• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Agilis Camping no more?

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Noterar att Michelin Agilis Camping inte går att hitta på michelin.se längre.
Det går ju att beställa fortfarande via däckonline, fast inte via bythjul och däck365 i min dimension längre.
Tanken slog mig att de kanske fasar ut däcket. Mailade en Arne S. på michelin som svarade att han ..."det verkar fullt logiskt att man tagit bort Agilis Camping. Agilis crossclimate camping är en mycket bättre produkt för husbilar som kör på sommarvägar och i europeisk vinter"

Jag är generellt skeptiskt mot däckprodukter som inte är renodlade sommar eller vinterprodukter, så skulle det vara så att agilis camping inte längre kommer att finnas kvar så får det nog bli ett annat märke än michelin. Funderar på att gå ifrån cp däck på framaxeln - och köpa continentals van contact ultra, ett nytt däck som verkar ha schyssta prestanda.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det stämmer att det är CrossClimat Camping som tar över! Den här typen av däck är jättestora i Eu, Continental har sina VanContact Camping som sitter som orginalmontering på många nya bilar nu. Även personbilar (Volvo). Dessa däck är ju godkända vinterdäck men kör man på riktigt vinterväglag så krävs det nordiska vinterdäck. På sommaren är dom riktigt bra och på våta vägar suveräna ända ner till köldgrader!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför är inte alla bilar utrustade med åretruntdäck om dom är så bra, det enkla svaret är att dom är inte så bra som riktiga sommardäck,Volvo har fått svidande kritik för sitt val på elbilarna, däcken är ok men inte bra på något.
Jag kör min husbil på sommarvägar kommer aldrig att välja dessa däck nästa gång.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag försvarar inte åretruntdäck på något vis bara kan konstatera att det är en tredje typ av däck vi måste räkna med nu! Vi måste tänka om, Volvos kritik har lagd sig när man lär sig att det behövs vinterdäck precis som vanligt och sommarprestandan är en mycket liten försämring på torra vägar, men överlägsna på våta vägar där sommardäcken är som farligast. Ett sommardäck börjar lägga av att prestera redan vid +5° och åretruntdäcket fungerar även vid minusgrader. Så att säga att åretruntdäcken inte duger till någonting är helt fel! Man måste lära sig hur man ska använda sitt däck, det finns inget däck för alla väder, vi svenskar hakar upp oss på vinterdäcksmärkningen men Tyskarna ser fördelen på våta vägar som orsakar många olyckor!
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Valet av däck får styras av behovet. Husbilen använder vi bara sommartid.
Inga problem, nöjda med Michelin camping.
Fick byta vinterdäck i höstas på personbilen, p gr av ålder, inte utslitna.
Har alltid kört med dubbdäck på vintern tidigare.
Köpte nu dubbfria vinterdäck efter studier av tester. Använder nu dessa året runt.
Är medveten om att detta inte är optimalt men bäst för oss då den bilen bara körs
350 till 400 mil per år. Vill inte byta hjul 2 ggr per år för att köra max 200 mil på
sommardäcken och byta ut gamla, icke slitna däck. Bilen har 4 wd och antisladd.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Byter till sommardäck på alla våra bilar, oavsett hur få mil de går. Om jag måste panikbromsa för ett barn, en älg eller en annan bilist så vill jag med gott samvete iaf kunna veta att jag haft bästa möjliga däck när det kommer till bromssträcka.

Det är ju ett fritt val, men kompromisser har aldrig varit ett val för mig när det gäller däck. Har aldrig sett ett däcktest där ett dubbfritt vinterdäck eller ett centraleuropeiskt åretruntdäck haft kortare bromssträcka på asfalt än ett motsvarande premiumsommardäck.

Får väl se hur länge agilis camping finns kvar, annars får man prova nåt nytt (sommar)däck ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan det vara så att utvecklingen av produkter med tiden går framåt?

Bilar har aldrig varit säkrare än nu.
Bilar har aldrig dragit mindre bränsle än nu.
Man kan klara sig utan kontanter och betala elektroniskt.
Det finns fiberbredband.
Osv.

Varför i all sin dar skulle utvecklingen inte gjort stora framsteg även i däckindustrin?
Jag hittar inget svar.

Exempel, åretrunt däck.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kan tipsa om Pirelli Carrier Camper sommardäck om någon vill testa annat än Michelin mfl. Har kört några hundra mil på mina sedan bytet och är helnöjd. Rullar tyst o fint!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden? På C p CP?

Skillnad på C- och CP-däck​

C-däck är speciellt framtagna för fordon som utsätts för en högre belastning. Detta är fordon som husvagnar, transportbilar samt skåpbilar. Ett CP-däck i sin tur är däck som är gjorda främst för att nyttjas på husbilar. CP-däck, som står för Camping Pneu, är utformade för att klara tung lastning. Detta är två däck som tycks fylla samma funktion på ett ungefär men en tydlig skillnad dessa två mellan är att CP-däck är förstärkta på sidorna vilket gör däcket tåligare för ett högre lufttryck än vad ett C-däck klarar av.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Byter till sommardäck på alla våra bilar, oavsett hur få mil de går. Om jag måste panikbromsa för ett barn, en älg eller en annan bilist så vill jag med gott samvete iaf kunna veta att jag haft bästa möjliga däck när det kommer till bromssträcka.

Det är ju ett fritt val, men kompromisser har aldrig varit ett val för mig när det gäller däck. Har aldrig sett ett däcktest där ett dubbfritt vinterdäck eller ett centraleuropeiskt åretruntdäck haft kortare bromssträcka på asfalt än ett motsvarande premiumsommardäck.

Får väl se hur länge agilis camping finns kvar, annars får man prova nåt nytt (sommar)däck ;)
Det gör du rätt i att byta ut vinterdäcken till sommaren men det här handlar om dom nya centraleuropeiska vinterdäcken! Ska du panikbromsa på en våt sommarväg är det här dom rätta däcken, det är vinterväglag man ska akta sig för! Som sagt man måste tänka om, se dom som rena sommardäck och inte haka upp sig på vinterdäcksmärkningen!
 
Toppen