• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Agilis Camping no more?

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Det gör du rätt i att byta ut vinterdäcken till sommaren men det här handlar om dom nya centraleuropeiska vinterdäcken! Ska du panikbromsa på en våt sommarväg är det här dom rätta däcken, det är vinterväglag man ska akta sig för! Som sagt man måste tänka om, se dom som rena sommardäck och inte haka upp sig på vinterdäcksmärkningen!
Vad inlägget som jag skapade ursprungligen handlade om var att Agilis camping verkar utgå och bli ersatt av crossclimate camping.
Jag personligen anser inte att ett åretruntdäck framtaget som en kompromiss för att klara någon slags centraleuropeisk vinter kan prestera lika bra som ett renodlat premiumsommardäck på svenskt sommarväglag. Däcktester på personbilssidan visar ju också på detta. Med det sagt så är det säkert ett bra däck ändå, och kan säkert funka för många. Men jag kommer inte att välja det. Jag kommer att välja ett rent sommardäck vid nästa däckköp :) Tack och hej för mig.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har kört med M. agilis cross climate sedan oktober 2019.
Då vi kör i södra Sverige och i Europa, året runt, anser jag att det är ett däck som passar oss.
Det har fungerat bra, lite mjukare gång än cp däcket och kanske lite sämre sidstabilitet. Men det är marginellt (eller inbillning).
Jag har inga planer att skifta till annat fabrikat.

Krister

PS. När jag söker på Michelin agilis cross climate, så skall det finnas som cp däck med starkare stomme från och med i sommar.


DS.
 

Bilagor

  • Pressmeddelande MICHELIN CrossClimate Camping.pdf
    100,2 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vi har kört med M. agilis cross climate sedan oktober 2019.
Då vi kör i södra Sverige och i Europa, året runt, anser jag att det är ett däck som passar oss.
Det har fungerat bra, lite mjukare gång än cp däcket och kanske lite sämre sidstabilitet. Men det är marginellt (eller inbillning).
Jag har inga planer att skifta till annat fabrikat.

Krister

PS. När jag söker på Michelin agilis cross climate, så skall det finnas som cp däck med starkare stomme från och med i sommar.


DS.
Det är nog bara cp däcket som gäller nu! Den typ av körning ni gör bör vara perfekt för detta däck, kanske kan ni avstå från att köra om vintern skulle slå till ordentligt!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
däck kan man utvärdera när man kört i ca 5 år och cirka 6000-7000 mil och i olika väderlek och vägförhållande ! alla däck är bra efter 300 mil !
Ja då blir det en liten personlig utvärdering, någon test är det aldrig tal om! Då skulle man behöva göra en inbromsning vid samma tillfälle på samma plats och samma fordon med olika däck!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024

Skillnad på C- och CP-däck​

C-däck är speciellt framtagna för fordon som utsätts för en högre belastning. Detta är fordon som husvagnar, transportbilar samt skåpbilar. Ett CP-däck i sin tur är däck som är gjorda främst för att nyttjas på husbilar. CP-däck, som står för Camping Pneu, är utformade för att klara tung lastning. Detta är två däck som tycks fylla samma funktion på ett ungefär men en tydlig skillnad dessa två mellan är att CP-däck är förstärkta på sidorna vilket gör däcket tåligare för ett högre lufttryck än vad ett C-däck klarar av.
Det där med lufttrycket stämmer inte. Jag har Continental CP däck på framaxeln och Kumho C däck på tandemaxlarna. Kumho däcken tål ett högre lufttryck än Continental däcket. CP däckets fördel är väl att det blir bättre stabilitet.
 
Toppen