• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airfryer är populärt, men vad är ett bra val?

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej!

Jag tillhör de få som fortfarande inte äger en airfryer, så det är dags nu.
Enligt Råd & Rön så är Phillips bästa märket, men de är stora tunga och kräver mycket energi - men gör de bästa pommes frites :)

Vad har ni valt för märke och model på era Airfryer till era husbilar?


med vänlig hälsning
Peter
Vi har en Tefal med 2 våningar.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kör ni era air fryers på invertern?
20 min på 1200W ger mig slarvigt och hastigt räknat en förbrukning på 30Ah...
Det är ännu slarvigare räknat 20% av min batteribank och kräver så här års en timme körning för återlämning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har inte köpt någon fryer än men står i startgroparna och har räknat med att kunna köra den på invertern.
1200W i 30 min tar 50Ah (ca 25% av kapaciteten) vilket gör att jag inte bör använda den mer än max en gång om dagen...
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Funderar på att köpa denna. Någon här som har en sådan ? 1500W kanske är onödigt i husbilen, men tänkte använda den när man har landström.

 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har nu köpt mig en airfryer.
Tittade på R&R tester, de stora Philips maskinerna är bäst, men de hade nog blivit för stora i husbilen.
Det blev en mellanstor.

Jag testat att göra bacon, potatischip, frysta grönsaker m.m. och det blir mycket bra.
Maskinen är lätt att använda och Philips app ger recept och inställningar.
Skall prova att göra mer avancerade saker och även baka.

Det är en makalös manick!

Frågan om den kommer ut till husbilen eller om jag köper en till ;-)
 

Bilagor

  • 80E606C7-E230-4B11-ACA8-84A9F2C77E54.jpeg
    80E606C7-E230-4B11-ACA8-84A9F2C77E54.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 81

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
En fråga….
Vad är skillnaden på denna maskin och en vanlig ugn med varmluft?
Så här skriver philips.
sedan är det nog få husbilar som har en varmluftsugn ;-)




Vad är skillnaden mellan en Airfryer och en varmluftsugn?​


Det är lätt att tro att en Airfryer är som en liten variant av en varmluftsugn, men det stämmer inte. Även om båda tillagningsmetoderna tillagar maten snabbt och effektivt, skiljer sig både resultat och bakomliggande teknologi metoderna emellan.

Snabbcirkulerande, het luft skapar stekyta
Luften inne i en Airfryer cirkulerar betydligt snabbare än de flesta varmluftsugnar, vilket innebär att tillagningstiden oftast är kortare. En annan, mer markant skillnad, är att den snabbcirkulerande varmluften gör att ingredienserna får en krispig stekyta samtidigt som insidan förblir härligt saftig. Det är just detta som är Airfryerns främsta och mest unika egenskap – att kunna ”steka” eller ”fritera” maten utan vare sig stekpanna eller att använda överdrivet mycket fett.

Mindre fett i maten
Du kommer även undan med mindre tillsatt fett i maten. Även om man upplever maten som stekt eller friterad är den luftfriterad, vilket otroligt nog ger samma krispiga yta på maten men med mindre tillsatt fett. På sin höjd behöver du tillsätta en matsked olja i recepten, men i många recept blir resultatet lika krispigt som stekt eller friterat helt utan tillsatt fett. På grund av den heta, snabbcirkulerande luften blir ingredienserna tillagade ordentligt utan att förlora sin saftighet, vilket resulterar i att råvarorna blir krispiga på utsidan, men förblir saftiga på insidan.

Ofta snabbare tillagningstid
En annan fördel är att tillagningstiden oftast är betydligt kortare i Airfryern jämfört med varmluftugn. Exempelvis tar en helstekt kyckling på 800 gram mellan 30-40 minuter på sig, jämfört med en varmluftsugns 60-80 minuter. Den är även mycket enkel att rengöra och hålla fräsch, och tar förvånansvärt liten plats. Kort och gott är resultatet både bättre och snabbare med en Airfryer jämfört med en varmluftsugn.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Hej!

Jag tillhör de få som fortfarande inte äger en airfryer, så det är dags nu.
Enligt Råd & Rön så är Phillips bästa märket, men de är stora tunga och kräver mycket energi - men gör de bästa pommes frites :)

Vad har ni valt för märke och model på era Airfryer till era husbilar?


med vänlig hälsning
Peter
Vi har en men vi tycker inte det fungerar bra så det blir fortsättningsvis fritösen med olja, lite mera jobb men 100% bättre och blir suveränt gott.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi har en Philips Hd2770/96 Xl som vi är nöjd med. Kostar ca 1600 men gör det möjligt att kunna laga till mycket godsaker i husbilen s8m saknar gasolugn. Har gjort chicken wings, kryddad med grillkrydda och salt. Kör dem på 190 grader i 16 minuter. Blir så otroligt gott. Går bra att glaza dem i en god grillsås och köra dem i 2 minuter till.. låt dem svalna.
 
Senast ändrad:
Toppen