• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omröstning Affärside för Sverige

Skulle du använda drive-in för tex oljebyte om det fanns idag?

  • JA

    Röster: 52 35,6%
  • NEJ

    Röster: 66 45,2%
  • KANSKE

    Röster: 26 17,8%
  • VET EJ

    Röster: 2 1,4%

  • Totalt antal röstande
    146
  • Omröstning stängd .

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men då kanske det finns någon som har servat på detta bolag och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har bytt olja på min personbil, gick snabbt ingen kö, kostade ca 1600kr, ca 500kr är arbetskostnad, meken var mycket noga att se till att jag fick rätt oljespec.,vilket jag fråga om från början.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det ingen som behöver stämpel i serviceboken av er som byter själva ?
Den har vad jag förstår blivit livsavgörande numera när husbilen ska säljas.
Har sålt flera personbilar samt husbilar utan fullstämplad bok,däremot har jag kvitton/dokumetnation på det jobb jag gjort,har aldrig varit något problem,dock servar jag bilen under garantitiden på verkstad.
När det gäller oljebyte så säger FIAT 2års intervall ,medan många av oss byter varje år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, svarade nej för min del, för att någon annan än jag själv skall pilla med mina bilar är omöjligt .
Men det är inte för att tala om det jag skriver här för med all respekt så är vi alla olika, men....

Om man inte gör de mest grundläggande sakerna med en bil själv som torkare, lufttryck, luftfilter och kanske det lite mer avancerade oljebytet, så borde det även vara många fler saker man vill ha kollade, genomgångna och fixade även vid en snabbservice, som då inte längre är en snabbservice.
Om man i princip inte ställer upp på att göra mer service än att byta olja och filter på en bil vid en verkstad, så är nog inte en vanlig bil, och absolut inte en husbil så mycket att lita på någon längre tid.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
534
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Gör alla servicejobb själv, inkl kamremsbyten, efter oljebyte vill jag att bilen skall stå
och droppa av 5-6 tim så all olja rinner ut, lite överdrivet kanske ,men sån är jag
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så fort garantin har gått ut, vad är en stämpels värde?

Enligt mig betydligt mindre än en dialog med tidigare ägare, som ger vid handen att vederbörande vet vad han talar om när han säger att han servat själv.

Ju äldere en bil blir, desto mindre betyder en stämpel, bara alla servicar är dokumenterade.
Man kan, som jag gör på både bilar, MC och husbilen, fylla i serviceboken och signera med underskrift istället för en vinstoptiperad verkstads stämpel.

Min åsikt.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag besiktigar HBn i november, därefter lämnar jag in bilen på genomgång. Ev fel som besiktningen hittat åtgärdas, gasol och vatten kollas och testas. Dom kollar efter fukt och att elektroniken funkar som den ska. Dom byter olja och kollar växellåda, koppling och bromsar. Byter kamrem när det är dags. Jag betalar gärna en hantverkare att göra jobbet, då jag inte har intresset att meka själv. Att då åka för endast oljebyte känns onödigt. Ska tilläggas att frugan jobbar som ekonom på en HB firma och att vi använder samma verkstad som dom. Kanske blir så att dom är lite noggrannare när det är någon dom känner. ;) Vill även tillägga att vi betalar fullpris, då vi vill att verkstaden ska finnas kvar och att dom ska ha betalt för det dom gör.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man måste ju veta till vilken motor det är sen vilken längd det är på filtret sen kända märken som kanske kostar lite mer är att föredra så man inte får något påhittat kinamärke. vid gamla tester jag läst skiljer det en hel del i filtermaterialet så grovleken på porerna som ska släppa igenom oljan kan variera ganska mycket de som är för små blir snabbt igentäppta och då passerar oljan ganska ofiltrerad genom de större porerna. Man lär ju få vad man betalar för mekonomen brukar ju ha vettig kvalitet om man inte orkar lära sig vad som är bra. Man betalar inte bara för varan utan för kunskapen också det är så det fungerar i Finspång. Sen finns det ju rekommendationer i instruktionsboken. Jag har blivit blåst på ett filter till en corolla som ganska anart efter bytet började få lagerljud när jag startade, det var backventilen som slutade fungera och jag startade alltid med tomt filter.
Med tanke på vad filter och olja kostar jämfört med en dålig motor så är det en bra affär att lägga pengarna på de sakerna.
Kopparpackningen brukar jag värma tills den glöder då blir den mjuk igen och tätar bra.
Vid nästa oljebyte efter 2 resor till spanien och lite annan körning kommer jag att slå i en omgång RVS inbillar mej att det var det som räddade motorn när jag tankade 40% bensin i dieseltanken och körde 150mil hem.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Drive-oljebyte har varit mycket vanligt i USA. Priserna har också varit låga för detta, men dom har haft och kanske fortfarande en tradition av täta oljebyte.
Typiskt bytesintervall på vanliga personbilar var då Max 1600 mil, dvs 10000miles Vi pratar då personbilar & bensin.
Dom har helt annan klassificering av olja och generellt lägre kvalite än det som vi har i Europa med 3000 mils serviceintervall. Det är samma olja dom häller i alla bilar på en sån anläggning.
Sedan har USA väldigt stark konsumentlagstiftning, vilket gör att ”märkesverkstäderna” inte har lika lätt att skrämma kunder med ”då gäller inte garantin”. Dom kan inte heller begränsa garantin med egna oljor eller oljespecar etc.
Det som ligger oss i fatet är väl att vi har så långa bytesintervall att det gärna blir flera servicepunkter som behöver kollas och eventuellt åtgärdas. Sen är ju inte den genomsnittlige jänkaren någon som står i garaget eller på infarten och servar bilen själv.
Visst finns det en logik i upplägget för husbilsägare som byter på tid och inte körsträcka, men för övriga fordon är nog intresset måttligt även här.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Är det ingen som behöver stämpel i serviceboken av er som byter själva ?
Den har vad jag förstår blivit livsavgörande numera när husbilen ska säljas.

Dom där stämplarna ska man nog ta med en nypa salt.
Har man rätt kontakter så kan man nog få tag i stämplar ifrån en Porscheverkstad, skicket skicket skicket i förhållande till priset och sen en provkörning, är mer värt en bläcket i en servicebok.

Byter man olja själv är det bara lägga in kvittot i serviceboken på oljan och filtret, det är iallafall inte mindre värt än stämpel. Så gjorde vi och det var inga problem då den såldes, husbilsfirman nämnde inte ens något. Fast det är klart, om husbilsfirman sen vill kan dom stämpla i allt som saknas så att folket som gillar stämplar ska vara nöjda.

En egen dokumentation på saker man gjort i husbilen med kvitton anser jag själv är mer värt, då förstår man ju att det är någon som vårdat om husbilen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag svarade Nej eftersom jag inte tror att det skulle dyka upp en sådan verkstad här i obygden.

Meka med bilar är inte min tekopp så jag lämnar in på den näraliggande verkstan. Jag tror han stämplar men jag kollar inte eftersom jag inte kan påminna mig någon gång jag bytt bil där handlaren tittat i serviceboken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den/dom första servicarna vill jag nog gärna se i serviceboken om jag skall köpa en bil. Saknas dom kan man ana att den som köpte bilen ny var en riktig slit & slängare som inte ens kostade på en verkstadsservice när bilen var nästan ny. Inte avgörande men ändå.
Sen när bilen är lite äldre spelar det ingen större roll även om en fullstämplad bok och en tjock bunt med kvitton från verkstad givetvis har ett visst mervärde om än långt från merkostnaden att serva på verkstad.
 
Toppen