• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut på resa vattenpump slutat funka

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej nu behöver jag hjälp är ute med husbilen och när sambon står och sköljer disktrasan så slutar vattenpumpen gå. Jag hör brytarna i båda kranarna kollat säkring är ju samma som positionsljus och de funkar ju drar jag ur säkringen lyser de ej. Snurrat på hjulet i pumpen skakat om den. Kan pumpen bara paja så där. Eller kan det vara säkringen ändå. Sitter med vatten på kanna nu jobbigt. Toan spolar ej heller. Med vänlig hälsning, ulf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Kolla om du har ström fram och har du inget mätinstrument och kablarna sitter i en sockerbit så kan du ta en G4lampa från din innerbelysning för att se om ström kommer fram.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Det kan vara säkringen i alla fall,

Vilket elblock har du?

Det skulle vara mycket värdefullt om du kan skaffa dig ett universalinstrument så kan jag tala om hur du kan mäta dig fram till felet.
Dom kan man numera köpa lite överallt järnaffär eller Lidl . kostar några tior och är mycket värdefullt.
 

Bilagor

  • c6ad4c6e7afa83f7_digital_multimeter.jpg
    c6ad4c6e7afa83f7_digital_multimeter.jpg
    56,3 KB · Visningar: 1

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej har svårt att göra era test kan det vara säkringen alltså. Enl 99 heter blocket. Kan jag köra in en g4 i sockerbiten vid pumpen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Ok du har en lampa som du kan mäta med bra en bit p♪4 väg.

Om du är osäker om säkringen är trasig är det säkrast att du provar med en ny av samma färg.

På ditt elblock så sitter det en kontakt som är märkt MNL block 8 det är en 15 polig kontakt om vi räknar 1 uppifrån vänster och går ner och sedan till höger tills du kommer till nummer 15 längst ned till höger så vet du hur stiftens nummer fungerar
Stift Nº 9 år plus till pumpen och stift Nº 15 är - koppla in lampan mellan 9 & 15 och se om den lyser.....
Lyser den så är nästa steg att du kopplar in lampan paralellt med pumpen och ser om den lyser när pumpen skall fungera.

http://www.acpasion.net/foro/archiv...uales/Schaudt_Electroblock_EBL99_G_Ingles.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Du kan sätta in den och prova. Har du 12v ut ifrån stift 9 & 15 så är säkringen hel. Prova om lampan lyser om du paralellkopplar den med pumpen.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej den var mörkare brun satte i den då funkade positionsljus ute. Dockej pump tog bort säkring då slocknade positionsljus. Då är det väl inte säkringen det där med 9 och 15 fattar jag inte hur menar du.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej den var mörkare brun satte i den då funkade positionsljus ute. Dockej pump tog bort säkring då slocknade positionsljus. Då är det väl inte säkringen det där med 9 och 15 fattar jag inte hur menar du.

På din EBL99 längst upp till höger så heter en kontakt "Block 8" som består av 15 stift stift Nº 9 och 15 är utgången till pumpen den skall ha 12v .
Du sticker in en kabel så att det blir kontakt med metallstiftet och då skall din hemmgjorda lampa tändas.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej tack för du hjälper mej. Jag kollade block 8 har inga kablar att koppla till lampan viste jag vilka färger på kablarna som var plus och minus kunde jag köra in lampan i sockerbiten vid pumpen abråpå mitt tidigare inlägg är det inte säkringen eller vad tror du finns det fler säkringar än den 5 som är för vattenpumpen.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hade samma problem som dej för några veckor sen, säkringen hel men pump funka inte ... Åkte till biltema och köpte en ny , montera in den wiola det funka men det va en dåligt tryck på den , tittade på den gamla pumpen den levererade 14/l min biltemas 7,5/ l min , äkte tillbaka och köpte en till koppla ihop pumparna med en Y koppling och några slangklämmor samt lite buntband att hålla ihop pumparna , få se hur länge det funkar denna gången. Billigt va det 80 kr st för pumparna Y kopplingen hade jag men den finns att köpa på samma ställe . Joo trycket blev bättre på min bil . pumparna är på 2 amp st så 5 amp säkringen håller . Hoppas det löser sig för dig. Ha en bra helg
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

På (en del?) Bürstner finns det en funktion som gör att vattenpumpen inte fungerar om gråvattentanken är full.

Kolla så att inte panelen visar att gråvattentanken är full.

//Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Du följer kabeln ifrån pumpen och kopplaar den på dom stiften
Dom andra stiften är till strömbrytaren i kranarna.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej jag får köpa ny säkring i morgon och prova lampa i sockerbit då jag rett ut vilken kabel som går vart jag återkommer så ni vet hur det går
 
Toppen