• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Akut!Trasig vattenpump - fullt med vatten som måste tömmas! Hur gör man?

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Hej alla kunniga!

Ny ägare va en Fiat camper dreamer (plåtis) 2019. Vattenpumpen funkar helt plötsligt inte och vi fyllde ca 10 liter vatten i tanken som vi nu inte kan tömma.

1. Hur får vi ut vattnet manuellt?
2. Är pumpen körd eller har ni tips på hur vi får igång den? Säkringar?
3. Även belysning i sovsalen slutade funka trots att vi hade ström inkopplad. Är det pga kyla. Saker ej funkar?
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Vad föreslår ni experter att jag gör nu? Sätter igång värmen och fyller färskvattentanken med varmvatten och provar allt?

Väntar till våren och hoppas på det bästa?

Skruva loss hela pumpen och ta in den i huset och monterar tillbaka till våren söt byter då om den är trasig?
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Hej har ju själv en plåtis och anser mig ju kunna den utan att vara messerschitt,vore jag i din sits och om bilen stått ute så att det frusit så har ju det som hänt redan hänt.Det finns ju i tråden många råd men har man inte möjlighet att få in bilen inomhus för att tina och utgå därifrån,så koppla bort pumpen om du fortfarande vill testa att vintercampa så har man ju en plåtis med dess för och nackdelar värme klarar man nog men vatten och toa kan man nog glömma även om det kommer att gå mycket gasol till värme om man inte har tillgång till el, vatten skulle jag ta med mig i dunk samt liten balja att kunna tvätta sig i för att sedan kunna slå över i en annan dunk.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Håller med Kenneth ovan. Står bilen i Stodkholmstrakten så har nog det som kan frysa redan frusit och fryser inte mer. Bättre att försöka använda bilen utan vatten och vänta tills det tinar av sig självt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Skall bilen användas i nuvarande skick så kommer väl värmen att vara påslagen. Då kan det vara bra att ha vattenproblematiken i åtanke, och kika på pump, kopplingar och armaturer lite då och då när eventuella isproppar tinar, så att det inte kommer några dolda överraskningar till våren/sommaren.

//Michael, medlem
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Håller med Kenneth ovan. Står bilen i Stodkholmstrakten så har nog det som kan frysa redan frusit och fryser inte mer. Bättre att försöka använda bilen utan vatten och vänta tills det tinar av sig självt.
Nu är det varmt ute så har provat starta pump. Den gick igång och lät som den brukar. Men säkring gick igen. Tips på vad jag ska göra?

Tagit loss hel pumpen, står ”do not run dry” kan det vara därför säkringen går? Såklart tappades små delarna så vi måste köpa nya delar.
 
Toppen