• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Akut!Trasig vattenpump - fullt med vatten som måste tömmas! Hur gör man?

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Hej alla kunniga!

Ny ägare va en Fiat camper dreamer (plåtis) 2019. Vattenpumpen funkar helt plötsligt inte och vi fyllde ca 10 liter vatten i tanken som vi nu inte kan tömma.

1. Hur får vi ut vattnet manuellt?
2. Är pumpen körd eller har ni tips på hur vi får igång den? Säkringar?
3. Även belysning i sovsalen slutade funka trots att vi hade ström inkopplad. Är det pga kyla. Saker ej funkar?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Hej alla kunniga!

Ny ägare va en Fiat camper dreamer (plåtis) 2019. Vattenpumpen funkar helt plötsligt inte och vi fyllde ca 10 liter vatten i tanken som vi nu inte kan tömma.

1. Hur får vi ut vattnet manuellt?
2. Är pumpen körd eller har ni tips på hur vi får igång den? Säkringar?
3. Även belysning i sovsalen slutade funka trots att vi hade ström inkopplad. Är det pga kyla. Saker ej funkar?
Är det inget som fungerar på 12 volt ?
Du borde väl ha en urtappning på vattentanken. Öppna frostvakten och öppna alla kranar 50/50 varmt och kallt vatten. Ta bort vattenslangen under toan och töm slangen, blås ur magnetvetilen.
Men, kolla säkringarna innan allt detta. Glöm inte att kolla jordfelsbrytaren, den kan ha slagit ifrån.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jättesvårt att gissa utan att ha tillgång till en likadan bil, men när flera saker slutar fungera samtidigt så kan man misstänka att något hänt som borde gå att återställa. Det skall i alla fall inte bero på temperaturen utomhus.
Har du någon kontroll på var säkringarna sitter.
Även om du inte har ström inkopplat så skall ju sakerna funka på bodelsbatteriet.
Jag funderade också på ditt vatten. Om vattentanken är fast och lite större vilket är troligt så skall det finnas en kran/ventil att öppna så den töms som sven-A skriver. Det kan ju även vara en stor dunk på en del bilar som man kan ta bort och tömma, men det verkar inte troligt på en så ny bil.

Men jag tänkte på att ni fyllde 10L vatten........ Var det långt tidigare så bilen har stått kallt så vattnet har hunnit frysa??? I så fall kan ju pumpen sitta fast av isbildning och när den har fått ström och försökt att snurra så har den dragit så mycket att säkringar har gått sönder, och då kan det ju bero på kylan utomhus naturligtvis.
Kan det vara is i vattentanken helt enkelt som är boven i dramat......

M.v.h. JANKRO.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Hej, jättesvårt att gissa utan att ha tillgång till en likadan bil, men när flera saker slutar fungera samtidigt så kan man misstänka att något hänt som borde gå att återställa. Det skall i alla fall inte bero på temperaturen utomhus.
Har du någon kontroll på var säkringarna sitter.
Även om du inte har ström inkopplat så skall ju sakerna funka på bodelsbatteriet.
Jag funderade också på ditt vatten. Om vattentanken är fast och lite större vilket är troligt så skall det finnas en kran/ventil att öppna så den töms som sven-A skriver. Det kan ju även vara en stor dunk på en del bilar som man kan ta bort och tömma, men det verkar inte troligt på en så ny bil.

Men jag tänkte på att ni fyllde 10L vatten........ Var det långt tidigare så bilen har stått kallt så vattnet har hunnit frysa??? I så fall kan ju pumpen sitta fast av isbildning och när den har fått ström och försökt att snurra så har den dragit så mycket att säkringar har gått sönder, och då kan det ju bero på kylan utomhus naturligtvis.
Kan det vara is i vattentanken helt enkelt som är boven i dramat......

M.v.h. JANKRO.
Hej! Tack för ditt utförliga svar! Vi hade tömt allt innan. Dvs sist vi använde den funkade allt och vi öppnade lösa kranar och spolade ut allt vatten till det var tomt. Det var ca en månad sen. Nu när vi skulle använda den så fyllde jag bara inlogg vatten då vi skulle stå en natt bara. Upptäckte först då att pumpen inte startade. Lyste dock på displayen att den var på.

Lyset i sovsalen och toaletten funkade först men slutade fungera under detta dygn.

