Kabe sedan mitten 2000 talet samt en del LMC modeller från samma tid och framåt. Detta gäller axlar med vanlig ståltorsion.
Alla axlar med AL-KO original luftfjädring eller ALC nivåreglerande stötdämpare har också nållager och är således underhållsfria.
Smörjnipplar sitter undertill på axeln, en på var sida nära insidan av ramen.
Den enkla regeln är: Finns det smörjnipplar på axeln skall den smörjas. Sitter det inga och axelröret är slätt så är axeln underhållsfri.
Mer information finns på www.al-ko.se. Klicka på ”AMC chassier”. Längst ner i hörnet till höger står det då ”bruksanvisningar”. Klicka där och scrolla ner så hittas ”chassiehandbok”.

Är inte alla nyare ALKO-Axlar nållagrade och smörjfria oavsett om bilen är försedd med ALC eller inte?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är inte alla nyare ALKO-Axlar nållagrade och smörjfria oavsett om bilen är försedd med ALC eller inte?
Rundsmörjning avskaffades väl i början på 70-talet,det kan vara så att man infört underhållsfria axlar,men i ALCOs senaste infoblad står följande:

SERVICETIPS AL-KO bakaxlar som är försedda med smörjnipplar på undersidan skall smörjas var 20.000 km eller en gång om året, vilket som först uppnås. Låt hjulen hänga fritt och använd Shell Retinax eller motsvarande temperaturtåligt lagerfett. Finns inga smörjnipplar är axeln på aktuell bil försedd med underhållsfria nållager. Bilar med originalmonterad luftfjädring eller ALC har alltid underhållsfria nållager. Stötdämpare, luftbälgar, avgasrör och handbromsvajrar är förslitningsdetaljer som alla är AL-KO original reservdelar. AL-KO kan också leverera kompletta utbytesaxlar eller ingående delar. På axlar (från 98) går det t.ex. att byta fjäderstavarna mot förstärkta sådana vid behov. Nav, hjullager, bromsar och ljuddämpare är däremot basfordonstillverkarnas originaldelar. Enda undantaget är hjulbromscylindrar till äldre boggibilar med trumbroms. Dessa kan vara unika AL-KO-artiklar. Reservdelar tillhandahålls via husbilsverkstäder
 
Toppen