• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airbag failure

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Efter 5 år och 5600 mil får jag larm om att min airbag inte fungerar som den ska. Detta hände helt plötsligt utan någon annan förvarning när jag startade motorn. Airbaglampan lyser så länge vi kör, men meddelandet ”Airbag failure” slutar visas efter någon minut. Bilen går i övrigt lika fint som tidigare.

Är det någon annan som råkat ut för detta och, i så fall, vad var orsaken och vad gjordes för att åtgärda felet? Kostnad? Vore tacksam för era synpunkter.

Följande bilder visar meddelandet.
EC9F2ADC-34F5-42EF-9817-8FC834BA8E47.jpeg 60B71A29-E19E-4951-99E1-0BA277949C0C.jpeg
Tändningen är påslagen.

9B167E83-DBE0-47E3-B045-71583B56A072.jpeg
I instruktionsboken finns denna förklaring.

Jag har bokat tid för avläsning av felkoder till den 14 juni och får väl då domen.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Om lampan lyser har du en felkod sparad i systemet.
Vissa Airbagsystem kräver att man raderar felkoden för att lampan ska slockna. dvs felet behöver inte vara permanent. medan andra system släcker lampan efter ett visst antal felfria tändnings cykler.
aldeles oavsett vad som är fel är det alltid bäst att med lämplig felkodsläsare läsa av var felet ligger för att därefter göra en bedömning av lämplig åtgärd.

Vad jag vill säga med detta är att åk till någon som du har förtroende för å få systemet kontrollerat. om lampan slocknar av sig själv så finns fortfarande felkoden sparad men inte synlig för föraren.

Airbag system är säkerhetssystem å inget man ska koppla ur kontakter på själv bara på chans smäller det å du sitter på fel ställe så kan det gå illa.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om lampan lyser har du en felkod sparad i systemet.
Vissa Airbagsystem kräver att man raderar felkoden för att lampan ska slockna. dvs felet behöver inte vara permanent. medan andra system släcker lampan efter ett visst antal felfria tändnings cykler.
aldeles oavsett vad som är fel är det alltid bäst att med lämplig felkodsläsare läsa av var felet ligger för att därefter göra en bedömning av lämplig åtgärd.

Vad jag vill säga med detta är att åk till någon som du har förtroende för å få systemet kontrollerat. om lampan slocknar av sig själv så finns fortfarande felkoden sparad men inte synlig för föraren.

Airbag system är säkerhetssystem å inget man ska koppla ur kontakter på själv bara på chans smäller det å du sitter på fel ställe så kan det gå illa.
Att pilla i airbagsystemet är inte rekommendabelt, det vet jag. Har bokat en tid hos en seriös Fiat Professional verkstad för att läsa av felkoderna. Kan bli en dyr historia gussar jag. Tack för alla tips.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
googla på
OBD-2 ELM 327

Finns en uppsjö av OBD läsare

använder själv OBD II Bluetooth, läser av fel koder samt nollställer felkoder mm. via telefon
obefintlig risk du kan ej ändra i systemet utan bara läsa ur felkoder samt nolla dessa.

Vid mer allvarliga fel kopplar jag upp mot dator för åtgärd.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Idag var jag och gjorde en koll av felkoder. Visade sig att styrenheten för airbagsystemet kollapsat. En liten kostnad på ca 4500 kr för allt. Blir ett försäkringsärende. Tyvärr är materialet beställningsvara så reparation får ske senare i sommar. Får köra med den ilsket röda varningslampan tänd så länge. Det ska väl gå bra det också hoppas jag.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har jobbat med SRS-system, i o f s för ett antal år sedan, men har aldrig kommit i kontakt med en felaktig Airbag modul. Däremot kan man få sk spökkoder som visar på fel enhet. ex ett fel uppstår någonstans.. Felet påverkar en funktion som då sätter en felkod. Felkoden visar således felet utan vad det påverkar.
SRS styrenheter är nog de mest tillförlitliga som finns.
Men osvuret ska va bäst, Shit happens.
 
Toppen