Vi har lyckats tömma tanken manuellt och ska se över säkringarna.

Mest oroad då man inte kan allt och när man ska vintercampa som vi gärna vill så vill man att allt ska funka och att man ska slippa oroa sig för att allt ska frysa sönder.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag skulle gissa att pumpen fryst. Om ni inte tidigare hittat avtappningen till vattentanken är risken stor att pumpen stått i vatten. Man får aldrig ur allt vatten genom att bara använda pumpen. Låt bilen stå med värme ett tag och se om den tinar. Kan ta ett tag om ni fyllt i vatten. Fungerar den inte då, kolla säkringar, annars byt pump.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag skulle gissa att pumpen fryst. Om ni inte tidigare hittat avtappningen till vattentanken är risken stor att pumpen stått i vatten. Man får aldrig ur allt vatten genom att bara använda pumpen. Låt bilen stå med värme ett tag och se om den tinar. Kan ta ett tag om ni fyllt i vatten. Fungerar den inte då, kolla säkringar, annars byt pump.
Tack snäll för svar! Känner mig urdum, läst mig till att man bara skulle öppna all kranar och släppa ut allt vatten. Tråkig läxa att lära sig.

Då är frågan hur man byter pump…
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Tack snäll för svar! Känner mig urdum, läst mig till att man bara skulle öppna all kranar och släppa ut allt vatten. Tråkig läxa att lära sig.

Då är frågan hur man byter pump…
Det är sånt som händer. Säkerställ att alla säkringar är hela och att pumpen tinat ordentligt. Frysning av pump behöver inte nödvändigtvis göra att den är sönder.

Att byta pump är inte jättesvårt. Det brukar sitta ett stort lock på vattentanken där man får ned en arm för att byta pumpen. Är du osäker bör du istället lämna in bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att en del av belysningen också slocknade kan ju tyda på att en säkring har gått...... Men lite underligt om det är samma säkring till vattenpump och en del av belysningen visserligen.... Men kanske, och då kan pumpen vara elektrisk hel men det finns tyvärr ändå viss risk för att plasten i pumpen spruckit av isen. Det brukar visa sig med dåligt flöde på vattnet.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Att en del av belysningen också slocknade kan ju tyda på att en säkring har gått...... Men lite underligt om det är samma säkring till vattenpump och en del av belysningen visserligen.... Men kanske, och då kan pumpen vara elektrisk hel men det finns tyvärr ändå viss risk för att plasten i pumpen spruckit av isen. Det brukar visa sig med dåligt flöde på vattnet.

M.v.h. JANKRO.
Det kan också vara jordfel. Det kan vara samma jordplint som matar pumpen och belysningen. För att underlätta felsökningen kan det vara bra att mäta med tex en multimeter om det är minus eller plus som saknas. Bäst är att mäta på kablarna vid pumpen. Om man inte har ett mätinstrument går det kanske att dra en tillfällig minuskabel för att testa om pumpen fungerar. Om den då fungerar är det minus som saknas. Då kan man fokusera på att det är ett jordfel.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Har vi fått veta om det är en dränkpump eller ett trycksystem? Hittar inget om det. Om det är ett trycksystem kan man nog anta att pumpen frusit till en del.
Det vet jag inte, men bytte säkring nu och då klickade det i pumpen. Vågar dock inte köra i vatten nu när det är så kallt… vore ju fantastiskt om de. Funkar trots allt…
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag suger ur med en våtdammsugare. Har man inte det får man försöka blåsa ur vattnet efter det är tömt. Beroende på hur vattensystemet är gjort med fall mot utloppet så kan det räcka med att tömma allt samt köra pumpen torr en stund. Alla kranar ska vara i mittläge och fullt öppna.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag suger ur med en våtdammsugare. Har man inte det får man försöka blåsa ur vattnet efter det är tömt. Beroende på hur vattensystemet är gjort med fall mot utloppet så kan det räcka med att tömma allt samt köra pumpen torr en stund. Alla kranar ska vara i mittläge och fullt öppna.
Det var så jag gjorde, alltså öppnade alla kranar. Öppnade dock inte dusch då denna inte använts.

Nu känner jag bara en stor stress över att hela skogen frusit. Vi har som sagt tänkt vintercampa och vore ju skönt att kunna använda vatten även då.
 
Toppen